هجویات و هزلیات عبید زاکانی

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
هجویات و هزلیات عبید زاکانی (nbookcity.com)

دانلود کتاب هجویات و هزلیات عبید زاکانی

هجویات و هزلیات عبید زاکانی از کلیات شاعر مذکور شامل کتاب‌های: موش و گربه، اخلاق الاشراف، رساله دلگشا، ترجمه حکایات عربی، حکایات فارسی، رساله صد پند، رساله تعریفات و رساله ریش‌نامه است.

در ابتدای کتاب نیز مقاله‌ای از آناتولی لوناچارسکی با عنوان «هجو چیست» در طبیعت هجو آمده است. در پایان کتاب نیز مطلبی از عباس اقبال با عنوان «آن سوی چهره عبید زاکانی» آورده شده است.

معرفی نویسنده

عبید زاکانی یکی از شاعران بزرگ ایرانی است که علاوه اشعار فراوان، از وی حکایات و متن های طنزآمیز زیادی به جای مانده است. او در قزوین به دنیال آمده است و در شیراز نزد بزرگترین استادان آن زمان مشغول تحصیل و یادگیری شد. عبید زاکانی در میان عموم بیشتر به عنوان طنز پرداز شناخته می شود و خیلی از ما حکایات و داستان های طنز او را شنیده ایم. جالب است بدانید که برخی افزاد عبید زاکانی را به عنوان پدر طنز ایرانی می شناسند که البته این نظریه مخالفانی نیز دارد.

بخشی از متن کتاب

حجی در کودکی شاگرد خیاطی بود. روزی استادش کاسه عسل به دکان برد، خواست که به کاری رود. حجی را گفت: درین کاسه زهر است، نخوردی که هلاک شوی.  گفت: من با آن چه کار دارم؟  چون استاد برفت، حجی وصله جامه به صراف داد و تکه نانی گرفت و با آن تمام عسل بخورد. استاد بازآمد، وصله طلبید، حجی گفت: مرا مزن تا راست بگویم. حالی که غافل شدم، دزد وصله بربود. من ترسیدم که بیایی و مرا بزنی. گفتم زهر بخورم تا تو بیایی من مرده باشم. آن زهر که در کاسه بود، تمام بخوردم و هنوز زنده‌ام، باقی تو دانی…

بزرگی که در ثروت، قارون زمان خود بود، اجل فرا رسید و امید زندگانی قطع کرد. جگر‌گوشگان خود را حاضر کرد. گفت: ای فرزندان، روزگاری دراز در کسب مال، زحمت‌های سفر و حضر کشیده‌ام و حلق خود را به سرپنجه گرسنگی فشرده‌ام. هرگز از محافظت آن غافل مباشید و به هیچ وجه دست خرج بدان نزنید. اگر کسی با شما سخن گوید که پدر شما را در خواب دیدم قلیه حلوا می‌خواهد، هرگز به مکر آن فریب نخورید که آن من نگفته باشم و مرده چیزی نخورد.

اگر من خود نیز به خواب شما بیایم و همین التماس کنم، بدان توجه نباید کرد که آن را خواب و خیال و رویا خوانند. چه بسا که آن را شیطان به شما نشان داده باشد، من آنچه در زندگی نخورده باشم در مردگی تمنا نکنم. این بگفت و جان به خزانه مالک دوزخ سپرد.

در پایان امیدواریم از خواندن کتاب هجویات و هزلیات عبید زاکانی لذت ببرید.

تعداد بازدید: 2,839 بار

Ubayd%20Zakani%20 %D8%B9%D8%A8%DB%8C%D8%AF%20%D8%B2%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D9%86%DB%8C

عنوان کتاب: هجویات و هزلیات

به انضمام مقاله ای عمیق و موشکافانه در طبیعت هجو اثر آناتولی لوناچارسکی

شاعر: عبید زاکانی

تعداد صفحات کتاب: 177 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 5 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

این کتاب درباره‌ی آن چیزی است که زنان می‌خواهند، یعنی امنیت، ارزشمندی، زندگی در آرامش و صلح، حق بر بدن، و مهم‌تر از همه، مورد محبت و عشق بودن. ایزابل آلنده در اواخر دهه‌ی 1960 به نخستین موج فمینیسم پیوست...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 323
رازهایی در مورد زنان  به قلم باربارا دی آنجلیس و به ترجمه هادی ابراهیمی در ۱۳۸ صفحه گردآوری شده است. همانطور که از نام کتاب پیداست در این نوشته سعی شده است با طرز فکرو رفتار زنان بیشتر آشنا شویم.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 6584

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *