روح یک زن

روح یک زن (nbookcity.com)

دانلود کتاب روح یک زن

تأملی پرشور و الهام‌بخش درباره مفهوم زن بودن. آلنده کتاب روح یک زن را در دوره همه‌گیری کرونا و با استفاده از فرصت قرنطینه نوشته است.

داستان زندگی زنی سرکش که از دوران کودکی از نابرابری‌های جنسیتی در رنج است. ایزابل آلنده در کتاب خود از زندگی زنی می‌گوید که در لحظه‌ لحظه‌ی زندگی‌اش در حال مبارزه با مردسالاری حاکم بر جامعه‌اش بوده است. این اثر از کتاب‌های منتخب آمازون در بخش زندگی‌نامه و خاطرات است.

ایزابل خود را یک «فمینیست» یا طرفدار حقوق زنان معرفی می‌کند. اما تعریف متفاوتی از فمینیسم ارائه می‌دهد که با تعریف ثبت‌ شده در دایره‌المعارف‌ها و لغت‌نامه‌ها فرق دارد. ایزابل نویسنده پرکاری است. بیست‌ و چهار کتاب تألیف کرده که تحسین منتقدان را در پی داشته است. کتاب‌های ایزابل آلنده به بیش از چهل زبان ترجمه شده و بیش از 74 میلیون نسخه از آن‌ها به فروش رفته‌اند. این کتاب روایت زندگی آلنده از زبان خودش است.

خلاصه کتاب

کتاب روح یک زن با خاطراتی از دوران کودکی نویسنده آغاز می‌شود. آنچه در این کتاب مرکزیت دارد زن و زنانگی و مفهوم فمینیسم و نقد جهان خشن مردسالاری است که آلنده خود در آن بزرگ شده است. آلنده کشور خود، شیلی را، نمودی از یک جامعۀ مردسالار معرفی می‌کند که خشونت‌های خانوادگی و تبعیض علیه زنان در آن از دیرباز وجود داشته و همچنان هم برقرار است.

آلنده از تأثیر فرهنگ مردسالار بر خانواده خود سخن می‌گوید و از اینکه این مردسالاری و احساس ضرورت طغیان علیه آن چگونه شخصیت او را از کودکی شکل داده است.  البته آلنده تعریف و تعبیر خاص خود را از فمینیسم و مردسالاری دارد. او را باید به نام خودش خواند و نه نام پسرعموی شهیرش؛ ایزابل آلنده، زنی که در 40 سالگی اولین رمانش را نوشت و منتشر کرد، با آن نام خانوادگی مشهورش، یکی از نمادهای زنانه‌ نویسی در ادبیات معاصر جهان است.

زنی که رمان‌هایش همه ذکر هنرمندانه‌ی مصائب و مناقب زنان شناس و ناشناس زندگی‌اش است. جامعیت بسیار گفتارهای به‌ظاهر پراکنده‌ی ایزابل آلنده، موجب شده که تصویری روشن، یکه و یگانه و درعین‌حال وسیع و قابل تعمیم نسبت به شرایط زنان و وضعیت زن‌بودن در جهان زیر سیطره‌ی مردسالاری، حاصل شود.

کتاب روح یک زن، از کودکی ایزابل و باورهای فمینیستی‌اش از ابتدا تا امروز را در برگرفته و تا مرزهای گوناگون تاریخ، سیاست و فرهنگ پیش می‌رود و مسائل پرمناقشه‌ی مهمی چون ختنه‌ی زنان و دختران، فانتزی‌‎های عاشقانه و اروتیک زنانه، آیین‌ها و سنت‌های مذهبی و قومی و … را پیش رو گذاشته و خوانندگانش را به غور کردن و عمیق شدن در زنانگی دعوت می‌کند.

بخشی از متن کتاب

عصر ما عصر مادربزرگ های جسور است. ما گروه جمعیتی هستیم که در حال بزرگتر شدن است. ما زنانی هستیم که عمر طولانی خود را پشت سر گذاشته ایم، امروز چیزی برای از دست دادن نداریم. هراسی هم نداریم. ما صدایمان بلند است چراکه نه اهل رقابتیم، نه دوست داریم خوشایند کسی باشیم و نه قصد کسب محبوبیت داریم. ما ارزش بیکران و ممتاز دوستی و همکاری را میدانیم. نگران وضعیت بشر امروزی و کره زمین هستیم این موضوع کانون توافقی است که میتواند جهان را تغییر دهد.

بازنشستگی هم موضوعی است که زنان را نگران می کند. زنان امروزی در خارج از خانه کار میکنند. بانوی خانه دار هیچ وقت بازنشسته نمی شود در زبان اسپانیایی برای بازنشستگی واژه jubilación به کار میرود. این واژه از ریشه شادی و جشن گرفته شده است چراکه قرار بر این بوده است که بازنشستگی زمان مناسبی برای خوش زیستن باشد اما این خوش خیالی ای بیش نیست. بازنشستگی اغلب زمانی فرا میرسد که نه پولی برای انجام کارهای دلخواه باقی مانده است و نه تن سالمی برای لذت بردن از آن کارها.

اما یادمان باشد که اگر بازنشستگی به معنای داشتن وقت آزاد باشد، وقت آزاد همیشه زمان مناسبی برای خوشی و لذت بردن نیست. بازنشستگی برای مردان آغاز پایان زندگی است مرد ارزش خود را با ارزش کاری می سنجد که انجام میدهد. مرد همه وجود خود را روی کارش سرمایه گذاری میکند و وقتی کارش به پایان میرسد آهی در بساط ندارد. در نتیجه هم احساسش و هم ذهنیتش نابود میشود. آنجاست که ترس از شکست ترس از بازندگی اقتصادی و ترس از تنهایی بر او مستولی می شود. این ترس خیلی زیاد است.

در این شرایط هولناک و پر از ترس و هراس مرد به یک همسر دلسوز و مهربان نیاز دارد. اگر همسر مهربان و مراقبی در کار نباشد کار مرد تمام است گاه مردان در آن وانفسای تنهایی دل به سگی خوش میکنند که روبه روی آنها بایستد و برایشان دم تکان دهد. اما زنان در دوران بازنشستگی مشکلات کمتری دارند زنها در کنار کار دوستانی دست و پا میکنند و روابط خانوادگی خود را توسعه میدهند زنان اجتماعی تر از مردان اند و علایق متنوع تری دارند اما سالمندی شکنندگی هایی با خود می آورد که وهمناک اند کلی و عمومی سخن میگویم. شما خودتان موضوع را درک کنید.

نقد کتاب روح یک زن

کتاب روح یک زن، در عین‌ حال که اثری انتقادی است و تیغ تیز نقد را به جامعه‌ی مردسالار نشانه گرفته، کتابی خوش‌بینانه محسوب می‌شود. آلنده می‌گوید که هنوز برای تحویل دادن مشعل مبارزه به فرد دیگری آماده نیست و می‌خواهد با شعله‌ی مشعلِ خود مشعل دختران و نوه‌های دیگر را روشن کند و امیدوار است که نسل‌های بعد تمام کارهای ناتمامی را که نسل آلنده فرصت انجامش را نداشتند ادامه دهند.

کتاب پیش رو، که آن را رهایی‌ بخش‌ترین اثر آلنده می‌دانند، موفق شده از کتاب‌های منتخب آمازون در بخش زندگی‌نامه و خاطرات شود. این کتاب درباره‌ی آن چیزی است که زنان می‌خواهند، یعنی امنیت، ارزشمندی، زندگی در آرامش و صلح، حق بر بدن، و مهم‌تر از همه، مورد محبت و عشق بودن.

ایزابل آلنده در اواخر دهه‌ی 1960 به نخستین موج فمینیسم پیوست و برای اولین بار خود را در مقام یک زن پذیرفت. آلنده در طول زندگی‌اش شاهد پیشرفت این جنبش و دستاوردهای آن برای زنان بوده است، و حالا، در کتاب حاضر، از روح فمینیستی حاکم بر زندگی‌اش، چه زندگی اجتماعی و چه زندگی خصوصی، سخن می‌گوید.

اگر حقوق زنان مسئله‌ی شماست و دوست دارید با یکی از پیشروان این عرصه آشنا شوید، کتاب روح یک زن را از دست ندهید.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 323 بار

Isabel%20Allende%20 %D8%A7%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D8%A8%D9%84%20%D8%A2%D9%84%D9%86%D8%AF%D9%87 1

عنوان کتاب: روح یک زن

برای همه زنان زندگی ام

سرگذشت نامه

نویسنده: ایزابل آلنده

مترجم: علی اکبر عبدالرشیدی

تعداد صفحات کتاب: 126 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 10.08 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

کتاب‌ های متعددی در مورد فوبیا وجود دارد، اما کتاب دوست ترسناک من اولین کتابی است که به طور ویژه بر استراتژی‌های مربوط به غلبه بر ترس و فوبیا از حیوانات تمرکز می‌کند. این کتاب برای کسانی که ترس از یک...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 296
در این مطلب، کتابی برای شما آماده کرده ایم که شامل دستور پخت حدود 50 غذای اصیل ایرانی است. ضمن اینکه روش پخت تعدادی از غذاهای معروف فرنگی نیز در آن آورده شده است.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 6766

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *