کشتی های هوایی

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
کشتی های هوایی (nbookcity.com)

دانلود کتاب کشتی های هوایی

کتاب کشتی های هوایی که دوستداران قلم املی نوتومب مدت‌ها در انتظار آن به سر می‌بردند، سرانجام به بازار عرضه شد و بسیار مورد استقبال خوانندگان قرار گرفت.

محور اصلی رمان‌های املی نوتومب شرایط انسانی، نویسندگی، زندگی و ادبیات است. رمان‌های او از پرفروش‌ترین کتاب‌های ادبی جهان به شمار می‌آید و برخی از آن‌ها به زبان‌های متعدد ترجمه شده است. نوتومب بیش از 40 کتاب نوشته و جایزۀ بزرگ ژان ژیونو را برای مجموعۀ آثار خود به دست آورده است. کتاب پیش رو جدیدترین رمان اوست که توسط دو ناشر دیگر با عنوان بالون ها نیز منتشر شده است.

املی نوتومب که از هفده سالگی آغاز به نوشتن کرده و در سی سالگی خود را بیمار نوشتن می داند؛ اعتراف می کند که سالانه چهار رمان می نویسد ولی فقط یکی را چاپ می کند، چون باقی دست نوشته هایش را شخصی می داند. در سال 1992 در سن بیست و پنج سالگی ورودش به دنیای ادبیات غوغا به پا می کند و با همان اولین اثر معروف می شود.

خلاصه کتاب

در کتاب کشتی های هوایی، نوتومب برای اولین بار خوانندگان را به سرزمین پدری خود می‌برد. قهرمان داستان دختری به نام آنژ است که نوزده ساله است و زندگی یک‌نواختی  دارد. نوتومب در یکی از مصاحبه‌هایش می‌گوید آنژ خود من است. هم‌چنین اعتراف می‌کند که در سنین نوجوانی وقتی نوزده سال داشته به طرز وحشتناکی مانند قهرمان داستان خود، جدی بوده است.

داستان به روایت آنژ از همخانه اعصاب خردکنش دونات شروع می‌شود. او ۲۲ سال دارد و می‌خواهد همه چیز را کنترل کند درگیر وسواس و خودخواهی بیمارگونه است. اما آنژ چاره‌ای ندارد زیرا فقط هم‌خانه بودن با او برایش به‌صرفه است.

مردی در شهر بروکسل که با وسواس و تجسس لحظه‌ای پسر نوجوانش را به حال خودش نمی‌گذارد، از این دختر دعوت می‌کند به پسرش که مشکلاتی در خواندن کتاب‌ها دارد یاری رساند. راوی جوان موفق می‌شود به لطف معرفی چند رمان ادبی خاص، این پسر نوجوان و البته بسیار باهوش را ترغیب به خواندن درست کتاب‌ها کند.

تبادل اندیشه میان پرسوناژها که از خلال گفتگوهای رک و پوست‌ کنده‌شان در خصوص مضامین آشکار و پنهانِ برخی آثار ادبی صورت می‌گیرد و نیز تعمیم آن‌ها به زندگی شخصی انسان‌ها از یک سو و اتفاقات نابهنجاری که در طول داستان رخ می‌دهد از دیگر سو، از جمله ویژگی‌های بارز رمان کشتی های هوایی محسوب می‌شود که می‌تواند برای هر خواننده‌ای جذاب، هیجان‌ انگیز و در‌عین‌حال درخور تأمل و درس‌آموز باشد.

بخشی از متن کتاب

پیش از رفتن، مطابق همیشه، پدرش با عذرخواهی برای در میان گذاشتن رازهای محرمانه اش با من، راهم را سد کرد. به او گفتم که پسرش به مشاوره روان درمانی نیاز دارد. معترضانه گفت: «او بیمار نیست!» «نه، ولی پریشان است.» و با خودم فکر کردم اصلاً پسرش را نمی شناسد». «این موضوع به شما ارتباطی ندارد مادمازل، من حرفهای شما را به او نگفتم چون از شما دلگیر میشد.»

در همان حال که پاکت حقوقم را به دستم داد گفتم: «انتظار دارید به خاطر این پنهان کاری از شما تشکر کنم؟» «احساس میکنم روان درمانگرش هستم و هیچ حس خوبی از این بابت ندارم.» «عذرخواهی کن و دیگر سراغشان نرو «اگر من نروم چه کسی قبول میکند جایگزینم بشود؟» «هیچ کس غیرقابل جایگزین کردن نیست.» حق با دونت بود و او میدانست که من این موضوع را میدانم.

«از وقتی مسئولیتش را پذیرفتی با من احساس نزدیکی بیشتری میکنی. انگار نیاز داشته باشی با آدم متعادلی هم صحبت بشوی.» «متعادل! او؟» پاسخی به او ندادم چون در واقع درست میگفت. من به او نزدیک شده بودم و احساس ناخشنودی ام نیز از همینجا ناشی میشد. لازم بود عکس العملی نشان دهم و روابط دوستانه دیگری برقرار کنم اما متأسفانه دانشگاه همچنان غیر قابل رؤیت بودم.

چند روز بعد استاد اسطوره شناسی تطبیقی از دانشجویان درخواست کرد ریشه نام دیونیسوس را بیابند. من پیشنهاد دادم دو بار متولد شده. پسری که نمیدانستم از من متنفر است در آمفی تئاتر فریاد زد: «چه مزخرفی! واقعاً که چه مزخرفی!» بقیه دانشجوها هم با صدای بلندی قهقهه زدند گونه هایم رنگ باخت. وقتی سکوت بار دیگر به سالن بازگشت استاد با خونسردی :گفت: «با اینکه پاسختان صحیح نبود اما جالب بود. دیونیسوس به معنی زاده شده از زئوس است.»

در واقع اشتباه فکر کرده بودم که غیر قابل رؤیت هستم، چون افرادی بودند که از من نفرت داشتند دست کم این پسر که سر من فریاد زد از من متنفر بود. اسمش رژی وارموس بود و دکوپز بالایی داشت، اما هرگز نه من با او صحبت کرده بودم و نه او مرا مخاطب قرار داده بود. دانشجویان دیگر هم که شاید تا آن روز به من توجه نمیکردند به تقلید از رئیسشان مرا مورد عتاب قرار دادند.

نقد کتاب کشتی های هوایی

کتاب کشتی های هوایی بیست و نهمین رمان املی نوتومب در سال 2020 منتشر شده است. نویسنده در این رمان، با الهام از دورۀ جوانی خود، به بازتاب بخشی از دل‌مشغولی‌هایش در آن دوره می‌پردازد و آن‌ها را با قلمی شیوا از زبان دختر دانشجوی نوزده ساله‌ای به نام آنژ روایت می‌کند.

شخصیت آنژ در مقام راوی داستان، با تمام گوشه گیری و عزلتش، میل قدرتمندی به زندگی و بهره بردن از فرصت هایش دارد و البته که در سیر حرکتی رمان، نقش موثری در زندگی «پای» نوجوان بیمار داستان ایفا می کند. رمان در پی تحلیل و کشف و البته فهم چرایی این عدم توان رویارویی «پای» با واقعیت جهان اطرافش است.

اینکه چه طور بعضی آدم ها اینگونه در مواجهه با واقعیت دچار هراس می شوند و در نقش شکست خوردگان از خویشتن و جهان فرو می روند. به همین دلیل می توان به رمان بالون های نوتومب همچون کتابی برای درمان و یا فهم بهتر مشکل نگاه کرد، همان کاری که ادبیات در معنای واقعی اش و در سرشت حقیقی اش همواره در پی آن بوده است.

پرسش مهمی که نویسنده با نگارش کتاب کشتی های هوایی مطرح می‌کند این است که: کتاب خواندن چه تحولاتی در زندگی انسان به وجود می‌آورد؟

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 176 بار

Am%C3%A9lie%20Nothomb%20 %D8%A2%D9%85%D9%84%DB%8C%20%D9%86%D9%88%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A8

عنوان کتاب: کشتی های هوایی

(بالون ها)

نویسنده: املی نوتومب

مترجم: صدف محسنی

تعداد صفحات کتاب: 113 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 9.55 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

در این بخش از شهر کتاب دیوان اشعار رودکی را برای دانلود و مطالعه کاربران عزیز قرار داده ایم. رودکی مشهور به استاد شاعران، نخستین شاعر مشهور ایرانی-فارسی در دورهٔ سامانی در سدهٔ چهارم هجری قمری و استاد شاعران این قرن در ایران است. رودکی را نخستین شاعر...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 4616
کتاب منحنی خلاقیت برای تمام کسانی است که گمان می کنند افرادی بی روح سرکوب شده و عاری از خلاقیت اند. آلن گنت کارآفرین بزرگ افسانه نبوغ خلاقانه را از بین می برد و دانش و رازهای رسیدن به موفقیت تجاری را فاش می کند.
بروزرسانی: 11 ماه قبل
تعداد بازدید: 1054

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *