یادداشت‌ های کشتیرانی

یادداشت‌ های کشتیرانی (nbookcity.com)

دانلود کتاب یادداشت‌ های کشتیرانی

کتاب یادداشت‌ های کشتیرانی در دو سال ابتدایی انتشار توانست جوایز متعدد و معتبری چون پولیتزر، کتاب سال آمریکا، آیریش تایمز و شیکاگو تریبیون را دریافت کند. داستان کتاب، زندگی مردی به نام «کویل» را روایت می‌کند که از ضریب هوشی پایینی برخوردار است و این سیر طبیعی و گاه غیرطبیعی حوادث است که او را به پیش می‌برد؛ اگر نه «کویل» در اکثر موارد اراده‌ای برای انجام هیچ کاری ندارد.

آنی پرولکس در یادداشت‌ های کشتیرانی ،قهرمانش را امروزی و ساده لوح برگزیده که در فراز و فرود زندگی ساده اش همسرش را از دست می دهد، تا آستانه‌ی فروپاشی‌اش می‌رود، بعد به لطف عمه‌اش به شهر زادگاهش بر می‌گردد و در آنجا زندگی نویی را با رابطه‌ای عاطفی و جدی آغاز می‌کند. شخصیت اصلی داستان (کویل) با کمک عمه‌اش برای نجات از وضعیت بغرنجی که در آن قرار گرفته، همراه با دو دختر کوچکش به موطن اجدادی‌اش «نیوفاندلند» کانادا مهاجرت می‌کند.

خلاصه کتاب

دربارۀ سبک و محتوای کتاب یادداشت‌ های کشتیرانی گفتنی است که، نویسنده برهه‌ای از زندگی شخصیتی با نام خانوادگی کویل را به‌ صورت سوم شخص و در سبک واقع‌ گرا روایت می‌کند. کویل نماینده تمام انسان‌ها سرخورده از محیط خانوادگی و اجتماعی خویش است که وارد جامعه می‌شوند، کسانی که هرگز حتی فرصت شناخت خود را هم نمی‌یابند چه رسد به محیط پیرامونی و اتفاقاتی که در عصر جدید با سرعت بسیاری در حال بروز و افول هستند. کسانی که همه چیز، حتی تحقیر و فقر و بدبختی و خیانت و… را امری طبیعی و حق خود می‌دانند و درصدد مطالبه حقوق خود برنمی‌آیند زیرا اصلاً از وجود آنها مطلع نیستند.

در واقع اگر کویل در اواخر داستان به شناخت نسبی خود و پیرامونش دست می‌یابد نه به دلیل پرسشگری و اراده بر دانایی و توانایی از جانب خود بلکه دست حوادث و قضایاست که او را به این سمت و سو می‌کشاند. زبان طنز کتاب که از سوی نویسنده بسیار به هنگام و درست به‌کار گرفته شده بر جذابیت داستان افزوده و فضاهایی متفاوت از آنچه خواننده انتظار دارد به او عرضه می‌کند. اما کتاب یادداشت‌ های کشتیرانی روایت ساده غم و شادی صرف نیست، رمانی است که در آن توصیفات و تشبیهات اشخاص و مناظر و اتفاقات به‌گونه‌ای کاملاً متفاوت از آن‌چه که در سایر روایت‌ها شاهد هستیم انجام می‌گیرد و ذهن خواننده را به وجوه دیگری از این آرایه‌ها سوق می‌دهد.

بخشی از متن کتاب

کویل، پارتریج و مارکلیا برای مدتی با هم دوست بودند. آنها با هم فرق داشتند: پارتریج سیاه، کوتاه قد، و مسافری بی قرار بود که از سراشیبی زندگی بالا می‌رفت، و تمام شب حرف می‌زد؛ مارکلیا، همسر دوم پارتریج و به رنگ پَری قهوه‌ای بود که روی آب تیره‌ای افتاده باشد، با هوش و ذکاوت زیاد؛ کویل بلند قد، سفید، یک وری و منزوی.

پارتریج در پسِ زمان حال، لحظات زودگذری از اتفاقات آتی را می‌دید جوری که انگار سیم‌های مغزش اتصالی کرده‌اند. او با توانایی‌هایی خاصی قدم به این دنیا گذاشته بود؛ سه بار هنگام پایین رفتن از پلکان فرار شاهد گوی آذرخش بوده؛ شب پیش از آنکه برادر زنش توسط زنبورهای سرخ گزیده شود، خواب خیار دیده بود. از آینده خوب خود خاطرجمع بود.  می‌توانست با دود سیگار حلقه‌های دود فوق‌ العاده‌ای درست کند. پرنده‌های بال لاکی سدار همیشه موقع مهاجرت در حیاط خانه او می‌نشستند.

نقد کتاب یادداشت‌ های کشتیرانی

هنگامی که همسر خیانت کار کویل با عواقب کارش روبرو می شود ، کویل به همراه دو دخترش به خانه اجدادی خود در سواحل زیبا نیوفاند لند ، که در آن جمعیت ثروتمندی از شخصیت های محلی و اعضای خانواده ، همگی تلاش می کنند تا کویل را به زندگی عادی اش بر گردانند. همانطور که کوئیل با شیاطین درون خودش – و نیروهای غیرقابل پیش بینی طبیعت و جامعه – روبرو می شود – او شروع به دیدن امکان عشق ورزیدن بدون درد کشیدن و بدبختی می کند. کتاب یادداشت های کشتیرانی به خوبی نشان می دهد که چرا آنی پرولکس به عنوان یکی از با استعدادترین و اصیل ترین نویسندگان امروزی در آمریکا شناخته می شود.

تعداد بازدید: 534 بار

عنوان کتاب: یادداشت‌ های کشتیرانی

برنده جایزه پولیتزر سال 1994

برنده جایزه هارتلند شیکاگو تریبیون سال 1994

برنده جایزه بین المللی ادبیات داستانی آیریش تایمز سال 1993

برنده جایزه کتاب سال آمریکا سال 1993

نویسنده: آنی پرولکس

مترجم: مرضیه خسروی

تعداد صفحات کتاب: 563 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 27.7 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

دکتر هرمزی جنگی در فروردین ماه 1371 در دل سرزمینی از سرزمین های کویری ایران زمین پا به عرصه وجود نهاد. دوران کودکی و نوجوانیش به منوال کویرنشینان به آسمان آبی و بی پروای نامدار کویر پیوند خورد...
بروزرسانی: 2 روز قبل
تعداد بازدید: 322
می‌خواهم در آستانت بگریم پیش از گمرکی شدن اشک‌هام، می‌خواهم دوستت بدارم ای بانوی من، تا بر ارابه‌ی زمان، تقویم‌ها را بگردانم، ماه‌ها و روزها را به نامی دیگر بخوانم. ساعات جهان را تنظیم کنم، با کوبه‌ی...
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 513

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *