یادداشت های خوآن میرو

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
یادداشت های خوآن میرو (nbookcity.com)

دانلود کتاب یادداشت های خوآن میرو

جذابیت این کتاب در آوردن ترجمه ای از یادداشت ها و نامه های خوآن میرو است. ترجمه ای عموما روان با زبانی مناسب. اما بدی آن این است که به صرف همین نقل قول ها اکتفا کرده و خبری از توضیح و تحلیل نیست؛ مثلا تحلیلی نیست از عناصر نقاشی او در دوره های مختلف – حتی اشاره ای هم به دوره ها نیست – مگر اینکه خود میرو در یادداشتش به ابهام چیزی گفته باشد. صرفا توالی نقاشی، یادداشت، نقاشی، یادداشت و …

کتاب یادداشت‌های خوآن میرو، افکار و اندیشه‌های خوٱن میرو در زمینه‌ی تجربیات شخصی،وی را بازگو می‌کند. در این کتاب با افکار و عقاید یکی از نقاشان، سورئالیست، قرن آشنا می‌شویم. کتاب در سال 1400، توسط یوسف نجفی جابلو، ترجمه و منتشر شده است.

چکیده کتاب

خوآن میرو که تباری کاتالونیایی داشت فرزند پدری ساعت‌ساز و مادری زرگر بود. او از سنین نوجوانی با هنر آشنا شد، نقاشی‌هایی از میرو به جا مانده که تاریخ ۱۹۰۱ یعنی زمانی که خوان ۸ ساله بود را بر خود دارند. وی تا سال ۱۹۱۰ در مدرسه هنرهای زیبای بارسلون درس خواند. پس از غلبه بر بیماری تیفوئید که در سال ۱۹۱۱ به آن مبتلا شد تصمیم گرفت که زندگی‌اش را وقف هنر کند، به این منظور تحصیلاتش را در زمینه نقاشی در مدارس هنری بارسلون ادامه داد.

در سال ۱۹۱۸ اولین نمایشگاه انفرادیش را برگزار کرد. آثار خوآن میرو قبل از سال ۱۹۲۰ متاثر از جریان‌های مختلف مانند رنگ‌های درخشان سبک فوویسم، اشکال سبک کوبیسم، نقاشی دیواری کلیساهای روم و هنر کاتالان بود.

بخشی از متن کتاب

هربار که تابلویی را تماشا میکنی، باید بتوانی چیزهای تازه ای در آن کشف کنی. چه بسا هفت روز یک نقاشی را تماشا کنی و دیگر هیچگاه به فکرش نیفتی. و این نیز امکان دارد که دمی پرده ای را ببینی و تا پایان عمر از فکر و دلت بیرون نرود. مهم تر از خود نقاشی چیزی است که در فضا می پاشد و پخش می کند. اینکه نقاشی رو به زوال گذاشته باشد چندان اهمیتی ندارد.

هنر ممکن است بمیرد، مهم آن است که پیش از مرگ بذرهایش را برخاک افشانده باشد. سوررئالیسم را به این سبب دوست داشتم که برای سوررئالیست ها نقاشی روی بوم پایان کار به حساب نمی آمد و به راستی نباید برای صحیح و سالم ماندن نقاشی دغدغه ای به دل راه داد. نقاشی منشأ بذر و دانه هایی است که چیزهای دیگر از آنها خواهند رویید، شکوفید، و بالید.

نقد و بررسی کتاب یادداشت های خوآن میرو

«خوان‌ میرو» در 20 آوریل 1893 در اسپانیا در خانواده‌ای از طبقة متوسط و صنعتگر به دنیا آمد و در 25 دسامبر 1983 درگذشت. کتابچه یادداشت های خوآن میرو به دو بخش تقسیم می‌شود. در بخش اول به زندگی و تفسیر آثار خوان‌میرو از زبان وی پرداخته شده و بخش دوم نیز دربردارندة گاه‌شمار زندگی نقاش است. برخی از آثار وی عبارت‌اند از: خودنگار، باغ سبزیجات! الاغ، سگ به ماه پارس می‌کند، نردبان فرار، طلای نیلگون، پرندگان غارها، زن در شب، و پرواز سنجاقک در برابر آفتاب.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

تعداد بازدید: 394 بار

Joan%20Mir%C3%B3%20 %D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%20%D9%85%DB%8C%D8%B1%D9%88

عنوان کتاب: یادداشت های خوآن میرو

نویسنده: خوآن میرو

مترجم: یوسف نجفی جابلو

تعداد صفحات کتاب: 52 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 1.8 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

کتاب آخرین مصاحبه با آلیور ساکس، مجموعه گفتگوهای رادیویی، دکتر ساکس می‌باشد که، از خلال، گفت‌وگوها با شخصیت یکی از مهمترین عصب شناسان قرن آشنا میشویم. دکتر ساکس در این مجموعه، درباره‌ی بیمارانش که دچار نارسایی عجیب ذهنی هستند، توضیحات مبسوطی ارائه می‌دهد...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 275

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *