در اهمیت کاری نکردن

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
در اهمیت کاری نکردن (nbookcity.com)

دانلود کتاب در اهمیت کاری نکردن

جنی اودل، در کتاب در اهمیت کاری نکردن به مخاطب کمک می‌کند با تغییر افکارش دنیایش را تغییر دهد.

هیچ چیز سخت تر از هیچ کاری نکردن نیست. در جهانی که ارزش ما با میزان بازدهی مان تعیین می شود، بسیاری از ما احساس میکنیم فناوری هایی که روزانه از آنها استفاده می کنیم، منابع مالی ای هستند که لحظات عمر ما را تسخیر، بهینه و مناسب سازی کرده اند. اوقات فراغتمان را تسلیم ارزیابی های عددی میکنیم، با نسخه های الگوریتمی یکدیگر تعامل میکنیم و برندهای شخصی میسازیم و آنها را حفظ میکنیم.

برخی از ما شاید برای ساده سازی و شبکه ای شدن همه تجربه زیسته مان به نوعی رضایت خودساخته دچاریم. با این حال از اینکه بیش از حد تهییج می شویم و رشته افکارمان ثبات ندارد، اضطراب داریم. این احساس، دلهره زاست، هر چند ممکن است پشت حواس پرتی پنهان شود. به چشم ما هنوز هم آنچه به زندگی معنا می بخشد، ریشه در اتفاقات رخدادها و روابط آرامش بخش دارد: وقت آزادی که میخواهد رویکرد مکانیکی به تجربه ها را از بین ببرد.

خلاصه کتاب

به دور از سخنان ساده یا مدیتیشن بازگشت به طبیعت که اغلب می خوانیم، کتاب در اهمیت کاری نکردن، یک برنامه عملی برای تفکر خارج از روایت های سرمایه داری ارائه می کند. این کتاب تحریک‌ آمیز، به‌ موقع و کاملا متقاعدکننده، دیدگاه شما را نسبت به جایگاه خود در دنیای معاصر تغییر خواهد داد. کتاب حاضر انسان را دعوت می‌کند تا توجه بیشتری به طبیعت و دنیای واقعی داشته باشد. او از مخاطب می‌خواهد که طبیعت و پرندگان را بیشتر ببیند.

او از خواننده می‌پرسد که کدام یک از ارکان طبیعت را بیشتر دوست دارید؟ این کتاب مفاهیمی مانند ارزش و کارایی را در جهت خلاف نظام سرمایه داری معنا می‌کند. کتاب پیش رو، در دنیای سترون و جبرگرای نئولیبرال، در پی سیراب شدن از چشمه‌ های ابهام و ناکارآمدی است. نویسنده می گوید: این یک وعده غذایی پُروپیمان است در عصر مکمل‌های غذایی!

امیدوارم وقتی شما را به توقف یا کاهش سرعت دعوت می‌کنم، کمی استراحت کنید؛ منظورم این نیست که تعطیلات است و دیگر می‌توانید خلوت کنید یا فقط بروید دنبال خلاقیت. چنان‌که گفتم، هیچ‌کاری نکردن، به این معنا نیست که سرحال و آماده برگردید سرکارتان و بازدهی‌تان بیشتر شده باشد. این کتاب تعاریف را برای شما تغییر می‌دهد.

جنی اودل به دور از موضع‌ گیری‌های ساده‌ی ضدفناوری یادآور این نکته می‌شود که «توجه» مهم‌ترین و قدرتمندترین چیزی است که شما به عنوان یک انسان دارید. در دنیای امروز اگر نحوه‌ی صحیح استفاده از قدرت توجه را بیاموزید می‌توانید به خواسته‌ی خود برسید و خود را از دایره‌ی جبری که انسان‌ها در آن اسیر شده‌اند خارج کنید. کتاب در اهمیت کاری نکردن یک برنامه عملی است که به کمک آن می‌توانید جایگاه و دنیای اطراف خود را به طور کامل تغییر دهید و زندگی متفاوتی را برای خود بسازید.

بخشی از متن کتاب

قطار شلوغ بود اما به آرامی راه خودش را میرفت، آن هم وسط روز. خیلی کند و شلوغ بود و بارها در مسیر توقف کرد. صندلی ام هم کنار پنجره بود و فرصتی دست داد که به چهره بسیاری از افرادی که در مغازه های توی خیابان بودند نگاه کنم. همه برایم غریبه بودند، همان طور که مناظر در تابلوی هاکنی. فهمیدم هر یک از این چهره هایی که به آنها نگاه می کنم بار زندگی را بر دوش می کشند، یعنی به دنیا آمده اند، کودکی را پشت سر گذاشته اند و زندگیشان پر است از رؤیا و ناامیدی.

همچنین جهانی از اضطراب و امید و افسوس و حسرت در دل دارند که با دنیای من كاملاً متفاوت است؛ وقتی این را پذیرفتم این صحنه آهسته دیگر برایم جذاب نبود. هاکنی هم میگوید چیزهای فراوانی هست که به آنها نگاه کنیم. اگرچه از وقتی بزرگ شده ام، سالهای بسیاری را در این شهر زندگی کرده ام حالا در حجم تجربه های زیسته ای غرق شده بودم که فقط در یکی از خیابانهای شهر جریان داشت. لویی آلتوسر در کتاب فلسفه مواجهه در مقابل آنچه واقعاً در جامعه جریان دارد، تأکید کرده که جامعه واقعی نیازمند نوعی محدودیت فضایی است.

او فضای شهری را در مقابل کشور طبیعی و ایدئال ژان ژاک روسو در نظر می گرفت. جنگلی که در آن مردم نادانسته حرکت میکنند و به ندرت پیش می آید با چیزی مواجه شوند. آلتوسر با توصیف این حالت طبیعی به نقاشیهای یک روسوی دیگر، یعنی آنری روسوی هنرمند، اشاره می کند. او در نقاشیهایش افرادی گوشه گیر را به تصویر میکشد که هیچ ارتباطی با هم ندارند؛ افرادی بدون مواجهه. آلتوسر میگوید: «این افراد را باید مجبور کرد تا مواجهه شان به درازا بکشد نیروی برتری باید آنها را مجبور کند.»

او برای اینکه در نقاشی اش جامعه را خلق کند به جای جنگل، جزیره میکشد. وقتی در اتوبوس یا به طور کلی تر در شهر بودم، یاد این جزیره مجبور به مواجهه می افتادم؛ نزدیکی فضایی منجر به انجام هر کاری می شود. زیرا تجربه فضای شهری تنشی است که در برابر غریزه قرار میگیرد: اگر محدودیت های خارجی در مواجهه با وضعیت پایدار و وسوسه پراکندگی تداوم نداشته باشند، امکان به درازا نکشیدن این مواجهه هم وجود دارد. همچنین اگر بدون نظرخواهی از مردم قانون مجاورت را بر زندگی آنها تحمیل نکنند جامعه از آنها پشتیبانی خواهد کرد تا بتوانند حرفشان را بزنند و پیشینه آنها در قالب قانون اساسی نانوشته در جامعه نمود می یابد.

نقد کتاب در اهمیت کاری نکردن

در کتاب در اهمیت کاری نکردن، این راهنمای میدانی الهام‌ بخش، هنرمند و منتقد جنی اودل به ما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانیم همچنان زندگی خود را به دست آوریم.  اودل توجه و حواس ما را به عنوان با ارزش ترین – و بیش از حد – منبعی که در اختیار داریم می بیند.

او می گوید که ما باید بطور فعال و پیوسته نحوه استفاده از حواسمان را کنترل کنیم. ممکن است ما آن را صرف چیزهایی نکنیم که سرمایه داری آن ها را مهم تلقی کرده است، اما وقتی بتوانیم حواسمان را کنترل کنیم، می توانیم اشکال جسورانه تری از کنش سیاسی را انجام دهیم، نقش نوع بشر در محیط زیست را دوباره تصور کنیم و به درک معنادارتری برسیم. از شادی های ساده گرفته تا پیشرفت های بزرگ در زندگی…

اگر دنبال کتاب متفاوتی هستید که به بررسی وضعیت شما به عنوان انسانی در عصر تکنولوژی بپردازد، این اثر بهترین گزینه برای شما به شمار می‌آید. از طرف دیگر کتاب در اهمیت کاری نکردن، نگاه فیلسوفانه‌ای در رابطه با زندگی دارد و همین موضوع باعث می‌شود برای علاقه‌مندان به فلسفه نیز گزینه‌ی مناسبی باشد.

کتاب در اهمیت کاری نکردن، یکی از کتا‌ب‌های مورد علاقه رئیس جمهور باراک اوباما در سال 2019 بود.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 341 بار

Jenny%20Odell%20 %D8%AC%D9%86%DB%8C%20%D8%A7%D9%88%D8%AF%D9%84

عنوان کتاب: در اهمیت کاری نکردن

جز کتاب های برگزیده به انتخاب باراک اوباما

نویسنده: جنی اودل

مترجم: فاطمه مدیحی

تعداد صفحات کتاب: 269 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 22.46 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

خودشفقتی مجموعه‌ای از رو‌ش های شناختی، عاطفی و رفتاری است که مسیر نوجوانان را به تجربه‌ زندگی بهتر و مقابله‌ی موثر با چالش های اجتناب ناپذیر زندگی هموار می‌کند. نوجوانانی که خودشفقتی...
بروزرسانی: 7 ماه قبل
تعداد بازدید: 263
كتاب حاوي يك تحقيق علمي در مورد قلمرو عرفان ، زهد و محبت ، شيخ و خانقاه ، حكمت صوفيه و ارزيابي نقاط مثبت و منفي در آراء و عملكرد صوفيان مي باشد . همچنين درباره تاريخ ، عقايد صوفيه و آداب و رسوم بزرگان اين قوم سخن به ميان آمده است .
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 4198

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *