خودشفقتی برای نوجوانان

آخرین ویرایش: 7 ماه قبل
خودشفقتی برای نوجوانان (nbookcity.com)

دانلود کتاب خودشفقتی برای نوجوانان

کتاب خودشفقتی برای نوجوانان باعث پیوند، مودت و دوستی بین نوجوان با ذهن و فکرش می شود و در مسیر رشد هدایتش میکند.

نویسنده‌ی این کتاب کارن بلاث، استاد دانشگاه آمریکایی است که سال‌ها به‌ عنوان مددکار کودکان و مشاور فعالیت کرده است. او همچنین به طور پیوسته در زمینه‌های خانوادگی و اجتماعی، سلامت و امنیت روانی و ذهن کودکان و نوجوانان به پژوهش مشغول بوده است. خانم بلاث در زمینه‌های تخصصی خویش کلاس هایی را برای دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها برگزار می‌کند.

او همواره بر این موضوع تأکید دارد که باید زمینه‌های خودمراقبتی ذهن و امنیت روانی را برای کودکان و نوجوانان فراهم کرد. این امر شدنی نیست مگر با آموزش و همراهی آنها از سوی والدین و اولیای آموزشی. این نویسنده و محقق، در زمینه‌ی محتواهایی از این دست بسیار فعال است و ده‌ها مقاله و چندین کتاب برای عامه و متخصصان نوشته است. کتاب‌های او معمولاً کاربردی هستند و برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان مؤثر واقع می‌شوند.

خودشفقی چیست؟

به گفته نویسنده کتاب خودشفقتی برای نوجوانان: خودشفقتی، مهربان بودن با خودمان در شرایط سخت و طاقت فرسا است. ما می‌دانیم خودشفقتی چیست و در تمام زندگیِ خود دربارهٔ خودشفقتی شنیده‌ایم. شفقت دربارهٔ مهربان بودن و مراقبت از دیگران است، به‌ویژه هنگامی که آنها درگیری و مشکلی دارند. بنابراین، خودشفقتی، بازگردانی مهربانی و توجه به خودمان است.

می‌دانم که ممکن است خودخواهی به‌نظر برسد. اما بر اساس پژوهش‌ها وقتی با خودمان مهربان‌تر هستیم، بهتر می‌توانیم با دیگران مهربان باشیم و بیشتر برای آنها مایه می‌گذاریم. مردم اغلب فکر می‌کنند برای سخت کارکردن و رسیدن به اهداف باید به خود، سختی دهیم اما پژوهش‌ها نشان داده‌اند که این تفکر درست نیست. وقتی با خودمان مهربان‌تر هستیم، در واقع بیشتر کار می‌کنیم.

با دانستن اینکه اگر شکست بخوریم حرف های ناخوشایند و مخرب به خودمان نخواهیم زد، احتمال خطر کردن، خلاقیت و آزمایش کارهای جدید بیشتر می‌شود. در واقع وقتی با خود مهربان هستیم انگیزهٔ بیشتری داریم و محدودیتی برای شفقت وجود ندارد. زمانی‌ که با خودمان مهربان هستیم به این معنا نیست که با دیگران کمتر مهربانیم، برعکس است؛ زمانی‌ که نسبت به خودمان مهربان هستیم با دیگران نیز بیشتر مهربانی می‌کنیم.

خلاصه کتاب خودشفقتی برای نوجوانان

کتاب خودشفقتی برای نوجوانان دانش و مهارت خودشفقتی، ذهن آگاهی و دوستی با خود را در قالب مثال های عینی و با استفاده از تمرین های عملی در اختیار خواننده قرار میدهد. دوره نوجوانی شامل تغییرات فیزیکی، روان شناختی، جسمانی، بلوغ و مسائل هویتی است که ممکن است سبب فشارها و مشکلاتی برای نوجوان شود. همگام با این مشکلات ماهیتی، مشکلات دیگری نیز گریبان نوجوان را میگیرد که اغلب خاص هزاره سوم و دنیای مدرنیته امروز است.

فشار ناشی از درک نشدن توسط والدین، همسالان، مدرسه و برنامه های پس از فارغ التحصیلی، دوست یابی، و مهمتر از همه بار روانی شبکه های اجتماعی که دائماً حس تحقیر شدن را در افراد ایجاد می کنند. به این معنی که دیگران از تو بهتر باهوشتر، زیباتر و دوست داشتنی تر هستند. زندگی با این همه استرس، اثرات زیان بار خود را می گذارد و بسیاری از نوجوانان نمی دانند چگونه با این همه درد، تنش و دغدغه کنار بیایند.

نوجوانی در این دنیای بی ثبات و پر از ابهام نه تنها برای نوجوان بلکه برای ما به عنوان درمانگر، معلم و مربی که با نوجوانان سروکار داریم، کار بسیار سختی است. پس در این دنیای غیرقابل کنترل و بی ثبات حداقل می توانیم انتخاب کنیم که به جای سرزنش و انتقاد، کمی با خودمان مهربان تر باشیم و شفقت بیشتری نثار خودمان کنیم. خودشفقتی به عنوان نیروی حمایتی میتواند به نوجوان کمک کند تا با نقایص و مشکلات زندگی کنار بیاید و کمبودها و نقایص خود را به عنوان یک انسان بپذیرد.

دکتر کارن بلاث برنامه های خود را براساس برخی از تمرینات و تکالیف خودشفقتی ذهن آگاهانه دکتر کریس گرمر و دکتر کریستین نف که ویژه بزرگسالان بوده است را برای دوره نوجوانی تدوین کرده است. در این کتاب از تمرین های عملی زیادی استفاده شده که کاملاً جدید و خلاقانه هستند. لذا میتوان با قاطعیت گفت که کتاب خودشفقتی برای نوجوانان به دلیل رویکرد عمل گرایانه و دارا بودن تمرینهای مفید فراوانی که دارد، نه تنها برای نوجوانان بلکه برای متخصصین سلامت روان در حوزه نوجوانان بسیار مفید و ارزشمند است.

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

نوجوان بودن در دنیای امروز چندان آسان نیست. فشار و استرس بسیار زیادی برای این گروه سنی وجود دارد. هنگامی که سعی می‌کنند راه خود را در جهان بیابند، ممکن است کشکمش‌ هایی را با والدین خود تجربه کنند. زندگی با این همه استرس اثرات زیان‌بار خود را می‌گذارد و بسیاری از نوجوانان نمی‌دانند چگونه با این درد و تنش کنار بیایند.

در نهایت ممکن است نوجوانان با اضطراب و افسردگی دست‌ و پنجه نرم کنند یا از روش‌های ناسالم برای کنار آمدن با شرایط مثل خوردن زیاد، سوء‌مصرف مواد یا آسیب به خود، استفاده کنند. اگرچه زندگی برای یک نوجوان همیشه با چالش همراه بوده است، اما سخت‌تر از این هم خواهد بود. تحریک مداوم شبکه‌های اجتماعی، نگرانی درباره‌ی تغییر شرایط و حتی وضعیت سیاسی کشور و جهان نیز تأثیر زیادی می‌گذارد.

به همین خاطر در حالی که نمی‌توانیم اتفاقاتی را که برای ما رخ می‌دهد کنترل کنیم، اما می‌توانیم انتخاب کنیم که در میان تمام درگیری‌ها و کشمکش‌هایی که داریم چگونه به خود پاسخ دهیم. می‌توانیم انتخاب کنیم که به‌جای انتقاد و سرزنش، با خودمان گرم و مهربان باشیم. کتاب خودشفقتی برای نوجوانان منبع پشتیبانیِ پایداری را برای کمک به ما فراهم می‌کند تا با نقایص و مشکلات زندگی کنار آمده و کمبودها و نقایص انسانی خود را بپذیریم.

نکوداشت های کتاب

  • کریستوفر ویلارد: با توجه به نرخ بی‌سابقه‌ی استرس و مسائل مربوط به سلامت روانِ بزرگسالان در عصر حاضر، این کتابِ بسیار مفید برای افرادی است که در زمان مناسب بیشترین نیاز را به آن دارند.
  • مارک برتین: در این دنیای پرتنش، افراد، به‌ ویژه نوجوانان، ممکن است احساس سردرگمی، عدم ثبات و استرس کنند. با توجه به این شرایط، گرفتار شدن در امواج متلاطم خودانتقادی و مقایسه‌ی اجتماعی به‌ سادگی اتفاق می افتد. این کتاب مانند یک ناجی به شما امکان می‌دهد کنترل زندگی خود را در دست بگیرید و همزمان، شادی، قدرت هیجانی و آسودگی بیشتری را در دنیای اجتماعی خود تجربه کنید.
  • دکتر جانیس ویتلاک: کتاب خودشفقتی برای نوجوانان پر از اطلاعات مفید، مطالعات موردیِ قوی و تمرین‌های عملی است. همچنین منبعی ارزشمند برای مدارس، والدین و هرکسی که علاقه‌مند به یادگیری این مطلب است که چگونه می‌توان با شفقت و مراقبت، زندگی سرشار از شادی را تجربه کرد. به‌خصوص مناسب افرادی است که هدفشان کمک به جوانان برای یادگیری مهارت‌هایی است تا آن‌ها بتوانند خودگویی‌های منفی و احساس های ناشی از مقایسه‌ی منفیِ خود، روابط دشوار، احساس متفاوت بودن، یا صرفاً نوجوان بودن را به سلامت پشت سر بگذارند.

بخشی از متن کتاب

تلفن همراهتان را برمی دارید، آخرین پستتان را نگاه میکنید و میبینید که فقط دوبار لایک خورده است. اگر مثل همه ما باشید انتقادگر درونتان احتمالاً دست به کار میشود. «چی؟ هیشکی منو نمیبینه؟ انگار هیشکی حتی متوجه من یا چیزی که میگم نمیشه و اینترنت به این بزرگی که همه میتونن ببینن فقط دو تا لایک! با ماوس رایانه به پایین صفحه میروید و پست لتیتیا را میبینید با هفتاد و سه لایک. واضحه یه جایی داره یه مهمونی راه میندازه و اون وقت من افتادم توی خونه با دو تا لایک رقت انگیز. احساس میکنم اصلاً وجود ندارم»

رسانه های اجتماعی گاهی باعث میشوند که چنین احساسی داشته باشید. اشتباه نکنید، واقعاً چیزهای فوق العاده ای هم وجود دارد که گاهی به شما این امکان را می دهند که با دیگران ارتباط بگیرید، مخصوصاً وقتی احساس تنهایی میکنید. گاهی ممکن است احساس خوبی داشته باشد که در اتاقتان بنشینید و با دوستانتان گپ بزنید و جنبه های مختلفی از زندگیتان را باهم به اشتراک بگذارید.

رسانه های اجتماعی باعث میشوند احساس کنید ارزشمندید و بخشی از یک گروه هستید. اما در مواقع دیگر همین رسانه های اجتماعی می توانند باعث شوند که احساسات به مراتب بدتری داشته باشید. بیایید تمرینی را امتحان کنیم تا نحوه استفاده شما از رسانه های اجتماعی و اثری که روی شما دارد را بررسی کنیم. این تمرین از یک برنامه خودشفقتی برای بزرگسالان گرفته شده است. این تمرین خاص از آلاینا فندر الهام گرفته شده است.

برای انجام این کار به یک خودکار و کاغذ نیاز دارید، مطمئن شوید که در دسترستان قرار دارند. می توانید با بستن چشمانتان شروع کنید. کاملاً بسته یا نیمه بسته حرکت تنفستان را زمانی که در شما جاری می شود و از بدنتان خارج میشود، احساس کنید. توجه کنید که همین الان چه احساسی دارید و احساسات کنونی تان را یادداشت کنید.

اکنون تلفن همراهتان را بردارید و آخرین پستی که از طریق اپلیکیشن رسانه های جمعی ارسال کردید را پیدا کنید، مانند اینستاگرام یا توئیتر. صفحه های اپلیکیشن را بالا و پایین کنید و توجه کنید چطور چیزی که می بینید باعث میشود احساسی خاص در شما ایجاد شود. چند دقیقه وقت بگذارید و این کار را انجام دهید. به هر احساسی که ممکن است ایجاد شود توجه کنید…

نقد کتاب خودشفقتی برای نوجوانان

والدین و مربیان و روان شناسان مخاطبان کتاب خودشفقتی برای نوجوانان هستند. خودشفقتی مجموعه‌ای از رو‌ش های شناختی، عاطفی و رفتاری است که مسیر نوجوانان را به تجربه‌ زندگی بهتر و مقابله‌ی موثر با چالش های اجتناب ناپذیر زندگی هموار می‌کند. نوجوانانی که خودشفقتی بیشتری دارندْ استرس، اضطراب و افسردگی کمتری را تجربه می‌کنند، شادترند، رضایت بیشتری از زندگی دارند و در برابر چالش‌ها قوی‌تر و مقاوم‌تر هستند.

دکتر کارن بلاث در این کتاب ابزارهای خودشفقتی را ارائه می‌دهد تا وقتی احساس تنهایی می‌کنیم، در شبکه های اجتماعی مقایسه می شویم، هنگامی که با استرس تحصیلی یا فشار همسالان روبرو می‌شویم یا در حال عبور از هویت جنسی یا جنسیتی خود هستیم، آنها را در زندگی روزمره‌ی خود بگنجانیم.

نکته‌ جالب در مورد بسیاری از تمرین‌ های موجود در این کتاب این است که می‌توانیم آنها را هر کجا که هستیم (در آرامش، در حال حرکت و در لحظه ی درگیری و کشمکش) اجرا کنیم. انجام تمرین های منظم و عملی خودشفقتی این کتاب به سلامت روان و احساس به زیستی ما کمک می‌کند.

امید است با مطالعه‌ی کتاب خودشفقتی برای نوجوانان یاد بگیرید که چطور به خودتان ایمان داشته باشید و با مهربانی و خودشفقتی، در شرایط متشنج و استرس‌زا نیز آرامش خود را حفظ کنید و همواره متمرکز بمانید.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 260 بار

Karen%20Bluth%20 %DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%86%20%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AB

عنوان کتاب: خودشفقتی برای نوجوانان

مهارت های ذهن آگاهی و کاهش رنج های درونی

مجموعه راهکارهای فوری

نویسنده: کارن بالاث

مترجمان: آرزو ضاربی و عباس عبداللهی

تعداد صفحات کتاب: 137 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 11.47 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

محکم بایست، سمتِ روح‌بخشی در مقابل فشار شدید دنیای مدرن برای انجام کار بیشتر، بیشتر بودن، شادتر‌شدن و کارآمدتربودن و «یافتن» خود است. سوند برینکمن در دفاع از رواقی‌گری و رد تعقیب افسارگسیخته و طاقت‌فرسای خودیاری، کتابی نوشته است که واقعاً کمک می‌کند.
بروزرسانی: 10 ماه قبل
تعداد بازدید: 745
این ترانه به شکلی دراماتیک دنیای موسیقی و فرهنگ عامه را تحت تأثیر قرار داد. مجله رولینگ استون در رده‌ بندی «۵۰۰ ترانه ی برتر همه ی دوران» این ترانه را بزرگ‌ ترین ترانه تمام زمان‌ها لقب داد...
بروزرسانی: 12 ماه قبل
تعداد بازدید: 126

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *