روی خوش استرس

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
روی خوش استرس (nbookcity.com)

دانلود کتاب روی خوش استرس

کلی مک گونیکال در کتاب روی خوش استرس سعی کرده راه­کارهای عملی و کاربردی برای نوعی مدیریت استرس، یعنی تغییر نگرش نسبت به آن ارائه دهد.

هر چند روش ­های جدیدتر درمان­های روان­شناختی مانند « روان درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد » نیز با این دیدگاه هماهنگ است ولی در عین حال لازم است به نسبی بودن نتایج تحقیقات تجربی توجه داشت و از تعمیم دادن بیش از حد آن نیز اجتناب نمود. به عنوان مثال ممکن است با مطالعه ­ی این کتاب بهای زیادی به برخی پدیده ­ها مانند « قدرت تلقین » و فرضیه ­هایی مانند « قانون جذب » داده شود. برای همین ضروری است که خوانندگان به نسبی بودن نتایج تحقیقات تجربی آگاه بوده و به عنوان یک اصل مطلق به نوشته ­های این کتاب نگاه نکنند.

خلاصه کتاب

مک گنیگال به شما نشان می دهد که وقتی استرس دارید چگونه می توانید خود را پرورش دهید و توانایی طبیعی مغز را برای یادگیری از تجربیات چالش برانگیز فعال کنید. کتاب روی خوش استرس هم عملی است و هم بسیار کاربردی اما راهنمای خلاص شدن از استرس نیست، بلکه ابزاری است که با درک، پذیرش و استفاده از استرس به نفع خود می توانید زندگی را دگرگون کنید.

چه اتفاقی می‌افتاد اگر همه‌ آنچه در مورد استرس تا به امروز می دانسته‌اید، غلط از آب درمی‌آمد؟ در طول سالیان، ما همواره استرس را دشمن درجه‌ اول خود فرض کرده‌ایم و آن را عامل تمامی مشکلات جسمی، عاطفی و روحی خود دانسته‌ایم. اما آیا می دانستید اگر این ذهنیت منفی را نسبت به استرس تغییر دهید، زندگی شادتر و سالمتری خواهید داشت؟ روانشناس مشهور، دکتر مک گونیگال، در کتاب خود دیدگاهی نوین در مورد استرس به ما ارائه می‌دهد و ثابت می‌کند چگونه با استقبال از استرس و تغییر در ذهنیتتان نسبت به آن، می توانید استرس را به یکی از بهترین همراهانتان در زندگی تبدیل کنید.

نویسنده در کتاب روی خوش استرس سعی کرده علاوه بر ارائه تعریفی به روز از استرس، با نگاهی جدی به تأثیرات مثبت یا منفی آن بر انسان نیز بپردازد. نکته­ قابل توجه این­که برای این کار به­ جای استناد به فرضیات تئوریک، به پژوهش‌های تجربی روی آورده و بر اساس آن­ها به این نتیجه رسیده است که بیش از خود استرس، این چگونگی برداشت فرد از استرس است که تعیین کننده­ نحوه­ تأثیرش بر سلامتی انسان­‌هاست.

مروری بر تمرین های کتاب

در کتاب با دو نوع تمرین عملی مواجه خواهید شد: تمرین «تجدیدنظر در مورد استرس» در بخش 1 برای این طراحی شده تا شیوه‌ی تفکر شما را درباره‌ی استرس تغییر دهد. می‌توانید از آن به صورت نوشتاری یا هر نوع دیگری که به‌کار شما می‌آید استفاده کنید. می‌توانید از این تمرین به صورت یک تفکر و تأمل شخصی یا برای شروع یک مکالمه استفاده کنید.

تمرین‌های «تبدیل استرس» در بخش 2 کتاب روی خوش استرس یک‌ سری راهبردهای آنی در لحظات استرس و نوعی خوداندیشی است که کمک می‌کند با چالش‌های ویژه‌ی زندگی‌تان مقابله کنید. این‌ها به شما کمک می‌کند وقتی احساس اضطراب، ناامیدی، عصبانیت یا درهم‌شکستگی می‌کنید، به انرژی ذخیره، قدرت و امیدتان مراجعه‌ کنید. این تمرین‌ها بر اساس شیوه‌ای است که مک گنیگال اسم آن را «تغییر ذهنیت» گذاشته است، یعنی تغییر نحوه‌ی تفکر شما درباره‌ی استرسی که دارید تجربه می‌کنید.

این تغییر ذهنیت می‌تواند پاسخ فیزیکی شما را تغییر دهد، نگرش شما را عوض کند و برای فعالیت ایجاد انگیزه کند. به عبارت دیگر، این تمرین‌ها اثری را که استرس در زمان اضطراب روی شما می‌گذارد تغییر می‌دهد. این تمرین‌ها بر پایۀ مطالعات علمی است. آن‌ها را امتحان کنید و ببینید چه‌کار می‌کنند.

بخشی از متن کتاب

من استرس را تبدیل به دشمن کرده بودم و البته در این موضع­گیری تنها هم نبودم، بلکه فقط یکی از چندین روان شناس، دکتر و محققی بودم که علیه استرس به پا خاسته و موضعی بسیار منفی در مورد استرس اتخاذ کردند. باور من هم مانند آن ها این بود که استرس یک بیماری واگیر خطرناک است که باید هرچه زودتر متوقف شود. اما جالب است بدانید که در ادامه و به تدریج، ذهنیتم را در مورد استرس تغییر دادم و حالا می خواهم همین کار را در مورد شما هم انجام دهم. اجازه بدهید با یافته ی علمی تکان دهنده ای شروع کنم که اولین بار باعث شد در مورد استرس تجدیدنظر کنم. در سال ۱۹۹۸، از سی هزار فرد بزرگسال در ایالات متحده سئوال شد که در سال گذشته چقدر استرس را تجربه کرده اند.

همچنین از آن ها سئوال شد که آیا معتقدند استرس برای سلامتی شان مضر است؟ هشت سال بعد، محققان در پرونده های عمومی جست وجو کردند تا ببینند از میان سی هزار شرکت کننده چه کسانی از دنیا رفته اند. خب، اول خبر بد را می دهم ـ سطح بالای استرس، خطر مرگ را ۴۳% افزایش داد. اما این خطر تنها شامل کسانی شد که معتقد بودند استرس برای سلامتی شان مضر است، این نکته حائز اهمیتی بود که توجه من را جلب کرد. احتمال مرگ آن هایی که سطح بالایی از استرس را گزارش کرده بودند ولی نسبت به استرس دیدگاه بدی نداشتند، بیش­تر نبود.

در واقع، کم ترین خطر مرگ در این مطالعه برای این دسته از افراد بود، یعنی حتی کم­تر از افرادی که گفته بودند مقدار بسیار کمی استرس دارند. محققان نتیجه گرفتند که این، فقط استرس نیست که افراد را به کام مرگ می کشاند؛ بلکه ترکیب استرس و این باور که « استرس، مضر است » احتمال وقوع مرگ افراد را افزایش می ­دهد. همچنین مشخص شد که در طول این هشت سال که مطالعه صورت گرفت، ۱۸۲۰۰۰ آمریکایی دچار مرگ نابهنگام شده اند چون معتقد بودند که استرس برای سلامتی مضر است. این عدد من را از ادامه ی مسیرم منصرف کرد. بله، درواقع رقم وحشتناکی است؛ ما در مورد بیش از بیست هزار مرگ در سال حرف می زنیم!

نقد کتاب روی خوش استرس

آیا استرس می تواند مفید باشد؟ کلی مک گونیگال روانشناس و مدرس دانشگاه آکسفورد در کتاب روی خوش استرس با استفاده از جدیدترین تحقیقات، دیدگاه جدید و شگفت انگیزی از استرس ارائه می دهد و به شما نشان می دهد که چگونه از استرس می توانید به نفع زندگی خود بهره ببرید.

اگر زندگی ما خالی از هر استرسی باشد، از هر معنایی هم خالی می شود. چرا که ما در صورتی دچار استرس می شویم که چیزی برایمان اهمیت داشته باشد. در صورتی که اگر هرگز دچار استرس نشویم، به نظر می رسد هیچ چیزی هم برایمان مهم نیست! حالا دوباره به این جمله فکر کنید: آیا استرس می تواند مفید باشد؟ اگر جوابتان منفی است این کتاب را بخوانید تا با دلایل اهمیت استرس آشنا شوید و اگر پاسختان مثبت است این کتاب را بخوانید تا با روش‌های تسلط بر استرس آشنا شوید.

تعداد بازدید: 495 بار

Kelly%20McGonigal%20 %DA%A9%D9%84%DB%8C%20%D9%85%DA%A9%20%DA%AF%D9%88%D9%86%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D9%84

عنوان کتاب: روی خوش استرس

حقایقی درباره مفید بودن استرس و چگونگی تسلط بر آن

نویسنده: کلی مک گونیکال

مترجم: مریم آقایی

تعداد صفحات کتاب: 368 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 20.6 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

داستان آدم های تنهایی است که عواطف خود را مدفون کرده اند و نه در پی یک مدینه فاضله، که بیشتر به دنبال تصویری ساده از زندگی هستند که در آن قدرت، سلطه و انحصار خویش را بر حبابی خودساخته...
بروزرسانی: 11 ماه قبل
تعداد بازدید: 191
کتاب کاش حرفی بزنی مجموعه‌ای از اشعار شاعر به‌نام معاصر مصطفی رحماندوست است. درون‌مایه این اشعار عشق و دوستی عواطف دوران نوجوانی است که حاوی احساسات لطیف و دوستانه و ناب است. همچنین یادآور و تداعی‌ کننده...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 315

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *