همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
همنوایی شبانه ارکستر چوب ها (nbookcity.com)

دانلود کتاب همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها

رضا قاسمى در سال ١٩٩۶ این رمان را در آمریکا به چاپ رساند که با چند سال تاخیر در سال ٨٠ به ایران راه یافت و جوایز بزرگ و متعددى را از آن خود کرد.کتاب همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها بى‌شک بهترین رمان و نوشته ایرانى در بیست سال اخیر است. به ‌شخصه بعد از کتاب بوف کور اثر صادق هدایت، داستانى به این زیبایى نخوانده بودم.

در ابتدای کلام، اگر بخواهیم از رمان همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها اولین رمان رضا قاسمی صحبت کنیم، شاید ذکر این نکته مهم است که این کتاب برنده جایزه بهترین رمان اول سال 1380 بنیاد گلشیری، رمان تحسین شده سال 1380 جایزه مهرگان ادب، برنده بهترین رمان سال 1380 منتقدین مطبوعات و همچنین بهترین رمان یک دهه اخیر ایران به انتخاب منتقدین مطبوعات شده است. پس تکلیف تا حدی مشخص است. با کتابی کاملا جدی و تاثیرگذار روبرو هستیم.

چکیده رمان

رمان حاضر در عین بررسى روابط ایرانیان مهاجر در فرانسه به ویژه ایرانیان ساکن این طبقه، عوالم روحى و روانى آنها و همینطور مسائل شخصى و غیر شخصى را بررسى مى‌کند. رمان در گوشه‌هایى به روابط جنسى، سیاست و زندگى اجتماعى آنها اشاره مى‌کند. رضا قاسمی راوى را از لحاظ روانى و روحى موشکافى مى‌کند. قاسمى رمان را به‌صورت پازلى آغاز می‌کند که با گذشت داستان پازل کامل و کاملتر مى‌شود.

راوی داستان مهاجری ایرانیست که در طبقه ششم ساختمان یک مرد فرانسوی زندگی می کند . در طبقه ششم تعداد دیگری از ایرانیان با خلق و خوی متفاوت نیز ساکن می باشند . راوی ما در 14 سالگی در پی حادثه ای از سایه اش جدا شده است و دیگر قادر نیست صورت خود را در اینه ببیند او تنها قیافه کودکی خود را به یاد دارد . داستان یک فضای مالیخولیایی دارد . بعضی قسمت ها زندگی پس از مرگ راوی و بعضی ماجراهای زمان زندگی اوست و ارتباطش با سایر ساکنان ان طبقه که هر کدام رفتار غریبی دارند. راوی داستان یک نویسنده است که قبلا رمانی نوشته و اکنون می بیند رمان در حال تحقق یافتن است او تصمیم می گیرد با پاکنویس کردن رمان حادثه ها را عوض نماید اما بین فدا کردن زندگی خود و اثر ادبیش تردید دارد.

معرفی رضا قاسمی نویسنده کتاب

رضا قاسمی هنرمندی است چندوجهی. او تنها نویسنده نیست. رمان می‌نویسد، نمایشنامه هم می‌نویسد و نمایش هم کارگردانی می‌کند و حتی قطعه موسیقی هم می‌سازد. شاید مشهورترین خواننده‌ای که قاسمی برایش آهنگ ساخته است، شهرام ناظری، خواننده مشهور موسیقی سنتی است. جالب اینجاست که در کتاب همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها، راوی به یک کارگردان تئاتر اشاره می‌کند که نام فامیلی‌اش قاسمی است. به نظر می‌رسد که تسلط قاسمی بر هنرهای تصویری به او در خلق هرچه بهتر فضاها و شخصیت‌های رمان همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها کمک شایانی کرده است. او که تحصیل کرده دانشکده هنرهای زیباست، تسلطش را در توصیف و فضا سازی در نوشته‌های مختلفش به رخ می‌کشد. گفتنی است قاسمی از سال 1365 در فرانسه زندگی می‌کند و این موضوع طبیعتا در نوشتن رمانی مثل همنوایی شبانه… به او کمک فراوان کرده است.

بخش هایی از متن کتاب

هیچ صیادی، به‌وقتِ شکار، حضورِ خود را اعلام نمی‌کند. آن‌قدر به مرگ‌های متوالی، در فواصلِ منظمِ دم و بازدم، تن می‌دهد تا قربانی در ذره ذره‌ی هوای اطرافش بوی نیستیِ او را استشمام کند. خوب که رگ‌هایش از لذت آسودگی کرخت شد وقتِ فرود آوردن ضربه است. و من که شکاری بودم که از بدِ حادثه به قوانین تخطی‌ناپذیرِ صید آگاه است، حالا، سکوت و نیستیِ شکارچی فقط می‌توانست مضطربم کند. می‌مُردم بی‌آنکه، دستِ‌کم، دمِ پیش از مرگ، رگ‌هایم از لذتِ آسودگی کرخت شود. چه زورِ سهمگینی! و چه شبی از آن سهماگین‌تر! (همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها ص۱۱۶)

حالا، وقتی به لیستِ دور و درازِ کشورهایی فکر می‌کردم که سال‌هاست، و در برخی موارد قرن‌هاست برای استقلال می‌جنگند، می‌فهمیدم چرا از دست دادن استقلال این‌قدر آسان است و به دست آوردنش آن‌همه دشوار. و من که کشورم را ترک کرده بودم، برای آنکه به همه چیزِ من کار داشتند، حالا احساس می‌کردم نفرین شده‌ای هستم که وقتی هم توی قبر بگذارندم به جایی خواهم رفت که به همه‌چیزِ من کار خواهند داشت! (همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها ص86)

وقتی برای کسی زمان متوقف شده باشد، در هیچ کجای ذهنش دیگر جایی، هرچند کوچک، نه برای من نه برای هیچ‌کسِ دیگر وجود ندارد. هرچه هست رشته‌هایی است از خاکسترِ پریشانی که میانِ عصب‌های کاسه‌ی سرشاخه دوانده و زمان را در چنبره‌ی خود مدفون کرده است. (همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها ص8)

نقد و بررسی کتاب

نکته جالبی که از زبان متن و نحوه بیان قصه به نظر می‌رسد، این است که بخشهایی از داستان که بخش عمده کتاب را هم شامل می‌شود، بیشتر شبیه به ترجمه‌ای از کتاب‌های خارجی است تا کتابی از یک نویسنده ایرانی. علت هم این است که زندگی فعلی شخصیت داستان و فضای اطراف او، فضایی کاملا اروپایی است. رضا قاسمی اما در بخش‌هایی از قصه که به ایران اشاره می‌کند و شخصیتی که مثلا در ایران زندگی می‌کند، نحوه نوشتن را کمی تغییر می‌دهد. قصه کاملا رنگ و بوی ایرانی می‌گیرد و او چنان این کار را هنرمندانه انجام می‌دهد که خللی به متن و پیوستگی آن وارد نشود.

موضوع حائز اهمیت دیگر در مورد نحوه بیان داستان همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها، ریتم آن است. بحث فرشتگان نکیر و منکر و شب اول قبر و همچنین نحوه بیان موضوعات به ایجاد سوال در ذهن مخاطب کمک می‌کند. درواقع او پازلی را می‌چیند، سوال در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند و بعد رفته رفته پاسخ این سوالات را می‌دهد. این موضوع به او کمک می‌کند که داستان را در یک هیجان نسبی ادامه دهد و مخاطب را خسته نکند. ضمن اینکه در مواردی نیز اوجی را به داستان اضافه می‌کند که به جذابیت روایت اضافه می‌کند.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

  1. ای کی یوسان
  2. دشمن عزیز
  3. آشپزی غذاهای بدون گوشت
  4. حکمت ها و اسرار نماز
  5. پرواز شبانه
  6. فضیلت زیارت امام حسین
  7. تلاش بیهوده عشق

تعداد بازدید: 4,091 بار

Reza%20Ghassemi%20 %D8%B1%D8%B6%D8%A7%20%D9%82%D8%A7%D8%B3%D9%85%DB%8C

عنوان کتاب: همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها

برنده جایزه بهترین رمان سال 1380 بنیاد گلشیری

رمان تحسین شده سال 1380 جایزه مهرگان ادب  

برنده بهترین رمان سال 1380 منتقدین مطبوعات

نویسنده: رضا قاسمی

تعداد صفحات کتاب: 207 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 2.1 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

رولف دوبلی نویسنده، کارآفرین و رمان نویس مشهور سوئیسی است  که در ۱۵ ژوئیه ۱۹۶۶ در لوتسرن سوئیس متولد شد. او با کتاب هنر شفاف اندیشیدن به شهرت بالایی دست یافت. وی پس از نوشتن...
بروزرسانی: 20 دقیقه قبل
تعداد بازدید: 35120
بامدادان در این کتاب با اتکا به منابع تاریخی و با استفاده از روشی تحلیلی، به بررسی روایت های مختلف از پیدایش اسلام می‌پردازد. او در این کتاب به این نتیجه می رسد که روایت های سنتی از پیدایش اسلام...
بروزرسانی: 6 روز قبل
تعداد بازدید: 106

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *