واژه نامه کوچک پارسی میانه

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
واژه نامه کوچک فارسی (nbookcity.com)

دانلود کتاب واژه نامه کوچک پارسی میانه

«زبان پارسی میانه» برای نزدیک به ۱۰۰۰ سال (در زمان اشکانیان و ساسانیان) تا پیش از تازش عرب ها، در ایران روایی داشته است. پارسی میانه همسانی بسیار فراوانی چه از دیدگاه واژگانی و چه از دید دستوری با پارسی امروزین دارد و با اندکی تیزنگری می‌توان آن را دریافت. پارسی میانه گنجینه بسیار ارزشمندی از واژگان پارسی را در بر دارد که بسیاری از این واژگان هنوز به گونه دست نخورده در پارسی امروزین به کار می روند ولی فسوسانه بسیاری از واژگان «واژه نامه کوچک پارسی میانه» نیز پس از تازش عرب ها به ایران، به دست فراموشی سپرده شدند. 

کهن‌ترین اثر بازمانده از فارسی میانه سکه‌های معروف به سکه‌های پارسی هستند  که در واقع سکه های فرمان روایان ایالت پارس در سدهٔ نخست میلادی بوده اند. از زمانی که انتظار داریم به زبان فارسی میانه گفتگو می شده است، یعنی از سدهٔ سوم پیش از میلاد تا سدهٔ سوم میلادی این سکه های پارسی تنها اثرهایی هستند که به دست آمده اند. پس از این دورهٔ ششصد ساله ی خاموشی، کهن ترین سندهای فارسی میانه، کتیبه های شاهان نخست ساسانی و نوشته های مانویان در سدهٔ سوم میلادی هستند… بكارگيری اين نسک و پخش نمودن آن در تاركده جهانى آزاد است.

سخنی با خوانندگان

خوانندگان مى توانند نوشتار اين نسک را پخش نمايند و يا آنرا پس از ويرايش بازپخش كنند. چاپ اين نسک، برای همگان آزاد مى باشد. علاقمندان به زبان کهن ایران زمین می توانند این واژه نامه ارزشمند را به صورت رایگان از وبسایت شهر کتاب مرجع جامع کتاب های الکترونیک به صورت PDF دریافت نمایید. شهر کتاب، وبسایت معتبر در زمینه انتشار انواع کتابها در زمینه های مختلف و متنوع در خور مطالعه می باشد و تمام تلاش خود را برای بهبود نگاه کاربران عزیز به امر مهم کتاب و کتابخانی خواهد نمود امید است که شاهد تحقق این خواسته در بین عزیزان باشیم.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

  1. دیوان حافظ
  2. الهی نامه
  3. زیباشناسی سخن پارسی (بیان)
  4. زیباشناسی سخن پارسی (معانی)
  5. زرین کوب و نقد ادبی
  6. فرهنگ گفته های طنزآمیز
  7. قحطی عشق

تعداد بازدید: 626 بار

نامه کوچک فارسی

نام کتاب: واژه نامه کوچک پارسی میانه

گردآورندگان: گروه فرهنگستان زبان پارسی

تعداد صفحات کتاب: 102 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم کتاب: 4.7 مگابایت

نوع فايل: PDF

منبع: شهر کتاب

نوشته‌های مشابه

بامدادان در این کتاب با اتکا به منابع تاریخی و با استفاده از روشی تحلیلی، به بررسی روایت های مختلف از پیدایش اسلام می‌پردازد. او در این کتاب به این نتیجه می رسد که روایت های سنتی از پیدایش اسلام...
بروزرسانی: 2 ساعت قبل
تعداد بازدید: 27
دکتر هرمزی جنگی در فروردین ماه 1371 در دل سرزمینی از سرزمین های کویری ایران زمین پا به عرصه وجود نهاد. دوران کودکی و نوجوانیش به منوال کویرنشینان به آسمان آبی و بی پروای نامدار کویر پیوند خورد...
بروزرسانی: 2 روز قبل
تعداد بازدید: 354

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *