و حتی یک کلمه هم نگفت

آخرین ویرایش: 3 سال قبل
و حتی یک کلمه هم نگفت (nbookcity.com)

دانلود کتاب و حتی یک کلمه هم نگفت

رمان و حتی یک کلمه هم نگفت یکی از آثاری است که اروپای پس از جنگ را با کیفیتی بسیار هنرمندانه توصیف می‌کند. نقدهایی که بلافاصله پس از انتشار این کتاب به رشته‌‌ی تحریر درآمد، به ده‌ها عنوان رسید و بسیار فراتر از مرزهای آلمان رفت؛ خوانندگانش در فرانسه، ایتالیا، آمریکا، سوئد و بسیاری کشورهای دیگر آن را به عنوان رمانی ارزنده ستودند.

و حتی یک کلمه هم نگفت رمانی اثر هاینریش بل است که در سال ۱۹۵۳ منتشر شد. این کتاب به زندگی و اندیشه‌های فرد و کیت بوگنر، یک زن و شوهر می‌پردازد. فرد که از زندگی فقربار خسته شده است، خانه را ترک و کیت را با سه بچه رها می‌کند. مانند بسیاری از دیگر آثار بل موضوع کتاب در مورد پیشامدهای بعد از جنگ جهانی دوم است. عنوان کتاب از نام آهنگی که کیت بوگنر در فصل چهارم کتاب به آن گوش می‌دهد، برگرفته شده است. کیت به عیسی مسیح تشبیه می‌شود زیرا همانند او همهٔ تحقیرها و مشکلات را تحمل می‌کند، بدون اینکه اعتراض یا طغیان کند.

چکیده رمان

مرد جوانی به نام «فرد بوگنر» شغلی در دبیرخانه کلیسا دارد، اما عایدات این شغل آن قدر کم است که او همراه با همسر و دو فرزندش در شرایط بسیار سختی در آلمان غربی پس از جنگ، زندگی می کنند. فرد شش سال در زمان جنگ در جبهه نازی ها در منصب تلفنچی خدمت کرده و دوران جنگ و زندگی با فقر و بدبختی به قدری او را آزرده خاطر می کند که سرانجام خانواده اش را ترک می کند. او پس از آن همچنان به شغل خود ادامه می دهد و تمام حقوقش را برای خانواده خود می فرستد، ولی شب ها را در خیابان ها و یا به لطف دوستش در موتورخانه کارخانه ای می خوابد.

فرد و همسرش ماهی یک بار همدیگر را ملاقات می کنند، اما بچه ها از حضور در این دیدار محروم‌ اند و فکر می کنند که پدرشان مریض است. در همین اوضاع و احوال به هم ریخته، صاحبخانه نیز آنها را جواب می کند و دلیل این کار را حضور نداشتن خانواده در مراسم مذهبی کلیسا در روزهای یکشنبه عنوان می کند. فرد که بنا به دلایلی از کلیسا و مراسم مذهبی روگردان است، به طور تصادفی با یک پدر روحانی در کافه ای ملاقات می کند و بعد متوجه می شود که همسرش نزد او اعتراف کرده است.

نقد و بررسی رمان و حتی یک کلمه هم نگفت

هاینریش بل را در ایران بیشتر با رمان “عقاید یک دلقک” میشناسند ولی این نویسنده توانمند آلمانی که در کارنامه خود نوبل ادبی را جای داده است، آثار ارزشمند دیگری را نیز به جهانیان عرضه کرده است که در نوع خود بی نظیرند. او کتاب و حتی یک کلمه هم نگفت را در سال ۱۹۵۳ زیر چاپ برد که پیش زمینه ای شد برای موفقیتهای بسیار دیگر او در این عرصه. این داستان بعد از جنگ، به صورت پاورقی در یک روزنامه چاپ می شده است و بعد از آن به صورت کتاب در می آید و با استقبال خوبی مواجه می شود.

هاینریش بل در این کتاب “عشق” و “مذهب” را در کشاکش فقر، به تمام معنی به کلمه می کشد. امروزه که خیلی از ما آدم ها غرق مصرف گرایی و اسراف شده ایم، و در مرداب تجمل ها و چیزهای بی معنی دست و پا می زنیم، لمس چنین زندگی ای برایمان مشکل است. اتاقی تنگ و تاریک و کثیف، دیوارهای نازک که هر صدایی به گوش می رسد، پس انداز هر سنت برای برخورداری از خوشی لحظه ای یک فنجان قهوه، یک وعده غذا. وقتی که عشق جایی در زندگی ات پیدا نمی کند و گفتن از این درد، نکته ی برجسته ی این رمان است.

بخشی از متن کتاب

شاید فِرِد موفق به پیدا کردن پول بشود و ما با هم برای رقصیدن برویم. یک ماتیک خواهم خرید، آن را همین پایین از زن صاحب خانه، نسیه خواهم خرید. خیلی خوب می شود اگر فرد با من به رقص بیاید. صدای فریاد کلفت و آرام سیاه پوست را هنوز می شنوم، آن را از وسط دو مراسم مذهبی آبکب دیگر می شنوم و احساس می کنم کینه تا گلویم بالا آمده، کینه نسبت به صداهایی که با پرحرفی شان مثل عفونت وارد بدنم می شود.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

  1. هری پاتر و یادگاران مرگ جلد دوم
  2. سیمای زنی در میان جمع
  3. وحدت کلمه بر اساس کلمه توحید
  4. عقاید یک دلقک
  5. گوسفندان سیاه

تعداد بازدید: 987 بار

Heinrich%20B%C3%B6ll%20 %D9%87%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%B1%DB%8C%D8%B4%20%D8%A8%D9%84 5

عنوان کتاب: و حتی یک کلمه هم نگفت

نویسنده: هاینریش بل

مترجم: حسین افشار

تعداد صفحات کتاب: 178 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4.1 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

رمان سیمای زنی در میان جمع، تصویری خلاقانه و طعنه آمیز از اثرات دوران نازی بر گروهی از مردم عادی، به مخاطب ارائه می کند. نویسنده ی این اثر با درهم آمیختن داستان های شخصیت هایی متنوع و گوناگون، به کاوشی در راه های اغلب عجیب و همیشه انسانی افرادی دست می زند...
بروزرسانی: 3 سال قبل
تعداد بازدید: 1407
کتاب در دره نعره های تندرگون که در سال 1388 چاپ شده توسط هاینریش بل نوشته شده است و انتشارات علم آن را منتشر کرده است و با ترجمه مهرداد مهربان و بهرام فرهمندپور انجام گرفته است. مجموعه حاضر مشتمل بر داستان‌های کوتاهی تحت عنوان مرد و چاقوها، یادداشت‌های بن...
بروزرسانی: 2 ماه قبل
تعداد بازدید: 642

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *