پلی بر رودخانه درینا

آخرین ویرایش: 3 سال قبل
پلی بر رودخانه درینا (nbookcity.com)

دانلود کتاب پلی بر رودخانه درینا

کتاب پلی بر رودخانه درینا نکاتی آموزنده از تاریخ جهان و تحولات آن (شامل صعود و سقوط امپراتوری ها) را در بر دارد و در نوع خود یک اثر جامعه شناسی خوب می باشد. این تاریخ یک پل نیست، سرگذشت انسان هایی است که چهار قرن با این پل زیسته اند. بیان روحیه مردمان ساده ای است که در چهار گوشه افق بار سنگین تاریخ را به دوش می کشند، با ماجراهایی که بر ایشان می رود. مولف در این کتاب با تشریح شهر کوچکی در کنار پل رودخانه درینا سیر تاریخ و روحیه مردم را از دوران سلطه ترک ها تا رونق بورژوازی چنان استادانه بیان می کند که خواننده با تاریخ چهار قرن از نظر تحول های اجتماعی آشنایی پیدا می کند.

ایوو آندریچ، طبع سرکش و نافرمان مردم یوگسلاوی و صربستان، پراکندگی مذهبی، و تعصب خشک سلطه گران را به خوبی در سطر سطر داستان خویش نمایش می دهد و برای ارتباط قسمت های مختلف داستان (که سال های بسیار طولانی و فاصله های زمانی زیادی را در بر می گیرد) از یک پل زیبا و عظیم که توسط عثمانی ها بر فراز رودخانه همیشه خروشان درینا ساخته شده استفاده می کند. قتل و غارت ، خیزش ملل مغلوب، نیروی گریز از مرکز دهقانان و ملاکان صربستانی و عوامل دیگری که سبب آزاد شدن مجارستان و سپس صربستان از سیطره عثمانی ها شد در سیر حوادث داستان به تصویر کشیده شده است.

چکیده کتاب 

ایوو آندریچ در این کتاب به بازنویسی تاریخ ملت یوگسلاوی می پردازد که سال ها علیه سلطه خارجی مبارزه کردند و سرانجام آن ها را از خاک خود راندند. آندریچ، طبع سرکش و نافرمان مردم یوگسلاوی و صربستان، پراکندگی مذهبی، و تعصب خشک سلطه گران را به خوبی در سطر سطر داستان خویش نمایش می دهد و برای ارتباط قسمت های مختلف داستان (که سال های بسیار طولانی و فاصله های زمانی زیادی را در بر می گیرد) از یک پل زیبا و عظیم که توسط عثمانی ها بر فراز رودخانه همیشه خروشان درینا ساخته شده استفاده می کند. قتل و غارت ، خیزش ملل مغلوب، نیروی گریز از مرکز دهقانان و ملاکان صربستانی و عوامل دیگری که سبب آزاد شدن مجارستان و سپس صربستان از سیطره عثمانی ها شد در سیر حوادث داستان به تصویر کشیده شده است.

بخشی از متن رمان

اکنون باید به زمانی برگشت که حتی فکر ساخت پلی روی درینا به ذهن کسی خطور نکرده بود. شاید در آن زمان‌های دور مسافری خسته و خیس گذرش به اینجا افتاده و آرزو کرده که ای کاش پلی روی این رودخانهٔ خروشان بود تا می‌توانست مسیرش را سریع‌تر و آسان‌تر طی کند. مسافران همواره دنبال جاده‌های هموار و همراهان خوب و مسافرخانه‌های گرم‌ونرم هستند. بی‌شک نخستین مسافرانی که با پشت‌سر گذاشتن موانع بسیار به اینجا رسیده بودند، آرزو داشتند بتوانند به‌راحتی از این نقطه عبور کنند. اما هر آرزویی قرار نیست برآورده شود و هرکسی هم قدرت و ارادهٔ جامهٔ عمل پوشاندن به رؤیاهایش را ندارد.

گفته می‌شود ایدهٔ ساخت این پل نخستین بار به‌صورت فکری مبهم و خام، در ذهن پسربچه‌ای ده‌ساله اهل روستای سوکولوویچی شکل گرفته است؛ صبح یکی از روزهای سال ۱۵۱۶، که او را از طریق این جاده، به دوردست‌ها، به استانبول پرآفتاب و خوفناک می‌برده‌اند. در آن روزگار، درینای سبزرنگ و باابهت، این رودخانهٔ کوهستانی «خروشان و خشمگین»، میان سواحل سنگی و ماسه‌ای در حرکت بود. شهر کنار درینا آن زمان هم وجود داشت، اما به شکلی دیگر و در ابعادی متفاوت.

در کرانهٔ راست رودخانه، بالای تپه‌ای شیب‌دار، دژی قدیمی ـ که امروز مخروبه‌ای بیش نیست ـ با برج و باروها و دیوارهایی بلند بود که به دوران اقتدار پادشاهی بوسنی تعلق داشت و به یکی از اعضای خانوادهٔ قدرتمند اشرافی و اربابی پاولوویچ. در دامنه‌های پایین این دژ و پایین‌تر از مناطق حفاظت‌شدهٔ آن، روستاهای مسیحی‌نشین مِیدان و بیکوواتس قرار داشتند و کنارشان دهکدهٔ دوشچه. کسانی که تغییر دین می‌دادند و مسلمان می‌شدند در دوشچه زندگی می‌کردند. شهر اصلی بعدها پایین‌تر و روی زمین مسطح میان درینا و رزاو گسترده شد ولی آن زمان آن منطقه هنوز پوشیده از کشتزار بود.

نقد و بررسی کتاب پلی بر رودخانه درینا

با آنکه نوشتنِ کتاب پلی بر رودخانه درینا ، سببِ دریافتِ جایزهٔ نوبل برای نویسندهٔ آن «ایوو آندریچ» شد، امّا نظر دادن در موردِ این داستان سلیقه ای میباشد و شاید رویدادهایِ غم انگیز و تلخی که برای مردم “سارایه وو” و “بوسنی” پیش آمده است، در احساسی برخورد نمودنِ با این کتاب تأثیرگذار باشد، چراکه این کتاب شاید برای مردمان همان سرزمین جالب و تاریخی باشد، برای ما ممکن است خیلی از روایت ها بی مفهوم جلوه کند… داستانها و روایت هایی در کتاب آمده است که نکتهٔ خاصی در آن ها به چشم نمیخورد.. تنها آداب و رسومِ مسلمانها و مسیحیان و یهودیانِ ساکن در آن منطقه و روایت هایی از داستانهای افسانه ای مانند و خرافات گونه میباشد و البته موضوع آزاردهنده و بسیار غم انگیزِ جنگ نیز در داستان گنجانده شده است که بیشتر به تصرف بوسنی و آن منطقه توسط اتریشی ها اشاره شده است.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

  1. رودخانه بزرگ
  2. پلی به سوی جاودانگی
  3. زنگ‌ها برای که به صدا درمی‌آیند
  4. امپراتوری سرمایه
  5. شاهزاده عقیم جلد دوم

تعداد بازدید: 960 بار

Ivo%20Andri%C4%87%20 %D8%A7%DB%8C%D9%88%D9%88%20%D8%A2%D9%86%D8%AF%D8%B1%DB%8C%DA%86

عنوان کتاب: پلی بر رودخانه درینا

 برنده جایزه نوبل ادبی 1961

نویسنده: ایوو آندریچ

مترجم: دکتر رضا براهنی

تعداد صفحات کتاب: 457 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 6.7 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

کتاب پیش رو راهگشای تندخوانی است و این مباحث در این مهارت نیز آموزش داده می‌شود. در فصول ابتدایی کشش و روند ارائه مطالب کند و بی رمق است، ولی مطمئنا اگر ادامه دهید دستاوردهای خوبی را بدست...
بروزرسانی: 4 روز قبل
تعداد بازدید: 1045
زنی که در کودکی توسط خاله اش با دنیایی خارج از دنیای خاله زنکی زنان آن دوره آشنا می شود و هنرمند می شود سپس خاله اش را از دست می دهد و برای فرار از دست اولین دیو زندگیش یعنی پدرش...
بروزرسانی: 4 روز قبل
تعداد بازدید: 4040

2 پاسخ

    1. امیدواریم از خواندن آثار و ترجمه های ایشان لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *