توقف در مرگ

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
توقف در مرگ (nbookcity.com)

دانلود کتاب توقف در مرگ

داستان کتاب توقف در مرگ از جایی شروع می‌شود که مرگ سراغ افراد یک سرزمین نمی‌رود و تا مدتی هیچ مرگی در محدوده جغرافیایی سرزمین مورد بحث گزارش نمی‌شود. این مساله با واکنش‌ها و محاسبات تازه‌ای همراه است. انسانی که همه تاریخ در کلیشه بودن یا نبودن، مرگ یا بی‌مرگی، گرفتار بوده است، ناگهان در این بی‌مرگی کاملا منفعلانه رفتار می‌کند. مشکل عمده مربوط به بیماران می‌شود. امکان‌ناپذیری و توقف مرگ برای بیماران شکلی تراژیک به خود می‌گیرد و به‌‌زودی ابعادی وسیع‌تر می‌یابد.

این اتفاق، تنها در محدوده جغرافیایی این سرزمین روی می‌دهد و در سرزمین‌های مجاور، مرگ سیر طبیعی خود را دارد. از این‌رو سالخوردگان و بیماران با رضایت شخصی خود و خانواده‌هایشان مخفیانه به کشورهای مجاور منتقل می‌شوند تا آنجا بمیرند. مرگ مضمونی است که نویسندگان بسیاری درباره ی آن کتاب نوشته اند. ژوزه (خوزه) ساراماگو هم در رمان در ستایش مرگ یا همان توقف در مرگ، به‌ شکل گسترده‌ به این مسئله می‌پردازد.

در توضیحات پشت جلد کتاب آمده است:

مرگ نمی‌تواند ظالم باشد، زیرا آنچه انجام می‌دهد، دست کم از منظر خودش اصلاً ظالمانه نیست. از سوی دیگر پس از چند ماه اعتصاب و وقفه در انجام وظیفه، دیگر انتظار ندارید که گوش‌هایش اعتراضی بشنوند و چشم‌هایش شاهد نگرانی مردم باشد. تاکنون پیش نیامده کسی که قرار بوده بمیرد، نمیرد، اما گویا در یک لحظه همه چیز تغییر کرده بود. یعنی مدرکی در دست مرگ بود که نشان می‌داد دست کم در مورد یک نفر، تقدیر مانند همیشه عمل نمی کند.

چکیده رمان

اگر مرگ نبود چه بلایی بر سر این بشر فانی می‌آمد؟ این سوالی است ازلی و ابدی که ژوزه ساراماگوی پرتغالی با نوشتن کتاب « درنگ مرگ» یا «توقف در مرگ »سعی در یافتن پاسخی معقولانه به آن را داشته است. مرگ چرا برای همه ما این قدر مهم است؟ چرا هرجا پای فلسفه‌ورزی، تفکر و اندیشه‌های ماورایی در میان است حضور مرگ اینچنین پر رنگ، محسوس و اجتناب ناپذیر می‌شود؟ ژوزه ساراماگو در رمانی که با نام «هجوم مرگ» نیز منتشر شده است، با خلق فضایی آخرالزمانی، بی‌مکان و بی‌زمان و بی‌هویت‌ بخشی‌های مرسوم سایر داستان‌ها، ادامه فضای کوری را در ذهن خواننده تداعی می‌کند و به حوادثی می‌پردازد که در یک کشور پادشاهی مشروطه در اثر توقف و سپس از سرگیری مرگ روی می‌دهد.

نکته بی‌نظیر در رمان توقف در مرگ، پیدا شدن چند دلال است که تلاش می‌کنند با سوءاستفاده از وضعیت پیش آمده و نزدیک شدن به شخصیت مرگ و دادن رشوه، او را به گرفتن جان اشخاصی که پول بیشتری پرداخت می‌کنند، تشویق کنند. نکته‌ای طنز اما تلخ که خواننده را با لبخندی روی لب به تفکر وادار می‌کند.

بخشی از متن رمان توقف در مرگ

انگار که زمان ایستاده باشد، هیچ اتفاقی نیفتاد. وضع ملکه مادر نه بهتر شد، نه رو به وخامت گذاشت. ملکه مادر بین مرگ و زندگی معلق مانده بود و تن نحیفش درست لبه زندگی تکان تکان می‌خورد و هر لحظه ممکن بود به آن سمت دیگر برود، لیکن با طنابی باریک به این سمت محکم شده بود، طنابی که از روی هوسی نامعلوم، مرگ نگهش داشته بود، چرا که جز مرگ چه کس دیگری می‌توانست طناب را نگه دارد. آن روز هم گذشت و آن روز، چنان که اول قصه هم گفتیم، هیچ‌کس نمرد.

در پایان امیدواریم از خواندن کتاب توقف در مرگ لذت ببرید.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

  1. بینوایان جلد سوم
  2. رمان بینایی
  3. سال مرگ ریکاردو ریش
  4. رمان کوری
  5. کنترل ذهن

تعداد بازدید: 2,213 بار

Jos%C3%A9%20Saramago%20 %DA%98%D9%88%D8%B2%D9%87%20%D8%B3%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%85%D8%A7%DA%AF%D9%88 3

عنوان کتاب: توقف در مرگ

برنده جایزه نوبل ادبی 1998

نویسنده: ژوزه ساراماگو (خوزه)

مترجم: سید حبیب گوهری راد

تعداد صفحات کتاب: 249 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 3.81 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

دلباختگی یا لوییز امور آخرین رمان کریستین بوبن است. عاشقانه‌ای که از زبان راوی اول شخص بیان می‌شود. دیدگاه‌ها, اندیشه‌ها و لحن و بیان راوی به خوبی نشان می‌دهد که داستان این کتاب از ماجرای زندگی خود نویسنده سرچشمه می‌گیرد. در حقیقت بوبن نیز در ایام جوانی با عشقی...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 747
تهدیدهای بزرگ، مثل خورشید همه ی جهان را دربرمی گیرند اما ریکاردو ریش، در زیر سایه ی خودش پناه گرفته است. ریکاردو ریش، پس از گذراندن 16 سال مطالعه و تحقیق در رشته ی پزشکی در برزیل، اکنون به لیسبون بازگشته و خیابان های باران زده ی این شهر را زیر پا می گذارد.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1390

2 پاسخ

  1. سلام کتاب وقفه در مرگ رو دانلود کردم اما باز نمیشه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام. لطفا برای باز کردن فایل های rar از اخرین ورژن برنامه وینرار استفاده کنید. لینک دانلود این برنامه هم برای گوشی و هم ویندوز در صفحه راهنمای کاربر قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *