چرا می خوابیم

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
چرا می خوابیم (nbookcity.com)

دانلود کتاب چرا می خوابیم

کتاب چرا می خوابیم؟ نوشته متیو واکر به قدرت خواب و رویا پرداخته است. جدا از اینکه خوابیدن یکی از لذت‌ بخش‌ترین اعمالی است که هر فرد در طول زندگی‌اش انجام می‌دهد، خواب یکی از عوامل تضمین کننده سلامتی هم به شمار می‌ رود.

با داشتن خواب کافی، تمام اجزای بدن می‌توانند کار خود را به صورت درست انجام دهند. خواب کافی و مناسب به بدن کمک می‌کند تا میزان قندخون را کنترل کند، به حفظ وزن کمک کند و … بنابراین داشتن شش الی هشت ساعت خواب برای هر بزرگسال لازم و ضروری است.  در این کتاب با خواب، دلایل خوابیدن، چگونگی تاثیر خواب بر سلامتی و موارد بسیار دیگری که اهمیت خواب را روشن و واضح می‌کنند، آشنا می‌شوید.

خلاصه کتاب

خواب یکی از مهم ترین و مؤثرترین جنبه‌ های زندگی، سلامت و طول عمر ما است. تا همین اواخر، علم هیچ پاسخی به این پرسش‌ها که “چرا ما می‌خوابیم” یا “خوابیدن چه فوایدی برای ما دارد” یا اینکه “چرا  هنگام کمبود خواب دچار عوارض ناخوشایندی می‌شویم” نداشت. اولین کتاب خواب توسط یک متخصص برجسته (پروفسور متیو واکر، مدیر آزمایشگاه خواب و عصب‌شناسی دانشگاه برکلی) نشان می دهد که دلیل خوابیدن چیست و چگونه می توانیم با استفاده از قدرت خواب تغییری بزرگ در زندگی خود ایجاد کنیم.

این کتاب با زبانی ساده و روان که برای عموم مردم به راحتی قابل فهم است درکی تازه از اهمیت حیاتی خواب و رویا در زندگی ما را به ما نشان می‌دهد. کتاب چرا می خوابیم بسیار پرطرفدار بوده و برای مدت ها پرفروشترین کتاب در نیویورک تایمز و سایت آمازون بوده است.

کتاب چرا می خوابیم متشکل از شانزده فصل است که بر مبنای ترتیبی منطقی نگاشته شده اند و در قالب چهار بخش روایت می شوند. بخش ۱ از خواب به عنوان رازی مسحور کننده پرده برمی دارد و به ما می گوید که خواب چه چیزی هست و چه چیزی نیست، چه موجوداتی و تا چه میزان می خوابند، چرا انسان باید بخوابد (اما این کار را نمی کند) و چگونه خواب شما یا کودکتان چه بخواهید و چه نخواهید با گذر عمر تغییر می کند.

بخش ۲، شرحی از خواب خوب، خواب بد و عوارض مرگبار ناشی از کمبود خواب ارائه می دهد. در این بخش نویسنده مزایای حیرت انگیز خواب برای مغز و بدن را بررسی کرده و نشان می دهد که خواب به راستی برای سلامت و بهزیستی همچون یک آچار فرانسه عمل می کند. سپس توضیح می دهیم که چگونه و چرا خواب ناکافی ما را به سوی باتلاقی از مشکلات سلامتی، بیماری ها و مرگهای نابهنگام سوق می دهد – مباحث این فصل به منزله زنگ خطری اند نه برای بیدار کردن که برای خواباندن ما.

بخشی از متن کتاب

خواب تنها کار اثربخشی است که می‌توانیم هر روز برای بازگرداندن سلامتی مغز و بدنمان انجام دهیم ـ بهترین تلاش مادر طبیعت علیه مرگ. متأسفانه، شواهد واقعی‌ای که کلیه خطرات ناشی از کمبود خواب در افراد و جوامع را روشن می‌کند، به‌طورِ واضح در معرض دید عموم قرار نگرفته است. این چشمگیرترین غفلت در بحث‌های معاصر در حوزه سلامت است. ساعت بیولوژیکی با نزدیک‌شدن به زمانِ معمولِ خوابِ شما دمای بدن را کاهش می‌دهد  و حدود دو ساعت پس از شروع خواب به پایین‌ترین نقطه می‌رسد. بااین‌حال، این ریتم دما به این بستگی ندارد که آیا شما واقعاً خواب هستید یا نه.

اگر من شما را تمام شب بیدار نگه‌دارم، دمای داخلی بدنتان هنوز هم همان الگو را نشان خواهد داد. اگرچه افت دما به شروع خواب کمک می‌کند، اما این دما بدون توجه به اینکه بیدار هستید یا خواب، در طول این دوره بیست‌وچهارساعته به ‌خودیِ‌ خود افزایش و کاهش می‌یابد. این یک نمایش کلاسیک از یک ساعت بیولوژیکیِ از پیش برنامه‌ریزی شده است که مانند یک مترونوم بارها و بارها و بدون وقفه تکرار می‌شود.

دما فقط یکی از ریتم‌های بسیارزیادِ بیست‌وچهارساعته‌ای است که هسته سوپراکیاسماتیک آنها را کنترل می‌کند. خواب و بیداری یکی دیگر از آنها است. ازاین‌رو، خواب و بیداری تحت کنترل ساعت بیولوژیکی است و نه برعکس. یعنی ریتم شبانه‌روزی شما بدون درنظرگرفتنِ اینکه خوابیده‌اید یا نه، هر بیست‌وچهار ساعت بالا و پایین می‌شود. ساعت بیولوژیکی از این نظر تغییرناپذیر است. اما اگر به افراد دیگر نگاه کنید، متوجه می‌شوید که زمان‌بندی ساعت بیولوژیکیِ همه یکسان نیست.

نقد کتاب چرا می خوابیم

چرا می خوابیم: رمزگشایی از نیروی خوای و رویا اثری است که کوشیده است تا بر مبنای معتبرترین یافته های پژوهشی به سوالات متعدد پیرامون خواب پاسخ دهد. کتاب از واقعیاتی پرده بر می دارد که خواننده را شگفت زده خواهند کرد. اگر اهل مطالعه هستید، به طور قطع مطالعه کتاب را جالب خواهید یافت. به احتمال بسیار زیاد نگاهتان در مورد خواب تغییر خواهد کرد و چه بسا به تبع آن الگوی زندگی تان را نیز تغییر دهید. کتاب برای عموم مردم نگاشته شده است؛ تلاش کرده تا وسیع ترین گروه خوانندگان را از هر طبقه و سطح تحصیلی مخاطب قرار دهد.

و در عین ارائه توصیف روان یافته های علمی، از ساده سازی خطاآلود آنها بپرهیزد؛ بنابراین اگر اساسا تحصیلات چندانی ندارید و تنها علاقه مند به مطالعه اید، مطالعه کتاب را سودمند خواهید یافت. از طرف دیگر و با توجه به بهره گیری سرتاسری کتاب از یافته های پژوهشیِ علمی و آزمایشگاهی، اگر تحصیلات دانشگاهی دارید یا حتی چنانچه دانش آموخته رشته هایی نظیر روان شناسی، روان پزشکی، طب خواب یا علوم اعصاب هستید، باز هم مطالعه کتاب چرا می خوابیم برای شما آموزنده خواهد بود.

تعداد بازدید: 1,695 بار

Matthew%20Walker%20 %D9%85%D8%AA%DB%8C%D9%88%20%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%B1

عنوان کتاب: چرا می خوابیم

قدرت خواب و رویا

رمزگشایی از نیروی خواب و رویا

نامزد جایزه کتاب لس آنجلس تایمز سال 2017

نویسنده: متیو واکر

مترجم: ناهید ملکی

تعداد صفحات کتاب: 624 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 28.9 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

در این مطلب، کتابی برای شما آماده کرده ایم که شامل دستور پخت حدود 50 غذای اصیل ایرانی است. ضمن اینکه روش پخت تعدادی از غذاهای معروف فرنگی نیز در آن آورده شده است.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 6768
سونیا ریکتی در کتاب قانون جذب، ساده و روان، به شما نشان می‌دهد که چطور همۀ احساس‌های بد و انرژی‌های منفی را از زندگی‌تان خارج کنید. هدف، رساندن شما به جایی در زندگی است که همیشه از لحاظ ذهنی احساسی مثبت و سازنده داشته باشید
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 3755

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *