کتاب ببر سفید

آخرین ویرایش: 3 سال قبل
ببر سفید (nbookcity.com)

دانلود کتاب ببر سفید

کتاب ببر سفید روایتگر داستان پسرکی روستایی به نام بالرام هالوای است که پدرش سال‌ها کالسکه‌کش بوده اما او به‌ جای ادامه راه پدر، چای‌ فروشی را بر می‌گزیند.

او پس از مهاجرت به دهلی نو، منافع خانواده‌اش را فدای منافع شخصی و رویاهایش می‌کند. بالرام در ادامه با تقلب، فساد و دروغ‌گویی پیشرفت می‌کند و سرانجام به فردی پست و جنایتکار تبدیل می‌شود. کتاب ببر سفید با معرفی یک استعداد ادبی بزرگ، داستانی با ظرافتی درخشان، تعلیقی برجسته و اخلاقیاتی سوال برانگیز است که توسط راوی حساس، مسحورکننده و بی نظیر خود روایت می شود. ببر سفید در در این داستان، مرد هندی و روستایی تنگدستی است.

جاه طلبی و بلندپروازی این شخصیت، او را به قله ی تجارت هند می رساند. با انتشار خبر سفر قریب الوقوع نخست وزیر چین به شهر بنگلور، بالرام برای او نامه ای می نویسد و در آن، چگونگی تغییر شرایط و تجربه اش در تبدیل از یک راننده و خدمتکار به یک خانواده ی ثروتمند هندی را شرح می دهد. بالرام معتقد است که زندگی او، مثالی بسیار خوب برای فهم تناقض ها و پیچیدگی های جامعه ی هند است. کتاب ببر سفید، بسیار بلندپروازانه، دارای دیدی وسیع، داستانی بسیار بدیع و شخصیتی منحصر به فرد است. این رمان در عرصه ی بین المللی به موفقیت های بسیاری دست یافته و به عنوان اولین اثر نویسنده، بسیار درخشان و تأثیرگذار است.

خلاصه کتاب

رمان ببر سفید کتاب برنده جایزه بوکر ۲۰۰۸، نوشته آراویند آدیگا نویسنده هندی– استرالیایی است. آدیگا دانش آموخته‌ی کالج کلمبیا و دانشگاه آکسفورد در رشته‌ی ادبیات انگلیسی است و قبل از اینکه به داستان‌نویسی روی بیاورد،‌ در مجله تایم خبر‌نگار بوده است. داستان طنز تلخی در مورد اختلاف‌های طبقات و قبیله‌های مختلف در هند مدرن دارد. اما در عین حال نگرشی رو به گذشته و بحث درباره‌ی نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی در سال‌های دور هند نیز دارد. آدیگا از خانواده‌ی مرفه و تحصیل‌ کرده‌ای است و سابقه‌ی تحصیلی و کاری درخشانی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایطش چطور توانسته راجع به شخصیتی بنویسد که با فقر و فساد دست و پنجه نرم می‌کند؛ می‌گوید: فکر نمی‌کنم یک رمان‌نویس صرفاً باید راجع به تجربیات شخصی خودش بنویسد و این هنر یک نویسنده است که بتواند از انسان‌هایی بنویسد که شبیه خودش نیستند. آدیگا کتاب ببر سفید را تأثیرپذیرفته از کتاب مرد نامرئی نوشته‌ی رالف الیسون می‌داند.

کتاب ببر سفید گشت‌ و‌گذاری خنده آور و تخیلی در سویة تاریک هند است که کمتر نشانی از آن در داستان‌ها می بینیم. آراویند آدیگا در این رمان داستانی قوی دربارة بی عدالتی و قدرت در جامعة سرشار از تناقض امروز هند روایت می‌کند. شکل گرفتن جامعة هند در قالب یک اقتصاد جهانی مدرن با شخصیت اصلی رمان در تقابل قرار می‌گیرد. بالرام حلوایی شخصیت پیچیده‌ای است – خدمتکار، فیلسوف، کارآفرین، قاتل – که طی هفت شب، زیر نور پراکندة چلچراغی مضحک، داستان هولناک و حیرت‌آور موفقیت خود را در زندگی بازمی‌گوید، موفقیتی که تنها به کمک ذکاوت خود به آن دست یافته‌است.

بخشی از متن کتاب

جناب نخست وزیر، قربان. نه من و نه شما، هیچیک قادر به سخن گفتن به زبان انگلیسی نیستیم، اما بعضی چیزها را فقط به انگلیسی می‌توان گفت. یکی از این چیزها را پینکی مادام، همسر سابق آقای آشوکِ فقید، کارفرمای سابقم، به من آموخت و من، رأس ساعت 11:32 امشب، که حدود ده دقیقه پیش بود، زمانی که خانم گوینده رادیو آل ایندیا اعلام کرد: «نخست وزیر جیابائو هفته آینده به بنگلور خواهد آمد»، بی‌درنگ آنرا به زبان آوردم. در واقع، من این جمله را، هر بار که شخصیت‌های برجسته‌ای همچون جنابعالی از کشور ما دیدن می‌کنند، به زبان می‌آورم. نه که با شخصیت‌های برجسته نقاری داشته باشم.

قربان؛ من خودم را، به نوبه خود، شخصیتی در ردیف شما تلقی می‌کنم. اما، هرگاه نخست وزیرمان و نوچه‌های نظر کرده‌اش را می‌بینم که، سوار بر خودروهای سیاه رنگ، به سمت فرودگاه می‌رانند و آنجا، از خودروهای خود پیاده می‌شوند و در مقابل دوربین تلویزیون، ناماسته‌ای در پیشگاه شما مرتکب می‌شوند و برایتان، در باب آنکه هندوستان تا چه پایه سرشار از معنویت و پرهیزگاری است، داد سخن می‌دهند، به ناچار آن جمله را به انگلیسی به زبان می‌آورم. عالیجناب! حالا شما این هفته، به راستی به دیدارمان خواهید آمد، اینطور نیست؟ در این امور به رادیو آل‌ ایندیا معمولاً می‌توان اعتماد کرد. مزاح کردم قربان! هه!

نقد کتاب ببر سفید

کتاب ببر سفید اولین رمان این نویسندة هندی است. این رمان در سال ۲۰۰۸ منتشر شده و در همین سال جایزة من-بوکر را در بخش داستان به دست آورده است. آراویند آدیگا در اکتبر ۱۹۷۴ در شهر مدرس در هندوستان به دنیا آمده، در نوجوانی همراه خانواده‌اش به استرالیا مهاجرت کرده، در دانشگاه‌های کلمبیا و آکسفورد تحصیل کرده و مدت ها گزارشگر مالی نشریاتی چون تایمز، فایننشال تایمز و مانی بوده‌است. او اکنون در بمبئی زندگی می‌کند. دومین کتاب آدیگا مجموعه داستانی است با عنوان در فاصلة ترورها که در سال ۲۰۰۹ منتشر شده است.

تعداد بازدید: 692 بار

Aravind%20Adiga%20 %D8%A2%D8%B1%D8%A7%D9%88%DB%8C%D9%86%D8%AF%20%D8%A2%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%A7

عنوان کتاب: ببر سفید

برنده ی جایزه ی من بوکر سال 2008

نویسنده: آراویند آدیگا

مترجم: ابوالفضل رئوف

تعداد صفحات کتاب: 300 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4.7 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

بامدادان در این کتاب با اتکا به منابع تاریخی و با استفاده از روشی تحلیلی، به بررسی روایت های مختلف از پیدایش اسلام می‌پردازد. او در این کتاب به این نتیجه می رسد که روایت های سنتی از پیدایش اسلام...
بروزرسانی: 3 روز قبل
تعداد بازدید: 85
کتاب چراغها را من خاموش میکنم که بیش از هشتاد و هشت بار تجدید چاپ شده است، اثر نویسنده‌ای به‌نام زويا پيرزاد است. این رمان درمورد زندگی چند خانواده‌ی ارمنی ساکن آبادان در دهه‌ی ۴۰ است...
بروزرسانی: 17 ساعت قبل
تعداد بازدید: 9510

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *