ریشه کن

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
ریشه کن (nbookcity.com)

دانلود کتاب ریشه کن

داستان کتاب ریشه کن الهام گرفته از داستان دیو و دلبر، و نسخه اصلی آن در داستان‌های کهن فرانسوی می‌باشد. متن کتاب به هیچ عنوان خسته کننده نیست و همین موضوع، این نوشته را به یکی از برترین آثار تک جلدی در زمینه فانتزی تبدیل و افتخار بزرگی را برای نویسنده‌اش به همراه آورده است.

آگنیِشکا در نقش راوی و قهرمان اصلیِ داستان، شخصیتش کاملا معمولی ست. دختر باهوشی است که نه قیافه ش چنگی به دل می زند و نه هنری دارد که با آن رخی نشان بدهد. اما در طول داستان یاد می گیرد سربه هوایی اش را کنار بگذارد و مسئولیت پذیر شود. در کتاب‌های نائومی نوویک با زنانی رو به رو هستیم که از هوش بسیار بالا و توانایی ذهنی‌ای مثال زدنی برخوردارند.

شاید همین را بشود یکی از نکات مثبت در زمینه این کتاب دانست چرا که در نبرد با افکار قدیمی و بی‌پایه‌ای به پا می‌خیزد که مدت‌هاست گریبان‌گیر بسیاری از ما شده است. زنان کتاب‌های نائومی نوویک الزاما به دلیل زیبایی یا هنرهای خاص دستی‌شان قدرت ندارند. قدرت آن‌ها از ذهن گیرایشان سرچشمه می گیرد.

خلاصه کتاب

داستان کتاب ریشه کن در سرزمینی رخ می‌دهد که اطراف آن را جنگلی مخوف و اهریمنی فرا گرفته است. در نزدیکی روستایی که آگنیشکا در آن اقامت دارد، برجی بوده و در بالای این برج جادوگری به نام اژدهاست که جلوی پیشرفت جنگل را گرفته و در صورت تخطی موجودات اهریمنی جنگل، سعی بر درمان فسادی دارد که آن‌ها از خود بر جای گذاشته‌اند. اژدها هر ده سال یک بار دختری را به برج خود برده و بعد، با جهیزیه‌ای او را بر می گرداند. هیچ یک از این دختران حاضر به برگشت دوباره به روستای خود نیستند. هیچ یک از آنچه بر ایشان گذشته خبر نمی دهند و از این رو کسی نمی داند در این ده سال بر سر دختران چه بلایی می آید.

این بار قرعه به نام آگنیشکا افتاده است. دختری که هیچ کس فکر نمی کرد در برابر دوست زیبای خود شانس انتخاب شدن داشته باشد و به همین دلیل نیز آمادگی‌ای برای آنچه پیش رویش قرار گرفته ندارد. آگنیشکا دختری شلخته و دستپاچه‌ست. اژدها مردی منضبط و بیزار از نامنظمی. با این حال در وجود آگنیشکا چیزی هست که اژدها را وادار به انتخاب او می کند. در کتاب ریشه کن هم مانند درون‌مایه پایه بسیاری از کتاب‌ها با نبرد خیر و شر رو به رو هستیم که به واسطه عنصر شیرین تخیل، عمق این نبرد بیشتر نمود پیدا کرده و چیزهایی در آن وارد شده که در دنیای محدود و انتخاب‌های ما امکان‌پذیر نیستند.

بر خلاف بیشتر کتاب‌ها در زمینه تخیلی با داشتن شخصیت مثبت و منفی مشخص، کتاب ریشه کن از این کلیشه دور مانده است. در کتاب شخصیت بدی وجود نداشته و شخصیت‌های خوب، غرق در خطاها و احساسات انسانی طبیعی هستند، گاهی بی رحم می شوند، گاهی گول می خورند و به همان ترتیب نیز گاه دست به نیکی و از خود گذشتگی می‌زنند. تنها نکته این است که خوبی‌ها به بدی‌هایشان می چربد. در این کتاب منبع اهریمنی همانطور که قبلا اشاره شد جنگلی‌ست که به دلیلی نامشخص قصد بر نابودی انسان‌ها و گرفتن انتقام از ایشان دارد.

بخشی از متن کتاب

درست است که دختران دره برای خورده شدن به اژدها پیشکش نمی شدند؛ اما سرنوشت شادی نیز در انتظارشان نبود. تعداد دهکده های دره آن قدر زیاد نبود تا شانس انتخاب شدن بسیار کم باشد، جادوگر فقط دختران هفده ساله را انتخاب می کرد که بین اکتبر یک سال تا اکتبر سال بعدش متولد شده باشند. در بین همسالان من یازده دختر برای انتخاب شدن وجود داشت و شانس با ما پار نبود. همه می گویند با گذشت زمان عشق اطرافیان به دختر متولد سال اژدها تغییر می کند؛ دست خودشان نیست، آن ها می دانند ممکن است دختر را از دست بدهند؛ اما برای من و والدینم اوضاع این طور نبود.

تا زمانی که به سنی برسم که درک کنم ممکن است توسط اژدها انتخاب شوم، همه مطمئن شده بودند کاسیا انتخاب خواهد شد. کاسیا تمام این ویژگی ها را داشت. او موهای پرپشت و طلایی داشت که بافته شده اش به کمرش می رسید و چشمانش قهوه ای و گرم بودند و خنده اش همانند نوایی بود که شنونده را ترغیب به آواز خواندن می کرد. او بهترین بازی ها را ابداع می کرد و می توانست داستان هایی از خود بسازد و رقص های جدیدی در ذهنش طراحی کند؛ می توانست غذای درخور یک مهمانی بپزد و زمانی که پشم گوسفندان پدرش را می ریسید، نخی نرم و بدون کوچک ترین گره یا ناهمواری حاصل می شد.

نقد کتاب ریشه کن

از پارادوکس جالب کتاب ریشه کن می شود الهامات زیادی گرفت. این ما انسان‌ها هستیم که در دنیای واقعی به خاک جنگل‌ها تجاوز کرده، حیوانات را آزار داده و درختان را قطع می‌کنیم و از بین می‌بریم. حالا در این کتاب شرایط کاملا برعکس شده است. این جنگل است که قصد آسیب رساندن به مردم را دارد. این کتاب به نوعی به جنگل صدا و نشان داده اگر طبیعت به حرکت در بیاید، توانایی انجام چه کارهایی را دارد. به راستی اگر حیوانات و طبیعت می‌توانستند هم تراز با خود ما، اعمالمان را پاسخگو باشند، چه چیز در انتظارمان بود؟

تعداد بازدید: 501 بار

Naomi%20Novik%20 %D9%86%D8%A7%D8%A6%D9%88%D9%85%DB%8C%20%D9%86%D9%88%D9%88%DB%8C%DA%A9

عنوان کتاب: ریشه کن

برنده ی جایزه ی نبیولا سال 2015

برنده ی جایزه ی لوکس سال 2016

نامزد دریافت جایزه ی هوگو سال 2016

نامزد جایزه ی بهترین داستان فانتزی جهان سال 2016 

نویسنده: نائومی نوویک

مترجم: یاسمن میرزاپور 

تعداد صفحات کتاب: 356 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4.9 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

ژانر رمان غول مدفون حاصل و متعلق به دنیای مدرن است. تاریخ رمان و انگاره‌های بازنمایی شده در آن برآمده و انعکاس‌دهنده هستی انسان در جهانی است راززدایی شده و عقلانی. رمان همچنین ابزار شناخت جهان است.
بروزرسانی: 10 ماه قبل
تعداد بازدید: 928

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *