هوای قطبی

آخرین ویرایش: 9 ماه قبل
کتاب هوای قطبی (nbookcity.com)

دانلود کتاب هوای قطبی

کتاب هوای قطبی مجموعه ای از داستان های کوتاه به قلم نویسنده های معروف جهان است.

داستان‌های این کتاب شامل آثار نویسندگانی چون شروود آندرسن، یاسوناری کاواباتا، حنیف قریشی، فرناندو سورنتینو، ساندرا سی‌سنرز، استیون دیکسون، دیان گلانسی، گور ویدال، آلیس اینگرام، الیس وکر، هاینریش بل، نادین گوردیمر، آنتونیو دی بندکو، ایساک بیبل و آدلید کسلی هیفورد است.

داستان کوتاه مثل دریچه یا دریچه‌هایی است که به روی زندگی شخصیت یا شخصیت‌هایی، برای مدت کوتاهی باز می‌شود و به خواننده فقط امکان می‌دهد که از این دریچه‌ها به اتفاقاتی که در حال وقوع است نگاه کند. شخصیت در داستان کوتاه فقط خود را نشان می‌دهد و کمتر گسترش و تحول می‌یابد. اگر از طرفداران داستان کوتاه خارجی هستید، کتاب هوای قطبی برای شما مناسب است.

خلاصه کتاب

کتاب هوای قطبی داستان پیرزنی تنها است که پس از جدا شدن فرزندان او و مرگ همسرش، روزگار را با گربۀ خود، در یک انباری، سپری می‌کند. پیرزن بر اثر تنهایی، کهولت و اعتقاد به خرافات، گمان می‌برد ارواح مردگان به محل سکونت وی نظر داشته و شب‌ها سعی دارند وارد خانۀ او شوند.

زن از همه بیش‌تر بر این گمان است که روح شوهر درگذشته‌اش، در تلاش است تا آرامش وی را برهم بزند. روزی سرد، در حالی که زن می‌کوشد ارواح را از خویش براند، دچار سرمای سختی شده و به عالم ارواح وارد می‌شود…

کتاب هوای قطبی مشتمل بر 17 داستان کوتاه از نویسندگان مختلف جهان است. از آن میان می‌توان مرد لال؛ سگ‌ها؛ غروب؛ دماغ خارق‌العاده؛ پدرم خانه را ترک می‌کند؛ و میستا کوریفر را نام برد.

بخشی از متن کتاب

دوستان عزیز، زن دارد در رؤیاهایش خودش را به این طرف و آن طرف دنیا می‌کشد. دختری کوچک که ردای سفیدِ بلند و روبنده‌ی مادرش را پوشیده است، خمیده و تا کمر بلند شده وسط کاسه‌ای از باتلاقی شنی، در سمت ایوان جلویی خانه‌اش مردی کنارش ایستاده است، مردی که با سر و صدای اتومبیل‌هایی که از بزرگراه می‌گذرند، پیوند خورده است. ما در اینجا گرده آمده ایم.

زن مثل بذر پنبه‌ی سنگین شده‌ای، در آخرین لحظه‌ها با انگشت‌هایش شاخه‌های کوچک و برگ‌های خشکیده را جابه‌جا می‌کند. می‌داند که این یک پاکسازی شتابزده است و می‌داند که مرد از شهر می‌سی‌سی‌پی خوشش نمی آید، به خاطر مردانش که در باغچه خانه‌شان سرشان را به احترام تکان می‌دهند و زن‌هایش که آگاهانه انتظار می‌کشند و بچه هایش که به خاطر آموزش خدای ساختگی از شیطنت به دورند.

مرد به پشت سر آنها و سرنشین‌های اتومبیل‌ها خیره شده است، صورت‌های سفیدی که به امید روزهای بعد از عروسی، روستایی‌اند، و مثل سگی که پارس می‌کند، دماغشان را تیز کرده‌اند. در نظر مرد اینها عروسی را غضب کرده اند. بلی، خانه‌ی بزرگ. این چیزی است که سیاه پوستان دهکده دوست دارند. فکر می‌کند اصلاً سه‌تا بچه ندارد. با فشاری که بر گل‌های توی دستش می‌آورد، راه نفس کشیدن سه، چهار، پنج سالی را بند می‌آورد.

در عوض شرمنده است و از خرافه پرستی خودش می‌ترسد. برای اولین بار به چشمان کشیش نگاه می‌کند که با محبت به چشمانش زل زده است. انگار که واقعاً ایمان دارد که کشیش مرد خداست. در تصور زن، خدا کودکِ کوچکِ سیاه پوستی است که با شرم و حيا ردای کشیش را در دست گرفته است. زن به ریسمان‌ها فکر می‌کند، به زنجیرها، دست بندها و دین و ایمان مرد. به محل عبادتش.

ممکن است از او بخواهند تا از آنجا فاصله بگیرد و روسری سر بکند. در شیکاگو وقتی او به فکر دود بود، مرد درباره‌ی خاکستر حرف می‌زد. حرف‌هایی که پیش از آن در پاثرین نشنیده بود. در باغچه‌ی جلوی خانه خودش، بالای سر همسایه‌های پاکش، ذره‌های شناوری می‌دید – که به آسمان چسبیده بودند و در حال فرود آمدن بودند- در عوض در شیکاگو این شانس را…

نقد کتاب هوای قطبی

در داستان کوتاه «هوای قطبی» نوشته دیان گلانسی که نام کتاب هوای قطبی نیز از آن گرفته شده، آمده است:

«اکنون یک پیرزن بود؛ پیرزنی با یک گربه. زنی که عمرش را با بزرگ کردن بچه و زندگی با مردی که دوستش نداشت، سپری کرده بود. زنی بود تبعیدی در خود که هرگز از خانه‌اش بیرون نرفته بود. تنها دلخوشی‌اش شلوغی و سر و صدای خانه بود که الان وجود نداشت».

در داستان های کوتاه کتاب هوای قطبی تعداد شخصیت‌ها محدود است. فضای کافی برای تجزیه و تحلیل‌های مفصل و پرداختن به امور جزئی در تکامل شخصیت‌ها وجود ندارد و معمولاً نمی‌توان در آن تحول و تکامل دقیق اوضاع و احوال اجتماعی بررسی کرد.

حادثه اصلی به نحوی انتخاب می‌شود که هر چه بیشتر شخصیت قهرمان را تبیین کند و حوادث فرعی باید همه در جهت کمک به این وضع باشند. البته بسیاری از داستان‌های کوتاه خوب هم هست که در آن این قوانین رعایت نشده‌است.

در پایان، مطالعه کتاب هوای قطبی را به همه کسانی که به داستان های کوتاه علاقه‌مندند توصیه می‌کنیم.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 127 بار

%D8%AC%D9%85%D8%B9%DB%8C%20%D8%A7%D8%B2%20%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86%20(nbookcity.com)

عنوان کتاب: هوای قطبی

نویسنده: جمعی از نویسندگان

شروود آندرسن ، كاواباتا ياسوناری ، حنیف قریشی ، فرناندو سورنتینو ، ساندرا سی سنرز ، استیون دیکسون ، دیان گلانسی ، گور ویدال ، آلیس اینگرام ، الیس وکر ، هاینریش بل ، نادین گوردیمر ، آنتونیو دی بندکو ، ایساک بابل ، آدلید کسلی هیفورد

مترجم کتاب هوای قطبی: ضیاء‌الدین ترابی

تعداد صفحات کتاب: 125 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 12.31 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

اگر می‌خواهید در مطالعه سرعت خود را افزایش دهید، توجه به توصیه‌های کاربردی کتاب حاضر برای‌تان مفید خواهد بود و به شما کمک می‌کند در کنار تقویت مهارت تند خوانی، توانایی درک مطلب خود را هم حفظ کنید...
بروزرسانی: 9 ماه قبل
تعداد بازدید: 1587
انسانِ داستان‌های چخوف همواره در چنبره رخوت و بی عملی اسیر شده و در خسران است. آدم‌های چخوف به قول خودش «بردگان ابتذال» اند. همه گرفتار در منجلاب کسالت، ناتوانی و اجبار و همه در حال...
بروزرسانی: 11 ماه قبل
تعداد بازدید: 1047

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *