کان لم یکن

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
کان لم یکن (nbookcity.com)

دانلود کتاب کان لم یکن

اگر از خواندن رمان های طنز لذت می برید، کتاب کان لم یکن یک گزینه عالی برای شما است.

داستان پیش رو به قلم امیرعلی نبویان، داستانی با درون مایه سیاسی و اجتماعی‌ است که با زبان طنز از سرنوشت اتاقی پر از جواهرات در جزیره‌ای تخیلی با پادشاهی می گوید که با مرگ دست و پنجه نرم می کند.

خلاصه کتاب

کتاب کان لم یکن داستانی طنزآمیز و در عین حال تامل برانگیز را از طرز فکر ملت و عملکرد حکومتی خیالی به مخاطبین ارائه نموده است. این داستان که از درون مایه ی سیاسی و اجتماعی نیز برخوردار است، قصه ای است جذاب و مفرح از حکومتی تحت عنوان استرایک که در جزیره ای دور افتاده واقع شده است. داستان این حکومت پس از جنگ جهانی دوم با به قدرت رسیدن تام، آغاز می شود و در کنار او، تصمیماتی که اتاق فکر فرمانروا (برادر دوقلوی او جری) می گیرد، علاوه بر جنبه ی طنز آمیز ماجرا، مخاطب را کاملا به فکر فرو می برد.

استرایک یک سرزمین مستقل نیست و مردم این کشور بخاطر نداشتن پاسپورت، نمی توانند به هیچ جا سفر کنند. پادشاه تام به برقراری ارتباط با دیگر کشورها، ولو به قیمت اینکه استرایک جزیی از خاک یک کشور دیگر به حساب بیاید، علاقه مند است. حکومت استرایک تمام تلاش و حربه هایی که بلد است را به کار گرفته تا کشور در سطح جهانی شناخته شود و بتواند با باقی کشورهای دنیا تعامل داشته باشد. در این راه آن ها با چین و روسیه پای میز مذاکره می نشینند، با دروغ تلاش می کنند که غیرت ملی را بیدار کنند.

اما هرچه اتفاق می افتد تنها شکست و افتضاحاتی پشت سر هم است که منجر به تحقیر ملی استرایک می شود. اما استرایک یک راز بزرگ دارد و آن هم گنجی است تاریخی که ابرقدرت ها از وجودش بی خبرند. اتاق کهربای استرایک، اتاقی است پوشیده از طلا و دیگر سنگ های قیمتی که چیزی حدود دویست و پنجاه میلیون دلار می ارزد. حال باید دید با نقشه هایی که جری برای اتاق کهربا کشیده، چه بر سر استرایک خواهد آمد. خواندن کتاب کان لم یکن برای همه دوست داران ادبیات طنز لذت بخش خواهد بود.

بخشی از متن کتاب

خبر بیماری شاه بین مردم پیچیده است. و آن‌ها که از مبندازول شنیده‌اند آنچه اضافات فسفات در خون را می‌شورد و می‌برد گیاه‌خواری‌ست، همگی و هر کس به وسعش بادمجان به‌دست و کدوتنبل بر دوش جلوی در کاخ صف کشیده‌اند تا شاهنشاه برگزیده و محبوبشان را از این بلیه‌ای که بر ملت واقع شده، نجات دهند. وسط این جمعیت، یک پیرزن که تازه فهمیده «فسفر چیست و چرا؟» ناگهان از خود بی‌خود می‌شود و تربچه‌هایی را که آورده توی سر و صورت خود می‌کوبد و فغان می‌کند که «دریا! اولین عشق مرا بردی». شلوغ‌وپلوغ می‌شود

. اما خیلی زود با دخالت به موقع مأموران امنیتی به نام‌برده یادآوری می‌گردد که ایشان فقط قبل از تولد کینگ تام سر سه تا شوهر را بلعیده و مجموعاً پانزده شکم زاییده است و این با مفهوم عشق اول فاصلهٔ قابل‌توجهی دارد. سرانجام، پیرزن رضایت می‌دهد که با یک حساب سرانگشتی کمی منطقی‌تر و بی‌سروصداتر از قبل مویه کند که این برای حفظ آرامش و روحیهٔ مریض هم بهتر است. کمی آن‌طرف‌تر، چند نفری نیز دست‌وپای یک جوان برومند دل‌ازدست‌داده را با طناب سفت بسته‌اند، زیرا قصد کرده بود فی‌المجلس با گَزلیک شکم خود را سفره و امعا‌واحشای مورد نیاز اعلی‌حضرت را در طبق اخلاص سرو نماید.

هم‌اکنون اطرافیان سعی دارند با قیف یک ته‌استکان آبلیموی تازه ته حلقومش بچکانند تا بلکه اُوردز شاه‌دوستی‌اش بِبُرد و آرام بگیرد. اما او که برای رسیدن به این مرتبه از شوریدگی کلی زحمت کشیده و هزینه کرده است، کماکان تقلا می‌کند و مقاومت نشان می‌دهد. یک پیرمرد هم به‌رغم آنکه سه ستون از چهار ستون بدنش کاملاً فروریخته، قصد کرده به منظور همدردی با شاه در اعتراض به بلای نازل‌ شده، هفت‌ شبانه‌روز اعتصاب قضای «حاجت» کند و در اقدامی نمادین، نه فسفر و نه هیچ‌ یک از عناصر دیگر جدول مندلیف را دفع ننموده، همه را در خود تلنبار کند.

ولی حالا هفت دقیقه هم نشده به بسمل افتاده، جست‌و‌خیزهای محیرالعقول می‌کند و علیه خود و بانوان بی‌تقصیر خانواده‌اش الفاظ منافی‌ عفت عمومی به کار می برد. جماعت نیز، به منظور ممانعت از شکل‌گیری یک انفجار انتحاری نوآورانه، آفتابه را دستش می دهند و ضمن قدردانی از این همه ارادت ایشان به مقام شامخ سلطنت، نشانی نزدیک‌ترین موال را تقدیمش می‌کنند.

نقد کتاب کان لم یکن

امیرعلی نبویان که این داستان کوتاه را در ایام قرنطینه و شیوع همه‌گیری بیماری کوید 19 تألیف کرده است، با نگاهی تیزبین و دقیق به معضلات اجتماعی و کشمکش‌های سیاسی می‌پردازد. استعاره محور بودن بیشتر مؤلفه‌های داستان، سبب لذت بیشتر شما در حین مطالعۀ این داستان شیرین و خواندنی می شود.

بی شک تأویل‌ پذیری داستان کتاب کان لم یکن و توانایی تطبیق آن با حوادث و شخصیت‌های تاریخی در دوران گوناگون، یکی از ویژگی‌های جذاب و جنجال‌ برانگیز آن است.

تعداد بازدید: 2,396 بار

Amirali%20Nabavian%20 %D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%B9%D9%84%DB%8C%20%D9%86%D8%A8%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86

عنوان کتاب: کان لم یکن

نویسنده: امیرعلی نبویان

تعداد صفحات کتاب: 54 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4.8 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

نبویان این نمایش را با الهام از شهر قصه‌ی بیژن مفید نوشته است و مانند او تلاش می‌کند با روایتی موزیکال و طنزی تلخ، تلنگری به شما وارد کند و شما را با ذات حقیقی انسان روبرو سازد تا شاید بتوان تغییری ایجاد کرد...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 2395

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *