همه دروغ می گویند

آخرین ویرایش: 3 هفته قبل
همه دروغ می گویند (nbookcity.com)

دانلود کتاب همه دروغ می گویند

کتاب همه دروغ می گویند بینشی جذاب، شگفت آور و گاها خنده دار از همه چیز، از اقتصاد گرفته تا اخلاق و ورزش و نژاد و جنسیت و … که همه از دنیای بزرگ داده ها نشات می گیرند ارائه می دهد.

چند درصد از رای دهندگان سفیدپوست به باراک اوباما رای ندادند بخاطر آنکه او سیاه است؟ آیا مدرسه ای که به آن می روید، در میزان موفقیت تان در زندگی تاثیرگذار است؟ آیا والدین به صورت مخفیانه فرزند پسر را به دختر ترجیح می دهند؟ آیا فیلم های خشن بر میزان جرم و جنایت تأثیر می گذارد؟ آیا می توانید بازار سهام را شکست دهید؟ چگونه مرتبا درباره زندگی جنسی خود دروغ می گوییم و چه کسی نسبت به رابطه جنسی، خودآگاه تر است؟ مرد یا زن؟

کارشناس کلان داده (Big Data) و دانش آموخته رشته فلسفه و اقتصاد از دانشگاه‌های استنفورد و هاروارد است. همه دروغ می گویند کتاب اول این نویسنده است و در حدود یک سال و نیمی که از انتشارش می‌ گذرد، شهرت زیادی نصیب او کرده است.

خلاصه کتاب

اگر همه دروغ می گویند پس چه کسی راست می‌ گوید؟ گفته‌ های مردم در مورد خودشان، درآمدشان، عقاید و جهت‌گیری‌های اجتماعی‌شان اندکی با چاشنی دروغ همراه است. اغلب افراد در پاسخ به پرسش‌های حضوری و نظرسنجی‌ها در گفتن حقیقت اغراق می‌ کنند. اما آنها تنها در یک موقعیت حقیقت را می‌ گویند و آن زمانی است که با اینترنت و گوگل تنها باشند. کاربران هرروزه اطلاعات زیادی را به اینترنت اضافه می‌ کنند.

گوگل با داشتن حجم انبوهی از اطلاعات و داده‌ها از این اطلاعات به درستی استفاده می‌ کند. کلان داده‌ها منجر به پیدایش علم جدیدی به نام «علم داده» شده است. متخصصین این حوزه کسانی هستند که با کمک الگوریتم‌ها حقیقت محض را از دل داده‌های کلان بیرون می‌ کشند و واقعیت‌ها را بیان می‌ کنند.

نویسنده در کتاب همه دروغ می گویند با مثال‌های مختلفی به ما نشان می‌ دهد که انحراف چیزی که خود آدم‌ها در مورد خودشان عنوان می‌ کنند تا چیزی که بررسی بیگ دیتای موتور جستجوی گوگل می‌ گوید از کجا تا کجاست. و چرا تحلیل بیگ دیتا یا همان کلان داده روی موضوعات کلیدی فراگیر می‌تواند نتیجه‌ی صادقانه‌ تری از یک رفتار اجتماعی به ما بدهد؟ سوگیری مطلوبیت اجتماعی یکی از دلایلی است که مردم را به دروغ گفتن وادار می‌کند.

زیرا افراد با گفتن دروغ‌هایی به ظاهر کوچک و بی اهمیت سعی دارند  دیگران را تحت تاثیر قرار دهند. این موضوع حتی در پرسش‌نامه‌ها و نظرسنجی‌های ناشناس و غیر حضوری نیز صادق است. میل به مقبولیت اجتماعی موجب می‌گردد افراد در مورد حقوق، معدل دانشگاه، فعالیت‌های خیریه، شرکت در انتخابات و مصرف مواد مخدر دروغ بگویند.

گرایش مردم به ساختن تصویری بی نقص از خود و کسب مقبولیت از جانب دوست، شریک تجاری و حتی پژوهشگران موجب می‌گردد مطالعه‌ی رفتار و افکار آنها با خطا روبه‌رو گردد و اطلاعات نادرستی را در اختیار نهادهای مرتبط قرار دهد.

بخشی از متن کتاب

وقتی به غریزه‌ی خود تکیه می‌کنیم ممکن است از شرایط دراماتیکی تأثیر بگیریم که همیشه انسان را مجذوب و شیفته‌ی خود می‌کنند. ما اغلب چیزهایی را دست ‌بالا می‌گیریم که خاطره‌ای را به‌یادماندنی می‌کنند؛ برای مثال مردم در یک نظرسنجی اعلام کردند که گردباد بیشتر از آسم موجب مرگ‌ومیر می‌شود، در حالی که مرگ‌ومیر ناشی از آسم هفتاد برابر گردباد است.

اما مرگ بر اثر آسم چندان خاص نیست حتی در اخبار هم به آن اشاره نمی‌شود؛ در صورتی که مرگ بر اثر گردباد بسیار هیجان‌انگیز است. به بیان دیگر، وقتی فقط به چیزهایی تکیه می‌کنیم که شخصاً شنیده‌ایم یا تجربه کرده‌ایم، درباره‌ی جهان دچار اشتباه می‌شویم.

با اینکه علوم داده‌ای خوب هم اغلب غریزی‌اند، نتایج معمولاً برعکس از آب در می‌آیند. علوم داده‌ای از یک فرایند انسانی کاملاً طبیعی و غریزی بهره می‌برند که همان شناسایی الگوها و نتیجه گیری براساس آن‌هاست؛ سپس، به آن تقویت کننده می‌زند و نشان می‌دهد جهان با آنچه فکر می‌کردیم تفاوت بسیار دارد.

نقد کتاب همه دروغ می گویند

اصطلاح دروغ گفتن، کمی تجاری است و برای فروش بیشتر کتاب همه دروغ می گویند انتخاب شده است. این کار برای ست استیونز دیویدویتس چندان دشوار نیست. چنان‌ که او برای انتخاب عنوان کتاب، حتی حاضر بوده از بعضی اندام‌های کاملاً شخصی خودش هم مایه بگذارد که ناشر او را منصرف کرده است.

اصل حرف ست این است که اطلاعاتی مردم درباره‌ی خود دارند و ابراز می‌کنند، الزاماً دقیق یا درست نیست. او مثال می‌ زند که مردم، فیلم‌های کلاسیک و ارزشمند سینما را در نت‌ فلیکس ثبت می‌ کنند تا بعداً ببینند، اما در نهایت، فیلم‌های سطحی و مسخره را می‌بینند.

یا مثلاً می‌گوید که ۹۰٪ اساتید دانشگاه فکر می‌کنند بالاتر از حد متوسط هستند. اینکه مردم دوست دارند فیلم‌های آبرومند و فاخر ببینند اما در عمل به سراغ فیلم‌های کمدی می‌روند را نمی‌توانیم به سادگی به عنوان دروغگویی در نظر بگیریم.یا این‌که اعتماد به نفس بیش از حد را (که یک خطای شناختی کاملاً معروف و آشناست) نمی‌توانیم به سادگی به عنوان مصداقی از دروغ گویی فرض کنیم.

خواندن کتاب همه دروغ می گویند می تواند برای همگان، مخصوصا کاربران اینترنت و فضای مجایزی مفید باشد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 1,589 بار

Seth%20Stephens%20Davidowitz%20 %D8%B3%D8%AA%20%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%B2%20%D8%AF%DB%8C%D9%88%DB%8C%D8%AF%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%B3

عنوان کتاب: همه دروغ می گویند

نامزد جایزه بهترین کتاب علمی گودریدز سال 2017

از پرفروش ترین کتاب ها در ایران

نویسنده: ست استیونز دیویدویتس

مترجم: شایان سادات

تعداد صفحات کتاب: 318 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 22.47 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

«مرا از غیر واقعی به واقعی هدایت کن.» این جمله خواننده را به عمیق ترین حقیقت ماهیتِ وهمی زندگی -غیر واقعی- دعوت می‌کند تا آنچه در قلب‌مان می‌دانستیم، واقعی اما زودگذر است؛ ماهیت دنیا، اطراف‌مان و زندگی...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 110
مؤلف کتاب اصول حسابداری 1 سعی نموده است با نگارش مطالب مناسب و مفید، به شیوه روان و قابل درک، شما را در جهت ارتقا دانش متناسب با شغلتان یاری دهند. در ابتدای هر فصل، اهداف مورد انتظار بیان شده است. هنگام مطالعه هر یک از فصول کتاب، قبل از هر چیز لازم است به این اهداف توجه کنید.
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 14358

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *