پس باد همه چیز را با خود نخواهد برد

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
پس باد همه چیز را با خود نخواهد برد (nbookcity.com)

دانلود کتاب پس باد همه چیز را با خود نخواهد برد

ریچارد براتیگان در داستان کتاب پس باد همه چیز را با خود نخواهد برد تلاش می کند از دریچه ی چشم یک مرد چهل و دو ساله که وقایع کودکی اش از پنج سالگی تا دوازده سالگی را مرور می کند سال های پس از جنگ جهانی دوم در آمریکا را بازآفرینی کند.

جهان این داستان هم مانند داستان های براتیگان در نخستین دوره ی آفرینش ادبی اش یک جهان اساطیری است. این داستان از رمان های تلفیقی براتیگان و از برخی لحاظ داستان کاملا سینمایی است. زبان داستان هم مانند شخصیت راوی چندپاره است. گاهی به سادگی زبان یک کودک پنج ساله و گاهی به تلخی گفتار یک مرد آمیرکایی سرخورده ی چهل و دو ساله است که کودکی اش در دوازده سالگی در اثر یک واقعه ی خشونت آمیز به پایان می رسد.

خلاصه کتاب

راوی داستان پس باد همه چیز را با خود نخواهد برد، طی یک اشتباه، به دوستش شلیک می‌ کند و او را به قتل می‌ رساند. نکته اینجاست که این دو راهی انتخاب بین فشنگ و همبرگر، تمام دوران زندگی اش را در بر می‌ گیرد. این اثر دربرگیرنده‌ی دوران جنگ جهانی دوم و دوران پس از جنگ است و حس دردناکِ سردرگمی، غم و اندوه، آوارگی و پوچیِ همین عنصر خانمان سوز؛ یعنی جنگ، را می‌ توان در بین سطرهای اثر مشاهده کرد. هیچ جای دیگر این نثر را پیدا نمی کنید. ساده، گیرا و اثرگذار. براتیگان، به بهترین شکل ممکن، فضایی مانوس و آشنا خلق می‌ کند که هم ذات پنداری را چه در نسل جنگ و چه در نسل بعد از جنگ، بوجود می‌ آورد.

کاراکترهای این اثر، بدون نام، و یا موشکافانه تر بگوییم، بی چیز هستند. اکثر شخصیت هایی که در رمان وجود دارند، گمنام و گوشه گیر هستند. کاراکترهایی که در نازل ترین سطح جامعه قرار دارند و فقط می‌ توان آنها را با توصیفات نویسنده از هم متمایز کرد، مانند پیرمرد الکلی که به پسر، بطری آبجو می‌دهد، و یا صاحب موسسه کفن و دفن و خانواده اش، پسر همسایه و پدر و مادرش، زن و مردی که ماهیگیری می‌کنند. اما یک استثنا در این بین وجود دارد، تنها شخصیتی که در کتاب پس باد همه چیز را با خود نخواهد برد نام (هویت) دارد، دیوید است، در واقع همان پسری که با یک اشتباه، به قتل می‌ رسد.

بخشی از متن کتاب

صدای فاخته ها رو می شنوم و صدای باد رو که از نیزارها می آد و به صدای ارواح سرگردونی می مونه که با هم می جنگند. صدای منظم شلتاق آب رو می شنوم و صدای حرکت برکه رو که حالا، توی خیالم کنارش ایستاده م و احساس می کنم توی خونه م هستم. صدای فاخته ها مثل حروفی یه که امروز، بعد از ظهرِ یک روز تابستونی با ماشین تحریرم روی صفحه ی کاغذ تایپ می کنم. بعد از ظهرِ یک روز کسالت آور و مات. بادی تند و گرم از طرف جنوب می آد. این جور بادها خسته م می کنه و اعصابم رو به هم می ریزه.

کسی با یک تخته ی دراز و ساقه ی کوتاه درختی و با چند تا ستون نیزه طوری چیز بدقواره یی ساخته که اگه خوشبین باشیم می تونیم به ش به چشم غم انگیزترین سکوی ماهیگیری جهان نگاه کنیم.

سکو واقعاً درب و داغونه، و من، خودم به تنهایی طرحش رو ریختم و ساختمش. بنابراین تقصیرِ این کار فقط از منه. حالا روی سکو ایستاده م جوری که تقریباً سه و متر و نیم با ساحل فاصله دارم. قسمتی از تخته و ساقه ی درخت پوسیده ن و از درزش می شه آب رو دید. تخته از وسط تاب برداشته، و در این قسمت که تاب برداشته، تقریباً ده سانتی متری رفته توی آب. برای همین این قدر محکم نیست که بشه از روش پرید. اگر از روش بپرم، سکوی ماهیگیری مضحک م می شکنه. برای همین اگر بخوام ماهی بگیرم، چاره ای ندارم جز این که بزنم به آب و برم اون وَر تخته. خوشبختانه برای بچه های دوازده ساله مهم نیست که کتونی شون خیس بشه.

نقد کتاب پس باد همه چیز را با خود نخواهد برد

در نقد رمان پس باد همه چیز را با خود نخواهد برد با داستان مردی رو به رو هستیم، که حالش را با مرور خاطرات کودکی اش می‌گذراند، خاطراتی که طعم گسش هنوز حس می‌کند. تمام رمان براتیگان، با چندپارگی شخصیت راوی و تغییر نثر ساده به پیچیده، در این مرورهاست که می‌ گذرد. دوران کودکی که آمریکای سال های جنگ جهانی دوم را بازآفرینی می‌کند، دورانی که حمل تفنگ، حتی برای کودکان، پدیده ای فراگیر بود.

دورانی که همین تفنگ به دست گرفتن باعث خشونتی می‌شود که زندگی پسربچه‌ی داستان را تا به ابد تحت الشعاع قرار می‌ دهد. مهم ترین و تاثیرگذارترین بخش در نقد رمان، تعویض ۲ کالا است؛ فشنگ با همبرگر. انتخابی که به طور کلی زندگی پسرک داستان را تغییر می‌دهد، در واقع پسربچه‌ی داستان، یک روز تصمیم می‌ گیرد با پول هایش، به جای همبرگر، یک بسته فشنگ بگیرد، فشنگی که نهایتا عنصر همیشگی مرگ را در این اثر براتیگان هم رقم می‌ زند. کتاب در رویای بابل نیز از این نویسنده بسیار خواندنی است.

تعداد بازدید: 248 بار

Richard%20Brautigan%20 %D8%B1%DB%8C%DA%86%D8%A7%D8%B1%D8%AF%20%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%86 1

عنوان کتاب: پس باد همه چیز را با خود نخواهد برد

نویسنده: ریچارد براتیگان

مترجم: حسین نوش آذر

تعداد صفحات کتاب: 111 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 1.9 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

در داستان تهدید دونالد بارتلمی، دوستان کالبی که به خاطر شیوه‌ی رفتاری بدش، او را به اعدام محکوم کرده‌اند، در پی تدارک مراسم آویختن وی به دار هستند. اگر از از خواندن داستان های کوتاه...
بروزرسانی: 8 ماه قبل
تعداد بازدید: 197

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *