اصول حسابداری 1

آخرین ویرایش: 2 هفته قبل
کتاب اصول حسابداری 1 (nbookcity.com)

دانلود کتاب اصول حسابداری 1

مؤلف کتاب اصول حسابداری 1 سعی نموده است با نگارش مطالب مناسب و مفید، به شیوه روان و قابل درک، شما را در جهت ارتقا دانش متناسب با شغلتان یاری دهند. در ابتدای هر فصل، اهداف مورد انتظار بیان شده است.

هنگام مطالعه هر یک از فصول کتاب، قبل از هر چیز لازم است به این اهداف توجه کنید. زیرا آگاهی از اهداف، در شما نسبت به موضوع مورد بحث انگیزه و علاقه ایجاد می کند و به مطالعه شما جهت می دهد. میانِ فصل های هر بخش مختلف کتاب ارتباط و انسجام وجود دارد، به عبارت دیگر، مطالب هر فصل با تکیه بر فصل های پیش از آن تهیه شده است. 

برای فهم بهتر مطالب هر فصل لازم است مطالب فصل های قبل از آن را به خوبی درک کرده باشید.  در هر فصل مجموعه ای از مفاهیم اساسی آموزش داده می شود. این مفاهیم نکات اساسی فصل هستند و بقیه مطالب و فعالیت ها برای یادگیری آن تنظیم شده اند.

در پایان هر فصل، چند نمونه پرسش ارائه شده، که توصیه می شود پس از مطالعه کامل هر فصل، به خودآزمایی فصل بپردازید.دنیای امروز، عصر اطلاعات است؛ که در آن اطلاعات نقش مهمی در موفقیت شرکت ها دارند. اما استفاده از این اطلاعات مستلزم رتبه بندی و طبقه بندی آنها است.

خلاصه کتاب

دانش حسابداری فرآیند تشخیص، اندازه گیری و گزارش اطلاعات اقتصادی است که استفاده کنندگان می توانند با به کارگیری این اطلاعات به اهداف مورد نظر خود برسند. در کتاب اصول حسابداری 1 ضمن تعریف حسابداری، استفاده کنندگان ازاطلاعات حسابداری تشریح خواهدشد وعلاوه براین انواع سازمانها توضیح داده می شود. همچنین تجزیه و تحلیل مبادلات و صورت های مالی ارائه خواهد شد.

تعریف حسـابداری

حسابداری سیستمی است که داده های مربوط به فعالیت های واحد تجاری را دریافت، اندازه گیری، پردازش و در قالب نتایج فعالیت و عملکرد واحد تجاری، به تصمیم گیرندگان گزارش می نماید، به همین دلیل به آن «زبان تجارت» گفته می شود. منظور از داده های فعالیت های واحد تجاری، تمامی رویدادهای مالی است که یک واحد تجاری درگیر آن است.

دفترداری، جزیی از حسابداری است و همانگونه که حساب، بخش عملیاتی ریاضیات است، دفترداری نیز بخش عملیاتی حسابداری است. اما منظور از تصمیم گیرندگان در تعریف فوق یا همان استفاده کنندگان از گزارشات حسابداری چه کسانی هستند؟ معمولاً از حسابداری به عنوان زبان تجارت یاد می شود، زیرا سازمان ها از سیستم اطلاعاتی جهت انتقال داده ها برای کمک به بهبود تصمیم گیری های اقتصادی گروه های مختلف درگیر در تصمیم های اقتصادی استفاده می کنند.

تاریخچه حسـابداری

بررسی تاریخچه حسابداری نشان می دهد که هر جا بحث تصمیم گیری، برنامه ریزی و کنترل در طی تاریخ وجود داشته، اطلاعات حسابداری و سیستم حسابداری نقش اساسی ایفا نموده است. ریشه های حسابداری تا یونان باستان و مصر نیز قابل رهگیری است. آن زمان که برای نگهداری حساب هزینه های ساخت اهرام ثلاثه از سیستم حسابداری استفاده می شد. اما حسابداری به شکل امروز از حدود قرن 12 میلادی معرفی شد و در صد سال اخیر شاهد تحولات عظیمی بود.

در ایالات متحده آمریکا نهادهای مختلفی در یکصد سال اخیر متولی تعیین رویه های حسابداری بوده اند و هم اکنون هیأت استانداردهای حسابداری مالی (FASB) تحت کنترل و نظارت کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) این وظیفه خطیر را انجام می دهد. در سطح بین الملل نیز، هیأت استانداردهای حسابداری بین الملل (IASB) به تعیین رویه های حسابداری برای کشورهای مختلف می پردازد. در ایران امر استانداردگذاری و تعیین رویه های حسابداری به کمیته استانداردهای حسابداری وابسته به سازمان حسابرسی محول شده است.

اخلاق و حسابداری

یکی از مفروضات حرفه حسابداری آن است که حسابداران همواره اخلاقی رفتار می نمایند  و از اصول اخلاقی خود در انجام وظایف محوله به آنها، تخطی نمی کند. در همین خصوص استانداردهای رفتار حرفه ای برای حسابداران وضع شده است و حسابداران ملزم به رعایت اصولی همچون انضباط شخصی، رفتار شرافتمندانه، قضاوت اخلاقی، درستکاری و… هستند.

اصول و مفاهیم (مفروضات) حسابداری

نحوه اندازه گیری، پردازش و مخابره اطلاعات مالی در حسابداری با استفاده از رهنمودهایی صورت می گیرد و تمام این رهنمودها یا رویه ها، از اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) گرفته شده اند. واژه «اصول» یک واژه کلی است که تمامی مفروضات، اصول و روش های مناسب دستیابی به اطلاعات را دربر می گیرد. 

این اصول و مفروضات در طول تاریخ حسابداری، مورد قبول بوده و شالوده کار حسابداران را تشکیل می دهد. در 29 سال اخیر با نظم بیشتری که در حسابداری و قاعده مندسازی آن به وجود آمده است، چارچوبی برای تعیین رویه های حسابداری به وجود آمده است که به آن «چارچوب نظری» گفته می شود.

و در آن نحوه اندازه گیری رویدادهای حسابداری، ویژگی های اطلاعات حسابداری که باید دارا باشند، تعریف اقلام مختلف حسابداری و سایر مواردی که شالوده کار حسابداران است، تعیین شده است. با این چارچوب در دیگر دروس پیشرفته حسابداری آشنا خواهید شد.

با این حال در ادامه برخی از مهمترین مفروضات و اصولی که سال هاست زیربنای حسابداری را تشکیل می دهند، به صورت خلاصه معرفی خواهند شد.

کتاب اصول حسابداری 1

عنوان کتاب: اصول حسابداری 1

نویسنده: دکتر غلامرضا کرمی

تعداد صفحات کتاب: 192 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 1.38 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

آنچه خواندید...

نوشته‌های مشابه

کتاب “نامیرا” ویرایش دوم شامل برگزیده هایی از دل نوشته ها، رویاشعرها و داستان های کوتاه است که در پنج فصل و ۱۴۶ صفحه تنظیم شده است
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 10774
در کتاب فقر احمق می کند بسیاری از تصمیمات غیرمعقول افراد دچار کمیابی بر اساس این نظریه تفسیر و توجیه شده است. مسائلی مانند نسبی بودن درک افراد از صرفه‌جویی و تاثیر متقابل فقر و ناتوانی نیز در این کتاب مطرح...
بروزرسانی: 4 هفته قبل
تعداد بازدید: 5157

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *