یک دو سه بی نهایت

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
یک دو سه بی نهایت (nbookcity.com)

دانلود کتاب یک دو سه بی نهایت

کتاب یک دو سه بی نهایت یکی از جالب ترین و تأثیربرانگیزترین کتب علمی تاریخ بوده است.

ژرژ گاموف متولد 1904 در شهر اودسا واقع در جمهوری اوکراین، یکی از بزرگترین فیزیکدانان عصر خود و از شاگردان نیلز بور فقید بوده است. گاموف در 1934 استاد فیزیک نظری دانشگاه جورج واشینگتن شد و با همکاری ادوارد تلر فیزیکدان آمریکایی نطریه”تباهی بتایی” را به ضابطه درآورد. در 1942 نظریه خود را درباره ساختار درونی ستارگان سرخ غول آسا اعلام کرد که گامی مهم در شناخت تحول همه ستارگان است. وی کارهای متفاوتی در زمینه سایر علوم از جمله زیست شیمی و .. انجام داده است. گاموف از1956 تا زمان مرگش مقام استادی فیزیک دانشگاه کواورادو را حفظ کرد.

خلاصه کتاب

در کتاب یک دو سه بی نهایت، بااستدلال های ژرژ گاموف، متوجه می شویم که جهان و کائنات کروی شکل هستند و نیروی گرانش عظیمی در مرکز این کره قرار دارد که هیچ انرژی و ماده ای قادر به فرار از محدوده این کره نیست. تحقیقی است در مورد دمای تابش کیهانی حاصل از انفجار بزرگ، کشف واپاشی آلفا در تونل‌ زنی کوانتومی و فعالیت در زمینهٔ واپاشی رادیواکتیو هسته‌های اتمی، مهبانگ و ژنتیک.

بخشی از متن کتاب

محرک من در آماده این کتاب کوشش برای گردآوردن جالب ترین واقعیات و دیدیات علمی است به صورتی که تصویری از جهان، با تمامی مظاهر بغایت کوچک و بی نهایت برزگ آن، در برابر خواننده ی عزیز بگسترد و عالم را چنان که در چشم عالم جلوی می کند در دید وی مجسم سازد. اما در اجرای این اثره ی دامنه دار هرگز اندیشه ی آن نکردم که تمام داستان را به طور کامل بازگویم، زیرا که در آن صورت بایستی به تدوین دایره المعارفی در چند مجلد بپردازم.

در عین حال موضوع های مورد بحث را چنان در دید گرفتم که به اختصار تمام اطلاعات اساسی علمی را شمال شود و هیچ مطلب لازمی فرو گذار نگردد. در انتخاب موضوع ها زیادتر توجه به ارزش و خاصیت ی آن داشتم تا به مقدار سادگی آن ها؛ از این روی مندرجات کتاب یکنواخت و هموار نیست. بعضی از فصل ها به اندازه ای ساده است که درک مطالب آن برای هر بچه هم میسر است، اما فهم کامل موضوعات برخی دیگر نیاز به اندگی تمرکز حواس و مطالعه دقیق دارد.

با این تمام دلگرمی وارم که خواننده ی عادی هم در خواندن این کتاب با اشکال های جدی روبرو نشود. بطوری که قسمت آخر کتاب، که مربوط به عالم کبیر است، خیلی از بخش عالم صغیر کوتاه تر است. سبب آن است که در دو کتاب دیگر خود، یعنی “نمایانیش و مرگ خورشید” و “ماجرا زمین” به تفصیل از عالم کبیر، یعنی جهان بی نهایت بزرگ بحث کرده ام و تکرار تمام آن ها را در کتاب یک دو سه بی نهایت زاید دانستم.

نقد کتاب یک دو سه بی نهایت

نویسنده در قسمت آخر کتاب دیدی کلی و اجمالی به واقعیات و حادثات طبیعی در سیارات و ثوابی و ابری ها و قوانینی که بر آن ها حکومت می کنند انداخته و بحث مفصل تر را منحصر به موضوع هایی ساخته که بنابراین پیشرفت های علمی سال های اخیر وضع روشن تری نمایان کرده اند و به ویژه در دو موضوع به مطالعه ی دقیق تر پرداخته:

یکی دید تازه ای که به سبب انفجار “سوپرنووا” ها را کوچک ترین ذره ای را که در فیزیک شناخته شده، یعنی “نوترینو” شناخته است، و دیگری دیدیه ی تازی های است درباره ی اصل منبع سیارات که دیدیه نمایانیش سیارات بر تاثیر تصادم خورشید با ستارگان دیگر را طرد نموده و دیدیات قدیمی تر کانت و لاپلاس را، که تقریبا از لوح خاطرها زدوده شده بود، زنده کرده است.

تعداد بازدید: 1,669 بار

George%20Gamow%20 %D8%AC%D8%B1%D8%AC%20%DA%AF%D8%A7%D9%85%D9%88%D9%81

عنوان کتاب: یک دو سه بی نهایت

نویسنده: ژرژ گاموف (جرج گاموف)

مترجم: احمد بیرشک

تعداد صفحات کتاب: 373 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 10.2 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

بامدادان در این کتاب با اتکا به منابع تاریخی و با استفاده از روشی تحلیلی، به بررسی روایت های مختلف از پیدایش اسلام می‌پردازد. او در این کتاب به این نتیجه می رسد که روایت های سنتی از پیدایش اسلام...
بروزرسانی: 3 روز قبل
تعداد بازدید: 86
کتاب چراغها را من خاموش میکنم که بیش از هشتاد و هشت بار تجدید چاپ شده است، اثر نویسنده‌ای به‌نام زويا پيرزاد است. این رمان درمورد زندگی چند خانواده‌ی ارمنی ساکن آبادان در دهه‌ی ۴۰ است...
بروزرسانی: 17 ساعت قبل
تعداد بازدید: 9510

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *