یک جاسوس در میان دوستان

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
یک جاسوس در میان دوستان (nbookcity.com)

دانلود کتاب یک جاسوس در میان دوستان

وقتی کتاب یک جاسوس در میان دوستان در فهرست پرفروشترین‌های نیویورک‌ تایمز قرار گرفت، نشان دهنده این بود که افراد کتابخوان هنوز پیگیر کتاب هایی با چنین موضوعی هستند.

بن مک اینتایر در کتاب حاضر، یکی از هولناک‌ ترین اسرار قرن گذشته را با جزئیات وا می نمایاند. کتاب سرگذشت زندگی کیم فیلبی، جاسوس پرآوازه‌ی سازمان ام‌آی6 بریتانیا است. کیم فیلبی، مأموری زیرک و کار کشته که پس از طی مراحل و مراتب ارتقا در این آژانس پیچیده و سراسر ترفند، به‌ تدریج درمی یابد که نقابش در حال فرو افتادن است…

خلاصه کتاب

بر اساس مقالات شخصی و پرونده های اطلاعاتی انگلیس که قبلا هرگز دیده نشده بود، داستان حماسی یک جاسوس در میان دوستان در مورد یکی از بزرگترین داستان های جاسوسی است ، تاریخ جنگ سرد که شما را بر صندلیتان میخکوب نگه می دارد. نزدیکترین افراد به کیم فیلبی وی را به عنوان یک معتمد وفادار و یک میهن پرست می شناختند. فیلبی فردی درخشان و جذاب بود که به ریاست ضد جاسوسی انگلیس علیه اتحاد جماهیر شوروی رسید. او به همراه الیوت و آنگلوتون در جبهه های جنگ سرد ایستادند و کمونیسم را دور نگه داشتند.

اما او مخفیانه به هر دوی آنها خیانت می کرد: او تمام مدت برای روس ها کار می کرد. هر کلمه ای که همکارانش در غرب با اعتماد به نفس تمام به فیلبی می گفتند ، راهی مسکو می شد و مأموریت های بی شماری را به فنا می داد و تلاش های آمریکا و انگلیس را برای زیر پا گذاشتن تهدید شوروی با خاک یکسان می کرد. بنابراین سرانجام چگونه این عامل خائن در معرض دید قرار گرفت؟ در کتاب یک جاسوس در میان دوستان ، نویسنده به طرز ماهرانه ای داستان تکان دهنده ی این که که چگونه فیلبی تقریبا از پس همه اینها برآمد – و چه اتفاقی افتاد که سرانجام نقاب او افتاد را آشکار می کند.

بخشی از متن کتاب

او مردی لاغر اندام بود که به‌ عنوان یک جاسوس زیرک معروف بود، مردی که نگاه سریع طنزآلودش از پشت عینک گِردش خبر از ذهن کنایه‌آمیزش می‌داد. از نظر رفتار و پوشش، تداعی‌ کننده‌ی رئیس یکی از دانشکده‌های عالی آکسفورد یا کمبریج بود اما با بارقه‌ای از بی‌رحمی دنیاپرستانه که معمولاً در زندگی دانشگاهی قابل‌ مشاهده نیست. خارجی‌ها او را دوست داشتند و خوش‌ خلقی و داستان‌های مستهجنش را می‌پسندیدند. او با آمریکایی‌ها بسیار خوب کنار آمد. تصویر رسمی و بانو منشانه‌ی همسرش در پس‌زمینه این احساس که شعبه‌ی اطلاعات بریتانیا در بیروت را یک جنتلمن اداره می‌کند، تقویت کرد.

الیوت و فیلبی دوباره از هم جدا نشدنی بودند، چه به لحاظ حرفه‌ای و چه اجتماعی. فیلبی ناگهان به روند جمع‌آوری اطلاعات، که تا آن زمان برایش حالت تفریح‌گونه و حتی بی‌علاقه داشت، شتاب داد. الیوت او را به‌ کار می‌گماشت، برایش هدف تعیین می‌کرد، او را به سفر می‌فرستاد و از او گزارش‌هایی را می‌خواست که در قالب مکالمات جمع‌آوری می‌شد.» در طول چهار سال اول در بیروت، فیلبی فقط دو بار از لبنان خارج شد، یک‌ بار به‌ مقصد سوریه و بار دوم برای ملاقات پدرش در عربستان سعودی. به درخواست الیوت، او اکنون در تمام خاورمیانه می‌چرخید؛ مانند عراق، اردن، مصر، کویت و یمن، در ظاهر به‌ عنوان مأموریت روزنامه نگاری.

این خبرنگار سست و رخوت‌آلود اکنون تبدیل به گردباد خبری شده بود. اما اگر کسی دقت می‌کرد، احتمالاً درمی‌یافت که این خروجی باز هم پایین‌تر از توان تلاش او بود؛ او بیش از آنکه بنویسد، از مکان‌ها و افراد دیدن می‌کرد، دست‌ کم درملأ عام. در نه ماه اولِ سال 1960، او فقط شش مطلب برای آبزرور نوشت. یکی از سردبیران اکونومیست طی دیداری با فیلبی اشاره کرد که به‌ ندرت برای مجله می‌نویسد، و تصادفاً پرسید که آیا برایش «کار با دو کارفرما» دشوار است. فیلبی لحظه‌ای شوکه شد و سکوت کرد، اما بعد دریافت که منظور سردبیر کارفرماهای دو‌ روزنامه است، نه کار جاسوسی او.

نقد کتاب یک جاسوس در میان دوستان

آنچه بن مک اینتایر خلق کرده است، چیزی بیش از یک داستان جاسوسی صرف است. او روایتی از غامض­ترین موضوعات، یعنی رفاقت نوشته است. زمانی که داستان مهیج یک جاسوس در میان دوستان را با هیجان و ولع می­خواندم، ناچار بودم دائما به خود یادآوری کنم که این نه یک داستان، بلکه روایتی واقعی بوده است. کتاب مانند اثری از گراهام گرین، یان فلمینگ، یا جان لوکاره است، که با چاشنی آثار پی. جی. وودهاوس (طنز پرداز نامدار انگلیسی) به آن جان بخشیده شده است. نویسنده در این اثر به بزرگ­ترین درام جاسوسی عصر ما نگاهی تازه می­ افکند…

دو مرد دوستان قدیمی هستند. نزدیک به سی سال است که یکدیگر را می­ شناسند. اما اکنون دشمن سرسخت یکدیگرند، و در دو سوی نزاعی بی­رحمانه ایستاده ­اند. کیم فیلبی و نیکلاس الیوت حرفه­ ی جاسوسی را در خلال جنگ جهانی دوم آموختند. پس از پایان جنگ، آن­ها به همراه هم مدارج ترقی سازمان اطلاعات بریتانیا را پیمودند، در حالی که تمام اسرار را با هم در میان می­ گذاشتند. اما در تمام این مدت، فیلبی رازی با خود داشت که هرگز آن را فاش نساخت؛ او به طور مخفیانه برای مسکو کار می­ کرد، و هر آنچه از الیوت می­ شنید به سر جاسوسان خود در اتحاد جماهیر شوروی منتقل می­ کرد.

تعداد بازدید: 974 بار

Ben%20Macintyre%20 %D8%A8%D9%86%20%D9%85%DA%A9%20%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%B1

عنوان کتاب: یک جاسوس در میان دوستان

کیم فیلبی و خیانت بزرگ 

جزو برترین کتاب ها درباره جنگ سرد

جز برترین آثار غیرداستانی دهه 2010 به انتخاب نیویورک تایمز

نویسنده: بن مک اینتایر

مترجم: علی هادی

تعداد صفحات کتاب: 380 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 25.5 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب لولیتا، سرآمد آثار ولادیمیر ناباکوف، با نثری شورانگیز، سوزناک و نیش دار یکی از برجسته ترین و جنجال برانگیزترین رمانهای قرن بیستم است. مجله ی تایمز و بسیاری از باشگاه های ادبیاتی رمان...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 3926
فدریکو گارسیا لورکا ملقب به شاعر کولی (۱۹۳۶-۱۹۸۹)، شاعر و درام نویس رمانتیک اسپانیائی، عروسی خون را با اقتباس از یک حادثه ی روستائی که در سال ۱۹۲۸ در جنوب شهر بندری آلما اتفاق افتاد، نوشت. عروسی خون اولین نمایشنامه از سه‌گانه لورکاست. سه نمایش تراژیک که به ترتیب...
بروزرسانی: 11 ماه قبل
تعداد بازدید: 3062

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *