سه دقیقه در قیامت

سه دقیقه در قیامت (nbookcity.com)

معرفی کتاب سه دقیقه در قیامت

کتاب سه دقیقه در قیامت روایتی است از خاطرات یکی از مدافعان حرم که در جریان عمل جراحی برای لحظاتی از دنیا می رود و سپس با شوک در اتاق عمل، دوباره به زندگی برمی گردد…

اما در همین زمان کوتاه چیزهایی دیده که درک آن برای افراد عادی سخت است. از دیدگاه قرآن و روایات، برزخ و قبر یک چیز است که گاهی از آن به عالم قبر و گاهی از آن به عالم برزخ یاد می شود. برزخ در لغت یعنی چیزی که حایل بین چیزی و چیز دیگر باشد.

در قسمت های آغازین کتاب سه دقیقه در قیامت به طور و مفصل راجب امکان  رویت عالم پس از مرگ سخن گفته شده است و همچنین توضیح داده شده که چطور می توان به صحت روایات کسانی که از عالم مرگ برگشته‌اند پی برد!

برزخ در اصطلاح حکمت

به جهانی که میان دنیا و آخرت واقع می شود برزخ اطلاق می گردد چنان که در آیاتی از قران، برزخ بیانگر فاصله میان دو دریاست. برزخ در اصطلاح حکمت: به همان عالم مثال اطلاق می شود  زیرا عالم مثال حد فاصل بین عالم عقل و عالم ماده است و در اصطلاح شریعت: فاصله میان مرگ تا قیامت کبری را گویند.

برزخ قیام و زندگی جدید و جهانی نو است؛ خواه گودالی از گودالهای دوزخ باشد، یا باغی از باغهای بهشت. پس برزخ معبر و دالان ورودی به قیامت و حشر اکبر است و انسان در ادامه ی مسیر زندگی دنیا وارد جهان برزخ می شود، که سراسر آگاهی و حیات است «النّاس نیام فإذا ماتوا انتبهوا»

قرآن کریم در آیاتی از جهان برزخ خبر داده است

… و من ورائهم برزخ إلی یوم یبعثون : و از پس آنان برزخی است، تا روزی که مبعوث شوند. این آیه حکایت می کند که بعد از مردن تا قیامت حالتی وجود دارد که آن حالت، حائل و فاصله میان زندگی این دنیا و قیامت است.

برزخ در اصطلاح حکمت

داستان کتاب سه دقیقه در قیامت از دوران نوجوانی یک شخص آغاز شده، پسری مذهبی در خانواده‌ای مذهبی که بیشتر زمان خود را در هیات و مسجد می‌گذراند. در هفده سالگی از خدا آرزوی مرگ می‌کند تا پیش از آلوده شدن به گناه، پاک از این دنیا برود، اما شبی عزرائیل به خواب او آمده و می‌گوید که زمان مرگش فرا نرسیده است.

سالها از آن زمان می‌گذرد و او حالا در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشغول به کار است. در سال ۱۳۹۰ برای ماموریتی به شمال غرب کشور اعزام شده و در آنجا چشمانش آسیب می‌بینند، به نحوی که هیچ معالجه‌ای کارساز نشده و پس از گذشت سه سال در نهایت متوجه می‌شوند که غده‌ای در پشت چشم و چسبیده به مغز وجود دارد. عملی بسیار سخت با درصد موفقیت کم تنها گزینه اوست.

در طول عمل، ناگهان احساس سبکی و آرامش می‌کند و از جسم خود خارج می‌شود. در آن شرایط می‌تواند افکار و نیت درونی افراد را بشنود و آدمها را حتی از پشت دیوار ببیند. عزرائیل که سالها پیش به خواب او آمده بود، ظاهر می‌شود و همراه با دیگر بستگان و آشنایان مرحومش، او را تا بیابان برزخ همراهی می‌کنند.

در آنجا کتاب اعمالش را به دستش می‌دهند. کتابی که در هر صفحه آن از آغاز زندگیش، تمامی اعمال، نیات، و رفتارها حتی کوچکترینشان با جزئیات دقیق ثبت شده‌اند. در ابتدا از حجم اعمال‌های مثبت خود خوشحال می‌شود اما به تدریج هر چه جلوتر می‌رود متوجه می‌شود که بسیاری از اعمال خوب خود را در ازای گناهان کوچکی چون غیبت، تمسخر، یا نیات ناخالص از دست می‌دهد.

در هر فصل از کتاب سه دقیقه در قیامت به تفکیک به یکی از مسائل اشاره می‌کند مثلا فصلی به حق‌الناس و حق‌النفس، فصلی دیگر به دستگیری، گذشت و… اختصاص دارد. در آخر از حجم خالی کارنامه اعمالش کلافه شده و از حضرت زهرا درخواست شفاعت می‌کند، تا باز هم به زندگی بازگشته و اعمالی نیک و خداپسندانه انجام دهد.

حضرت زهرا دعایش را مستجاب کرده و او باز هم به صورت ناگهانی احساس می‌کند که زیرپایش خالی شده و در حال سقوط است. به اتاق عمل بازمیگردد و متوجه می‌شود که پزشکان توانسته‌اند از طریق احیای قلبی او را بازگردانند. پس از آنکه به هوش می‌آید تا مدتها اثرات آن تجربه مانند دیدن طینت واقعی آدمها و یا شنیدن ناله‌های دردناک در قبرستان باقی مانده و او را آزرده می‌سازند.

از طرف دیگر در آن سفر، او بسیاری از افرادی را که هنوز زنده بودند مشاهده کرده و از آینده آنها باخبر می‌شود. هر دو این مسائل در عین آنکه زندگی‌اش را سخت می‌سازند و موجب آزردگی او می‌شوند، برایش همچون یادآوری می‌مانند که آن تجربه را هرگز فراموش نکرده و در راستای بهبود زندگیش بکوشد.

بخشی از متن کتاب

در کتاب سه دقیقه در قیامت می‌خوانیم: حسابی به مشکل خورده بودم. اعمال خوبم به خاطر شوخی‌های بیش از حد و صحبت‌های پشت سرمردم و غیبت‌ها و… نابود می‌شد و اعمال زشت من باقی می‌ماند. البته وقتی یک کار خالصانه انجام داده بودم، همان عمل باعث پاک شدن کارهای زشت می‌شد.

چرا که در قرآن آمده بود: «ان الحسنات یذهبن السیئات» «کارهای خوب گناهان را پاک می‌کند» اما خیلی سخت بود. این که هر روز ما دقیق بررسی و حسابرسی می‌شد. اینکه کوچکترین اعمال مورد بررسی قرار می گرفت.  خیلی مشکل بود. همینطور که اعمال روزانه بررسی می‌شد به یکی از روزهای دوران جوانی رسیدیم. 

اواسط دهه هشتاد. یکباره جوان پشت میز گفت: به دستور آقا ابا عبد الله علیه السلام پنج سال از اعمال شما را بخشیدیم.  این پنج سال بدون حساب طی می‌شود. نمی‌دانید چقدر خوشحال شدم!

نکات اصلی کتاب

یکی از نقاط قوت کتاب سه دقیقه در قیامت مقدمهٔ ابتدایی آن است که موفق می‌شود نوعی پیش‌زمینه مناسب برای داستان فراهم اورد و تاثیرپذیری آن را افزایش دهد.

همچنین لحن راوی داستان بسیار ساده و روان است و این موضوع خواندن آن را جذابتر ساخته و تا حد زیادی تسهیل می‌کند. موضوع جذاب آن نیز خواننده را تا آخر داستان همراه می‌سازد، به ویژه اشاره به آیات و روایات در هر مرحله آن را باورپذیرتر می‌سازد.

تمامی این نکات به علاوهٔ کم حجمی کتاب همگی احتمالا موجب می‌شوند که شما نتوانید کتاب را زمین گذاشته و یک نفس تا انتهای آن بخوانید.

نقد کتاب سه دقیقه در قیامت

سه دقیقه در قیامت کتابی کوتاه، روان، ساده، بی‌ابهام و با درصد تاثیرگذاری بسیار زیاد است. حتی اگر فردی چندان مذهبی نباشید، توصیفات راوی شما را شدیدا درگیر خود ساخته و حتی ممکن است بر زندگی روزمره‌تان تا حدودی اثر بگذارد.

کتاب سه دقیقه در قیامت از طرف انتشارات شهید ابراهیم هادی هدیه ای ست برای مردم ایران که متاسفانه اجازه نشر رایگان را در سایت به ما ندادند و این پست صرفا جهت معرفی کتاب به کاربران عزیز بود.

کتاب‌های پیشنهادی

کتاب سه دقیقه در قیامت

عنوان کتاب: سه دقیقه در قیامت

تجربه ای نزدیک به مرگ

کاری از گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی

تعداد صفحات کتاب: 122 صفحه

حجم فایل: 2 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهر کتاب

برای دانلود رایگان کتاب به سایت ناشر مراجعه کنید.

آنچه خواندید...

نوشته‌های مشابه

کتاب شنود روایاتی با موضوع جذاب بازگشت از مرگ است که توسط انتشارات شهید ابراهیم هادی تالیف شده؛ پیش از این کتاب ‌های "سه دقیقه در قیامت" و سپس "بازگشت" با درون مایه داستانی...
بروزرسانی: 2 روز قبل
تعداد بازدید: 12822

242 پاسخ

    1. سلام. بعد از تهیه اشتراک vip و رفرش صفحه دکمه دانلود از همین صفحه برای شما قابل مشاهده است. درصورت درخواست شما میتونیم لینک دانلود رو براتون ایمیل کنیم.

    1. کاربر گرامی همونطوری که ۲ بار در پست اشاره کردیم برای دریافت لینک ابتدا باید در سایت ثبت نام کنید!

  1. من ثبت نام کردم برای چی ربات هیچی برای من ارسال نمیکنه؟

  2. سلام لینک دانلود کجا برام ارسال میشه؟
    تو ایمیلم ارسال نشده

    1. سلام
      لطفا برای دریافت لینک به صورت رایگان در سایت ثبت نام کنید.
      موفق باشید.

  3. درمورد حق کپی رایت این کتاب اشکالی نداره به صورت رایگان دانلودش میکنیم؟ ناشرش راضی هست؟

  4. سلام من ثبت نام کردم اما لینک برای من ارسال نشده است
    درحالی که نوشته لینک با موفقیت برای شما ارسال شده است 😔

    1. با سلام
      لینک دانلود مستقیم کتاب مجددا برای شما ایمیل شد
      موفق باشید.

    1. ابتدا از این قسمت بصورت رایگان ثبت نام کنید
      سپس از همین صفحه نام کاربری و ایمیلتون رو در کادر وارد کنید تا لینک براتون بصورت خودکار ایمیل شه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *