آرزوهای ویکتور هوگو

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
آرزوهای ویکتور هوگو (nbookcity.com)

دانلود کتاب آرزوهای ویکتور هوگو

هیچ نویسنده‌ای بهتر از هوگو نتوانسته حال و هوای سده‌ی نوزدهم فرانسه را به تصویر بکشد. کتاب آرزوهای ویکتور هوگو از این نویسنده بزرگ است.

هوگو از طرفداران جنبش ادبی رمانتیک در فرانسه و فعال حقوق بشر به شمار می‌رود. آوازه‌ی او در فرانسه بیش از هر چیز به واسطه‌ی اشعار و سپس به علت رمان‌ها و دستاوردهای نمایشی‌اش است. از این رو، گاهی حتی او را برجسته‌ترین شاعر فرانسه می‌دانند.

پس از انتشار نخستین مجموعه‌ی اشعارش، به فرمان لویی هجدهم، هوگو شایسته‌ی دریافت مستمری سلطنتی شد. اشعار غنایی او که به چند مجلد می‌رسد، دارای سبکی غنی و سرشار از اصوات و ضرب‌ آهنگ های قوی است. این دسته از اشعار هوگو گرچه باب طبع طبقه‌ی بورژوای زمانه‌ی خود به‌ شمار می‌روند، لحن‌ های شخصی گزنده را نیز در بر دارند.

خلاصه کتاب

کتاب آرزوهای ویکتور هوگو، اثر دو زبانه‌ی سوسن سلیم زاده درباره‌ی زندگی شاعر، نمایشنامه نویس، رمان نویس، مقاله نویس و طراح فرانسوی، ویکتور هوگو به همراه جملاتی تأثیرگذار از وی است. برون‌ داده‌های فعالیت‌های هوگو در عرصه‌ی ادبیات فرانسه به راستی کم‌ نظیر به شمار می‌رود. او هر روز صبح، دست‌ کم صد بیت شعر و یا بیست صفحه نثر می‌نگاشت.

در سال 1830 او را توانمند‌ترین خط فکری در جنبش رمانتیک می‌دانستند و در سال 1845 نیز به مقام «ملک الشعرایی» نائل شد. هوگو به نقش خود در مقام فاضل قانون‌ گریز پایبند ماند و الهام‌ها و نگرش‌های پیامبر‌ گونه‌اش را همچنان به نظم و نثر درآورد. نام او در مقام یک شاعر ملی را می‌توان دست‌ کم بر روی خیابان های شهرهای مختلف فرانسه مشاهده کرد. پل کلودل به این ویژگی دیگر هوگو «تأمل هراس آور» درباره‌ی کائنات می‌گوید.

و همانا هراس در بعد ماورای طبیعت است که در شعرهای تاریک و غم‌زده‌اش مانند «پایان شیطان و خدا» رخنه دارد. شناخت هوگو از منابع شعری فرانسه و نیز توانایی فنی او در تدارک وزن‌ها و قافیه‌ های شعری، زمینه‌ساز رهایی شعر فرانسه از سترونی و رکود سده‌ی هجدهم شد. هوگو یکی از معدود نویسندگانی است که هم خواننده‌ی عامی و هم خواننده‌ی آگاه را به وجد می‌آورد. کتاب آرزوهای ویکتور هوگو برای هرکسی لذت بخش خواهد بود.

بخشی از متن کتاب

اول از همه برایت آرزومندم که عاشق شوی، و اگر هستی، کسی هم به تو عشق بورزد، و اگر اینگونه نیست، تنهائیت کوتاه باشد، و پس از تنهائیت، نفرت از کسی نیابی. آرزومندم که اینگونه پیش نیاید، اما اگر پیش آمد، بدانی چگونه به دور از ناامیدی زندگی کني. برایت همچنان آرزو دارم دوستانی داشته باشی، از جمله دوستان بد و ناپایدار، برخی نادوست، و برخی دوستدار که دست کم یکی در میانشان بی تردید مورد اعتمادت باشد.

و چون زندگی بدین گونه است، برایت آرزومندم که دشمن نیز داشته باشی، نه کم و نه زیاد، درست به اندازه، تا گاهی باورهایت را مورد پرسش قرار دهد، که دست کم یکی از آنها اعتراضش به حق باشد، تا که زیاده به خودت غرّه نشوی. و نیز آرزومندم مفیدِ فایده باشی نه خیلی غیرضروری، تا در لحظات سخت وقتی دیگر چیزی باقی نمانده است همین مفید بودن کافی باشد تا تو را سرِ پا نگهدارد.

همچنین، برایت آرزومندم صبور باشی نه با کسانی که اشتباهات کوچک میکنند چون این کارِ ساده ای است، بلکه با کسانی که اشتباهات بزرگ و جبران ناپذیر میکنند و با کاربردِ درست صبوری ات برای دیگران نمونه شوی. و امیدوام اگر جوان كه هستی خیلی به تعجیل، رسیده نشوی و اگر رسیده ای، به جوان نمائی اصرار نورزی و اگر پیری، تسلیم ناامیدی نشوی چرا که هر سنّی خوشی و ناخوشی خودش را دارد و لازم است بگذاریم در ما جریان یابند.

امیدوارم حيواني را نوازش کنی به پرنده ای دانه بدهی، و به آواز یک سَهره گوش کنی وقتی که آوای سحرگاهیش را سر می دهد. چرا که به این طریق احساس زیبائی خواهی یافت، به رایگان. امیدوارم که دانه ای هم بر خاک بفشانی هرچند خُرد بوده باشد و با روئیدنش همراه شوی تا دریابی چقدر زندگی در یک درخت وجود دارد.. بعلاوه، آرزومندم پول داشته باشی زیرا در عمل به آن نیازمندی و برای اینکه سالی یک بار پولت را جلو رویت بگذاری و بگوئی: این مالِ من است.

فقط برای اینکه روشن کنی کدامتان اربابِ دیگری است! و در پایان، اگر مرد باشی، آرزومندم زن خوبی داشته باشی و اگر زنی، شوهر خوبی داشته باشی که اگر فردا خسته باشید، یا پس فردا شادمان باز هم از عشق حرف برانید تا از نو بیاغازید. اگر همه ی اینها که گفتم فراهم شد، دیگر چیزی ندارم برايت آرزو کنم!

نقد کتاب آرزوهای ویکتور هوگو

ویکتور هوگو یکی از بزرگانِ پیرو سبک رومانتیسم فرانسوی است. او به عنوان یکی از بهترین نویسندگان فرانسوی شهرت جهانی دارد و آثارش به بسیاری از اندیشه‌ های سیاسی و هنری رایج در زمان خودش اشاره کرده و گویی بازگو کننده تاریخ معاصر فرانسه است. کتاب آرزوهای ویکتور هوگو کتابی دوزبانه درباره زندگی اوست.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 219 بار

Victor%20Hugo%20(%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%AA%D9%88%D8%B1%20%D9%87%D9%88%DA%AF%D9%88)

عنوان کتاب: آرزوهای ویکتور هوگو (متن دو زبانه)

نویسنده: ویکتور هوگو

گردآوری و ترجمه: سوسن سلیم زاده

تعداد صفحات کتاب: 73 صفحه

زبان کتاب: فارسی و انگلیسی

حجم کتاب: 1.77 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

این بچه میمون‌ها همیشه مادرشان را ناراحت و عصبانی می‌کنند. آنها حتی یک دقیقه هم آرام نمی نشینند. تاب بازی می‌کنند. به این طرف و آن طرف می‌پرند و هرچه که از زمین پیدا کنند می‌خورند...
بروزرسانی: 6 ماه قبل
تعداد بازدید: 87
نوشته‌ای پرقدرت درباره زنانی غیر معمول که با عشق و سرسختی با مشکلاتی دشوار دست به گریبان هستند. خوانندگان کتاب بانوی دام گستر باید مطمئن باشند که با شروع خواندن این رمان تمامی برنامه‌های...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 248

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *