آشفته حالان بیدار بخت

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
آشفته حالان بیدار بخت (nbookcity.com)

دانلود کتاب آشفته حالان بیدار بخت

کتاب آشفته حالان بیدار بخت مجموعه ای از داستان های کوتاه و درخشان است که با سبک خاصی نوشته شده اند.

غلامحسین ساعدی نویسنده کتاب طاهره، طاهره عزیزم، در این داستان‌ها به سادگی عنصرهای خیالی و باورنکردنی را در کنار عنصرهای کاملا واقعی قرار می‌دهد و بر ژرفای رئالیسم داستان‌هایش می‌افزاید، به طوری که دشوار بتوان او را به سادگی در یک طبقه‌بندی معین جای داد. اغلب گفته‌اند که او با به کارگیری رئالیسم خام در داستان‌هایش به ترسیم عادی روابط انسانی پرداخته است؛ اما با خواندن داستان‌های این مجموعه این نظرات خام درباره‌ی ساعدی از میان می‌رود.

ساعدی با فضاسازی درگیرکننده‌ی خود به راحتی فضای نامتعارف داستان‌هایش را برای خواننده عادی جلوه می‌دهد. و از او می‌خواهد حادثه‌ها و شخصیت‌هایی تخیلی، مانند سرباز زخمی داستان صداخونه، ولگرد بی نام‌و‌نشان داستان واگن سیاه، معلم ساده‌دل داستان میهمانی و … را چونان انسان‌هایی عادی در کنار خود احساس کند. به آغاز درخشان داستان ای‌وای، توهم! نگاه کنید. آیا تاثیر کافکا و رمان‌های مدرن بر آن کاملا مشهود نیست؟ داستان از ادامه‌دادن مسیر خود در جهت گسترش درام پرهیز می‌کند و با طفره رفتن در پیش‌روی خط قصه، فضا و روابط شخصیت‌ها را موکد می‌سازد.

خلاصه کتاب

غلامحسین ساعدی می‌داند چطور امید و ناامیدی را مثل کلافی تو در تو به هم بپیچد و آن را در دل قصه‌هایی بگنجاند که تاریخ و سیاست زمانه‌اش به آن متصل شده است. او نمی‌تواند مردم کشورش را نادیده بگیرد و از زندگی، افکار، اعتقادات و خستگی و تنهایی آن‌ها حرفی نزند. ساعدی این بار هم در مجموعه داستان آشفته حالان بیدار بخت داستان‌هایی تعریف می‌کند که دید ریزبین او را به زندگی، محیط و اتفاقات زمانه‌اش نشان می‌دهد. این کتاب هم وصف آدم‌های آشفته‌حالی است که در روزگاران سخت و خفقان زندگی کرده‌اند.

مجموعه‌ داستان حاضر از شگفت‌انگیزترین و حیرت‌آورترین آثار اوست که داستان‌هایی را از سال‌های مختلف زندگی او شامل می‌شود و همین امر گستردگی معنایی و همزمان پیوستگی خاصی به کل کتاب داده است. داستان‌ها، همان‌طور که از نام‌اش پیداست، درباره‌ی آدم‌های وازده و رانده‌شده‌ای است که تشخیص مرز میان وهم و واقعیت برایشان میسر نیست. در نخستین داستان کتاب با دو انسان تنها و افسرده آشنا می‌شویم که از فرط غربت و تک‌افتادگی نسبت به جامعه‌ی بیرونی به یک‌دیگر پناه برده‌اند و زندگی‌شان بدون بازی‌های کودکانه‌ای که با هم انجام می‌دهند، معنا و هدفی ندارد.

آنچه نظم و آرامش زندگی این افراد را بر هم می‌زند حضور مسلط و قاهر اصل واقعیت است که آن‌ها را به درون گردابی سهمگین می‌کشاند که دیگر ادامه‌ی زندگی گذشته‌شان امکان‌پذیر نیست و باید خود را برای زندگی با تنهایی بیشتر و مصیبت‌های غریب‌تر آماده کنند؛ مانند پروفراگ خودِ داستان آشفته حالان بیدار بخت که سرانجام درمی‌یابد در زندگی‌اش مسیری دیگر جز تنهایی و آشفته‌حالی وجود ندارد.

قلم پر قدرت و در عین حال ساده نویسی ساعدی این امکان را می دهد که آدم های معمولی هم به راحتی  با داستانها و شخصیت های کتاب های او ارتباط برقرار کنند و بیش از پیش از خواندن لذت ببرند. تنوع در کارهای ساعدی باعث می شود  بتوانید کتابهای بیشتری از این نویسنده مطالعه کنید بدون آنکه  با موضوعات تکراری مواجه بشوید.

عناوین داستان ها عبارتند از: آشفته حالان بیدار بخت، اسکندر و سمندر در گردباد، پادگان خاکستری، میهمانی، شنبه شروع شد، واگن سیاه، بازی تمام شد، خانه باید تمیز باشد، ای وای تو هم! و صدا خونه.

بخشی از متن کتاب

بیش از یک ساعت بالا و پایین رفتن و دور زدن و تمام کوچه پس کوچه ها را گشتن آخرسر دمدمه های ظهر ویلای رفیقشان را پیدا کردند. راننده ماشین کرایه به شدت کلافه شده بود و مدام غر میزد که اینجا همچو خونه ای نیست لابد جای دیگه ای باید باشه. آدرس غلط بهتون دادن بابا دستتون انداختن مگه ممکنه تو یه قصبه ی کوچولو هیچ کس نفهمه که منزل این آقا کجاست. زن جوان حسابی دمغ شده بود و مرد جوان مطمئن بود که آخر سر پیدا می شود، مدام از راننده عذرخواهی میکرد و قول میداد که از خجالتش در می آید.

و آخر سر یک پسر ده، دوازده ساله خانه را شناخت و گفت که همسایه ی ماست. تقصیر هیچ کس نبود اهل محل صاحب خانه را به نام اسماعیل می شناختند و فامیلش را نمی دونستند و مرد جوان از شدت دستپاچگی همه جا نام فامیل او را میگفت و هر وقت اسم کوچکش را می پرسیدند میگفت جهانگیر به همان اسم و رسمی – که بین رفقایش معروف بود. ولی پسر زبر و زرنگ وقتی تمام نشانه ها را دقیق خیلی دقیق از مرد جوان شنید پرید توی ماشین و گفت: همسایه ماست من بلدم.

وارد یک کوچه ی شنی شدند که پیچ های فراوانی داشت گهگاه باریک و پهن میشد و بوی دریا و رطوبت و ماهی میداد و خانه های کوچک با درهایی چوبی رنگ باخته و دیوارهای ساروجی هر دو طرف را گرفته بود. راننده هر چند دقیقه میگفت از این جا که نمیشه رد شد و پسرک خیلی راحت راننده را مجاب میکرد که چرا از اینجا کامیون هم رد شده شما برین نترسین. آخر سر در انتهای کوچه ایستادند، کوچه بن بست نبود و مستقیم به ساحل میخورد و بالای دیوارهای آخر کوچه چند تیرآهن انداخته بودند و تابی درست کرده بودند که دریا از آن جا دیده میشد.

مرد جوان زد رو بازوی زنش و گفت: «نگاه کن دریا دریا همینه ها تو که میگفتی دریا را ندیدی حالا ببین. آبها روی هم می غلتیدند و موج ها از سر و شانه هم بالا میرفتند. زن ابروانش را درهم کرد و به جلو خیره شد. مرد آهسته گفت: «اخم نکن به این کوچکی که نیست تو میبینی. زن گفت میدونم. پسرک پایین پرید و با خنده در خانه ای را نشان داد و گفت همین جاست. مرد جوان پیاده شد. در چوبی کوچکی بود که رنگ آبی زده بودند و دیوار ساروجی کوتاهی داشت…

نقد کتاب آشفته حالان بیدار بخت

هر کدام از داستان های کتاب آشفته حالان بیدار بخت، قصه ی منحصر به فرد خود را دارند. در داستان اسکندر و سمندر در گردباد: این دو در بالکن یک خانه به حرف زدن با هم مشغول هستند تا اینکه سمندر حرفی به زبان می آورد که برایش گران تمام می شود. در داستان بازی تمام شد: حسنی و دوستانش فکرهایشان را روی هم گذاشته اند تا جلوی کتک خوردن حسنی از پدرش را بگیرند.

شنبه شروع شد، قصه ی نویسنده ای جوان است که هر شنبه با اضطراب منتظر آمدن معشوقه ی خود است. خانه باید تمیز باشد، داستان زوج جوانی است که در ماه عسلشان کنار دریا، با اتفاق عجیبی رو به رو می شوند و صدا خونه، قصه ی سربازی است که به دلیل ناتوانی در رژه رفتن در پادگان، مرتب تنبیه می شود. میهمانی داستان معلمی است که روزی دوستی قدیمی به سراغش می آید.

ای وای تو هم! قصه ی نویسنده ای است که با نام مستعار به انتشار کتاب و مقاله مشغول است اما ایندفعه ناشر همه ی مقالاتش را با اسم اصلی منتشر کرده است. واگن سیاه پرونده ای است مشکوک که باید توسط یک مامور ساواک بررسی شود و پادگان خاکستری، داستان زوجی است که زندگی آرامشان در کویر با بنا شدن یک پادگان کنار خانه، متحول می شود.

آشفته حالان بیدار بخت که عنوان این مجموعه هم از آن گرفته شده، قصه ی شاعری آشفته و کلافه است که در کافه به انتظار معشوقه اش نشسته است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 289 بار

Gholam%20Hossein%20Saedi%20 %D8%BA%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%20%D8%B3%D8%A7%D8%B9%D8%AF%DB%8C 2

عنوان کتاب: آشفته حالان بیدار بخت

نویسنده: غلامحسین ساعدی

تعداد صفحات کتاب: 207 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 16.63 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

ماجرای خانمی است که در خانه ی خانم مدیری کار می کرد و بعد از مدتی با باغبان صاحبخانه ازدواج کرده وصاحب دختری می شود.یک روز مرد از خانه خارج شده بر نمیگردد وبعد از نا امید شدن خانواده از بازگشت وی خانم مدیر خانم را در مدرسه خود مشغول کار می کند ...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 4726
کتاب جزیره پنگوئن ها با بستر طنز درصدد بیان تاریخ برمی‌آید، آن هم از منظر ملاقات یک کشیش با پنگوئن‌ها. مگر می‌شود به خواندن ماجرای پنگوئن‌هایی که با اشتباه کشیشی، آدم پنداشته شده‌اند و غسل تعمید...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 331

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *