به کی سلام کنم

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
به کی سلام کنم (nbookcity.com)

دانلود کتاب به کی سلام کنم

کتاب به کی سلام کنم مجموعه‌ ای شامل داستان‌های کوتاه، نوشته سیمین دانشور است که چاپ نخست آن در سال 1359، و به کمک انتشارات خوارزمی وارد بازار نشر و کتاب شد.

برخی از داستان‌های این مجموعه پیشتر در نشریه‌ هایی در ایران پیش از انقلاب 1357 به چاپ رسیده، که نخستین آنها تیله شکسته بود و در سال 1352 چاپ گردید. عنوان این کتاب از داستان سوم آن برگرفته شده‌ است. سیمین دانشور به خوبی ، پازل زنانِ جامعه ی دهه چهل را با شخصیت های نامتجانسِ داستانهایش کامل میکند و ما را به سوی دورنمایی روشن از تاریخ هدایت میکند.

در نگاه دانشور زنانی که از مردانشان پشت دستی میخورند؛ به همان اندازه ی زنانی که با دُمِ نرم و نازکِ مردانشان به عروسکی لطیف تبدیل میشوند که تنها اموراتشان نرم کردن و روغن مالی تنشان برای تحریک اشتهای مردانشان میشود ، بدبختند. اولی چنان در معده ی سنت هضم شده است که حقوقش را برابر با نامسلمانی میبیند و دومی چنان در وهمِ زندگیِ متجدد غرق شده که یکسره از واقعیت جدا گشته است. اولی اگر با تازیانه به سراغ زنش میرود، دومی با پنبه سر میبرد.

نسرین شخصیت اولِ داستان مار و مرد، به واسطه ی زیبایی و لعبتی اش صد دل از معلمش که سپس شوهرش شد ، برده است . در خانه ی شوهر به عروسکی تبدیل شده است یکسر بیگانه با دنیای واقعی و مردم واقعی و تنها دغدغه اش پوستش است که چروک نشود و اینکه بتواند بچه بیاورد. که هردوی اینها یعنی لطیف نگه داشتن تن و جبرِ بچه آوردن از دل چارچوب های پدرسالارانه برمیخیزند. نسرین روزی برای دخیل بستن به امام رضا با اتوبوس راهی مشهد میشود و در آن اتوبوس بشریتی را میبیند که تابحال ندیده بود و فکر میکند که چه دنیای گرد آلودی ورای خانه ی خودشان پراکنده است. دانشور میخواهد بگوید و به حق هم میگوید که زندگیِ در ناز و نعمت ، زندگی ای که در آن زنان بیشتر از عروسکی دم دستی چیزی نیستند هم هیچ ارتباطی با تجددِ حقیقی ندارد بلکه شم متجددانه ای ست که تحجر به کار بسته است و هنوز آنکه به رضایتی خرد میرسد مرد است نه زن!

مروری بر مجموعه داستان های کتاب 

تیله  شکسته: درمورد زلزله بویین زهراوروستاهای اطراف آن است. دریکی ازروستاهای اطراف بویین زهرا زلزله آمدوهمه مردند به جز چند نفرازجمله دو برادر.برادر بزرگتر از ناحیه پا در زلزله دچار آسیب شد ولنگی میزد.بعد از چند سال یک گروه باستان شناس وارد روستا شده و با اجیر کردن مردم روستا مشغول حفاری و پیدا کردن اشیا عتیقه شدند.خانم خیری که تنها فرزند خود را از دست داده بود وارد این منطقه شد وخواست به پیشنهاد یکی از افراد گروه که قبلا با هم آشنا بودند برادر کوچکتر را به فرزندی قبول کند و به تهران ببرد همه موافقت کردند اما پسر هنگام رفتن به همراه خانم به تهران به دلیل دلتنگی برای برادر بزرگتر فرار کرده و به روستا بر میگردد.

تصادف: خانمی از روی چشم و هم چشمی خانم همسایه از همسر خود تقاضای ماشین کرده و همسر این خانم با وجود اینکه بسیار مخالف بوده ولی با اصرار زیاد خانم با گرو گذاشتن خانه خود پولی قرض کرده و ماشین میخرد.برای پرداخت بدهی خود شروع به ماموریت رفتن می کند وخانم در نبود او تصادفهای زیادی می کند و در تصادف آخر با سرهنگی تصادف کرده و ماشین کاملا از بین می رود و سرهنگ به حالت کما می رود بعد از چند ماه سرهنگ به هوش آمده و خانم برای گرفتن رضایت خود را زنی بیوه و فرزندان خود را یتیم معرفی می کند وبعد از مدتی اخلاق زن تغییر کرده و مدتی بعد تقاضای طلاق داده و به هر ترتیبی بود از شوهرش جدا شده وبعد از مدتی با سرهنگ ازدواج می کند و خانه مرد هم مصادره شده و مرد هم فرزندان خود را به مادر خود می سپرد.

به کی سلام کنم؟ ماجرای خانمی است که در خانه ی خانم مدیری کار می کرد و بعد از مدتی با باغبان صاحبخانه ازدواج کرده وصاحب دختری می شود.یک روز مرد از خانه خارج شده بر نمیگردد وبعد از نا امید شدن خانواده از بازگشت وی خانم مدیر خانم را در مدرسه خود مشغول کار می کند و دختر بزرگ شده و بعد از فوت خانم  مدیر تحت شرایطی اجبار و فشار دراثر فقر با مردی بداخلاق ازدواج می کند که مانع ملاقاتش با مادرش می شود. خانم داستان در فکر این است که دیگر کسی برایش نمانده که حتی به او سلام کند.

چشم خفته: ماجرای خاله وخواهر زاده ایست که هر کدام جداگانه نزد خانومی از اهل فامیل خود می روند واسرار خانوادگی یکدیگر را نزد فامیل خود فاش می کنند ولی وقتی به یکدیگر می رسند با ظاهر داری زیاد از یکدیگر تعریف و تمجید می کنند.

مار ومرد: ماجرای زن وشوهری است که بچه دار نمی شوند. زن گرفتن به زیارت امام رضا می رود،در بین راه از کولی دارویی گیاهی می گیرد و آنرا در رحم خود قرار می دهد.بعد از چند ماه شکم زن بزرگ شده و او فکر می کند که باردار است ولی بعد از 9ماه او ماری بدنیا می آورد همسر زن نمی پذیرد که مار را بکشند او را به باغ خود می آورد. مارهمه ی حیوانات و پرندگان باغ را می خورد و ساکنان باغ هم از ترس ار باغ را ترک می کنند عاقبت زن صاحبخانه با آوردن مارگیر از باغ وحش از شر مار خلاص می شود.

انیس: ماجرای خانمی که 4 بارازدواج کرد که از اولی و دومی طلاق گرفته;همسر دوم مردی بی قید وبند بوده وقصد سواستفاده داشته و همسر سوم مردی مذهبی بوده و خانم هم تحت تاثیر او قرار گرفته و بعد از مدتی مرد توسط نیروهای دولتی دستگیر شد و تا پایان داستان با همسر چهارم خود زندگی می کرد.

درد همه جا هست: ماجرای دو برادر است که برادر کوچک به بیماری سرطان خون مبتلا شده و در پایان قصه می میرد و برادر دیگرسعی در درک مفهوم مرگ می کند.

یک سر و یک بالین: زن و مردی فقیر با فرزند خود در خانه ای اجاره نشین هستند. مرد به زن صاحبخانه علاقه مند می شود وزن صاحبخانه از شوهرش جدا شده و با مرد مستاجر ازدواج کرده ومرد زن اول خود را طلاق داده و بچه را از او می گیرد وتا بزرگ شدن فرزند به همه ی گویند که مادرش موقع تولد مرده! و حتی روز عروسی پسرش ،او را دعوت نمی کنند.

کید الخائنین: ماجرای سرهنگ باز نشسته ایست که همه ی فرزندانش به خارج رفته و نوه اش نزد او زندگی می کند. یک روز با پیش نماز مسجد محلشان که توسط دولتیان از مسجد اخراج شده بود بحث می کند ولی در آخر داستان از وی دلجویی می کند.

سوترا: داستان ناخدای هندی تبار است که لنچ خود را از طریق قاچاق و فروش زن و دختر خود به مردان خریداری کرده;لنچ با یک کشتی تصادف کرده و با همه ی مسافران خود غرق می شود بجز ناخدا که وقتی به ساحل می رسد فکر می کند که پری دریایی او را نجات داد.

نقد و بررسی کتاب

سیمین دانشور با استفاده از سنت چندهزار ساله ی قصه گویی در ایران‌زمین و ترکیب آن با تکنیک های مدرن خلق داستان کوتاه، اثر جذاب دیگری را به مخاطبین خود هدیه می کند. داستان های کتاب به کی سلام کنم، با ارائه ی جزئیاتی غنی و طیفی گسترده و متنوع از شخصیت های آشنا و قابل باور، خواننده را به دل جامعه ی ایران در چند دهه قبل و دغدغه های موجود در آن می برد. دانشور در این داستان ها، تمرکزی ویژه بر اعتقادات و اندیشه های کاراکترهای خود دارد و علاوه بر پرداختی رضایت بخش به هر یک از آن ها، موفق می شود در فضاسازی کلی قصه ها نیز بسیار هنرمندانه و دلنشین عمل کند.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

  1. خانم صاحبخانه
  2. آتش خاموش
  3. جزیره سرگردانی

تعداد بازدید: 4,724 بار

Simin%20Daneshvar%20 %D8%B3%DB%8C%D9%85%DB%8C%D9%86%20%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%88%D8%B1 3

عنوان کتاب: به کی سلام کنم

مجموعه داستان های کوتاه

نویسنده: سیمین دانشور

تعداد صفحات کتاب: 242 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 3.9 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهر کتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

رمانی برجسته و مطرح با محوریت زنان، که داستان زندگی دو زن در زمان حال و گذشته را به تصویر می‌کشد. این اثر بدون تبعیض در ملیت، تاریخ یا فرهنگ، زندگی زنانی طرد شده از جامعه را به بهترین شکل ترسیم کرده و به...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 243
کتاب "مطلع عشق" گزیده‌ای از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی به زوج‌های جوان و خانواده‌ها از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شد.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 3587

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *