آنچه با پول نمی توان خرید

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
آنچه با پول نمی توان خرید (nbookcity.com)

دانلود کتاب آنچه با پول نمی توان خرید

نویسنده در کتاب آنچه با پول نمی توان خرید به نقد وضعیتی پرداخته که در آن سیطره یافتن سیاست های نئولیبرال باعث کالایی شدن و پولی شدن فزاینده روابط اجتماعی شده است؛ نویسنده نشان می دهد که چگونه روزمره ترین و پیش پا افتاده ترین تجریبات ما در نتیجه نفوذ و رخنه سرمایه، وجه اجتماعی و جمعی خود را از دست داده و افراد، انگیزه خود را بر اساس سود و زیان مادی تنظیم و ارزیابی می کنند.

این مقاله تحت عنوان نقد صوری و نقد محتوایی ساختاربندی شده است؛ مصادیقی مورد نظر نویسنده مصادیق متنوع و متمایزی هستند که تفاوت های مهمی بینشان وجود دارد و نمی توان تمام این موارد و مصادیق را یکسان و مشابه دانست. اما مایکل سندل تمام این مصادیق را از یک سنخ می داند و در مورد تمام آنها توضیح مشابهی ارائه می کند و این مهم ترین نقد این نوشتار به کتابی است که به صورت انضمامی خود را کتاب «چگونه زیستن در دنیای سرمایه داری آلوده به بازار» معرفی می کند.

چکیده کتاب

انسان موقعی تصمیم به ازدواج می‌گیرد که می‌بیند سود آن بیشتر از سود مجرد ماندن یا ادامه دادن جست‌وجوی همسر مناسب‌تر است. به همین ترتیب، شخص متأهل زمانی به ازدواجش پایان می‌دهد که می‌بیند سود مجرد شدن یا ازدواج با فرد دیگری بیش از زیان جدایی، از جمله زیان‌های جدایی جسمانی از فرزندانش، تقسیم دارایی‌های مشترک با همسرش، هزینه‌های قانونی طلاق، و غیره است. از آن‌جا که افراد بسیاری هم برای ازدواج دوباره پیدا می‌شوند، می‌توان گفت بازار ازدواج هم وجود دارد.

شما ممکن است با این نگاه به ازدواج و عشق موافق نباشید اما گَری بِکِر اقتصاددان آمریکایی در کتاب رویکرد اقتصادی به رفتار انسان چنین تحلیلی از ازدواج ارائه کرده است. مایکل سندل هم در کتاب آنچه با پول نمی توان خرید: مرزهای اخلاقی بازار  آن‌ را ذکر کرده است. مایکل سندل در این کتاب نمونه‌های بسیار متعددی از بازاری‌ شدن و رسوخ کردن پول به عرصه‌هایی که پیش‌تر تجاری، پولی و بازاری نبوده‌اند ارائه و تحلیل می‌کند.

بخشی از متن کتاب

ما در روزگاری به سر می‌بریم که تقریباً هر چیزی خرید و فروش می‌شود. در سه دهه گذشته، بازارها ــ و ارزش‌های بازاری به‌طور بی‌سابقه‌ای بر زندگی ما حاکم شده‌اند. ما با انتخاب خودمان به این نقطه نرسیده‌ایم. تقریباً بر سر ما آوار شده است. با پایان جنگ سرد، بازار و اندیشه بازاری اعتبار بی‌سابقه‌ای پیدا کرد، که کاملاً طبیعی بود. معلوم شده بود که هیچ ساز و کار دیگری برای سامان‌دهی تولید و توزیع کالا به اندازه تولید ثروت و رفاه کارآمد نیست. با این حال، حتی بعد که کشورهای بیش‌تری به استفاده از ساز و کار بازار در مدیریت اقتصادشان روی آوردند، اتفاق دیگری در حال وقوع بود. ارزش‌های بازاری نقش بیش‌تری در زندگی اجتماعی پیدا می‌کرد. اقتصاد یک امپراتوری می‌شد…
لازم است در نقشی که بازار باید در جامعه بازی کند تجدید نظر کنیم. به یک بحث عمومی در این باره نیاز است که چطور می‌توان بازار را در جایگاه خودش نگه داشت. برای این بحث باید به مرزهای اخلاقی بازار بیندیشیم. باید از خودمان بپرسیم آیا چیزهایی هست که نشود با پول خرید. دست‌اندازی بازار و تفکر بازاری به جنبه‌هایی از زندگی که از قدیم هنجارهای غیربازاری بر آنها حاکم بوده‌اند، یکی از مهم‌ترین تحولات زمان ما است. به افزایش مدارس و بیمارستان‌ها و زندان‌های انتفاعی، واگذاری جنگ‌ها به پیمان‌کاران نظامی خصوصی، بازاریابی تهاجمی شرکت‌های دارویی در کشورهای ثروتمند، فروش امتیاز نام‌گذاری پارک‌ها و مکان‌های عمومی و… فکر کنید…

نقد و بررسی کتاب آنچه با پول نمی توان خرید

کتاب آنچه با پول نمی توان خرید اثری برانگیزنده و پرمعنا به لحاظ نظری. فراخوانی به بیدار باش برای درک و پذیرش نیاز شدید به یافتن شیوه ای عقلانی برای سخن گفتن از انسانیت . رساله ای درخشان ، آسان فهم، زیبا و شوخ طبع در مورد این پرسش که در یک جامعه ی خوب چه چیزی نباید فروشی باشد. مؤلف در ابتدای کتابش درباره مبحث «مشوق‌ها» می‌نویسد: «ما اغلب فساد را به معنی پرداخت‌های نامشروع به مقامات مسئول می‌دانیم، اما فساد معنای وسیع‌تری دارد. اگر ما با امری، فعالیتی یا رسمی بر اساس هنجاری نازل‌تر از آنی که زیبنده‌ی آن است رفتار کنیم، فاسدش کرده‌ایم.»

مایکل سندل در ادامه آورده که بیشتر اقتصاددانان ترجیح می‌دهند که کاری با مسائل اخلاقی نداشته باشند؛ دست‌کم وقتی از موضع اقتصاددان صحبت می‌کنند. آنها می‌گویند کار ما توضیح رفتار مردم است، نه قضاوت درباره آنها. براساس محتوای این اثر، در دهه‌های اخیر، بازار و تفکر بازاری به عرصه‌هایی نفوذ کرده که قبلا محل هنجارهای غیر بازاری بوده‌اند. امروزه ما بر  چیزهایی قیمت می‌گذاریم که قبلا ربطی به مباحث اقتصادی نداشته‌اند.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

تعداد بازدید: 939 بار

Michael%20Sandel%20 %D9%85%D8%A7%DB%8C%DA%A9%D9%84%20%D8%B3%D9%86%D8%AF%D9%84

عنوان کتاب: آنچه با پول نمی توان خرید

مرزهای اخلاقی بازار

نویسنده: مایکل سندل

مترجم: حسن افشار

تعداد صفحات کتاب: 216 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 2 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

بامدادان در این کتاب با اتکا به منابع تاریخی و با استفاده از روشی تحلیلی، به بررسی روایت های مختلف از پیدایش اسلام می‌پردازد. او در این کتاب به این نتیجه می رسد که روایت های سنتی از پیدایش اسلام...
بروزرسانی: 3 روز قبل
تعداد بازدید: 88
کتاب چراغها را من خاموش میکنم که بیش از هشتاد و هشت بار تجدید چاپ شده است، اثر نویسنده‌ای به‌نام زويا پيرزاد است. این رمان درمورد زندگی چند خانواده‌ی ارمنی ساکن آبادان در دهه‌ی ۴۰ است...
بروزرسانی: 19 ساعت قبل
تعداد بازدید: 9510

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *