خانه عروسک و اشباح

آخرین ویرایش: 8 ماه قبل
خانه عروسک و اشباح (nbookcity.com)

دانلود کتاب خانه عروسک و اشباح

داستان خانه عروسک و اشباح در کریستیانیا و در مدت سه روز از ایام هفته میلاد مسیح، اتفاق می‌افتد. توروالد هلمر که حقوقدانی خودبین ولی با وجدان است، به تازگی در بانک ترفیع رتبه پیدا کرده و همسرش نورا که زنی زیبا، مو بور و ظاهراً نادان و بوالهوس است، احساس می‌کند که آن‌ها می‌توانند در جشن کریسمس قدری ولخرجی کنند، هلمر که با نورا همچون بچه‌ای رفتار می‌کند و او را «جوجه کاکلی» می‌نامد، وی را آگاه می‌سازد که بیشتر مواظب باشد، چون همیشه پول از پنجه‌های او سهواً خرج می‌شود، ولی نورا مدام تقاضای پول بیشتری می‌کند…

چکیده کتاب

این کتاب مجموعه‌ی دو نمایش‌نامه‌ی خواندنی تحت عناوین خانه عروسک و اشباح را در برمی‌گیرد که توسط هنریک ایبسن نویسنده‌ی نروژی به نگارش درآمده است. به عنوان مثال، در نمایش‌نامه‌ی “خانه‌ی عروسک”، شخصیت اصلی داستان، “نورا” زنی پرنشاط، جذاب و فداکار می‌باشد که در کنار شوهرش “توروالد هلمر”، و فرزندانش، “ایوار”، “باب” و “امی” روزگار آرام و بی‌دغدغه‌ای را پشت سر می‌گذارد. توروالد، در گذشته وکیل دادگستری بوده و از این طریق درآمد ناچیزی را کسب می‌نمود؛ درآمدی که جهت تامین هزینه‌های زندگی‌اش کافی نبود و همواره او و نورا را، به صرفه‌جویی وادار می‌ساخت.

اما هم اکنون، وی به عنوان ریاست بانک انتخاب شده و در سه ماه آینده، با تحویل گرفتن پست خویش، و آغاز فعالیت در این سمت، درآمد هنگفتی را دریافت خواهند نمود. از همین روی، نورا و هلمر، بسیار خوشحال و شادمان هستند و با شوقی وصف‌ناشدنی، برای سه ماه آتی، انتظار می‌کشند. داستان زندگی آن‌ها، در یکی از روزها و از جایی آغاز می‌گردد که “کریستین لیند” زنی بیوه و یکی از دوستان قدیمی نورا، پس از سال‌ها نزد او رفته و از نورا درخواست یاری می‌کند. همین دیدار، آغازگر وقایعی غیر قابل پیش بینی گشته و با آشکار ساختن رازی سر به مهر، زندگی زوج قصه را دچار بحران می‌کند.

معرفی نویسنده

هنریک ایبسن مسلماً یکی از درام نویسان بزرگ جهان است و ما در این مقدمه کوتاه نه می‌توانیم شرح‌حال نسبتاً جامعی از او بیان کنیم و نه فرصت داریم که درباره اهمیت و ارزش ادبی و هنری آثار او توضیح کافی بدهیم. بنابراین به شرح مجملی از وقایع مهم زندگی و افکار و عقاید اجتماعی و اخلاقی و مذهبی مردم زمان او و اینکه ایبسن چگونه این افکار و عقاید را با دقت و واقع‌بینی مخصوص و با رعایت اصول و تمهیدهای ممتاز خود به‌صورت آثار فناناپذیر دراماتیک درآورده است اکتفا می‌کنیم.

بدیهی است بیشتر تأکید روی دو نمایشنامه‌ای خواهد بود که ترجمه آن در این مجموعه چاپ‌شده است. نمایشنامه خانه عروسک و اشباح به ظاهر ساده می آید اما این هنر و تخصص ایبسن است که با کشش های منطقی و به جا بر جذابیت آن بیفزاید.

نقد و بررسی کتاب خانه عروسک و اشباح

نمایش نامه های خانه عروسک و اشباح از آثار مهم نمایشی هنریک ایبسن است. در خانه عروسک مسئله مهم و مورد توجه وی حقوق فردی است که در این اثر به درستی بررسی شده است. ایبسن در نمایش نامه اشباح نیز مسئله میراث اجدادی و تاثیر آن را در افراد بررسی می کند. در این نمایش نامه که ایبسن آن را در سال 1879 نوشته است ‹‹نورا›› زن جوان زنده دل و پر نشاطی است که برای نجات شوهر خود ‹‹هلمر›› از یک بیماری سخت و خطرناک، و تحصیل مخارج مداوای او، پنهانی از شوهر، امضای پدر خود را برای گرفتن وامی جعل می کند.

اگر پدرش ناگهان نمرده بود مسلما حاجت او را بر می آورد و پول مورد نیاز او را به او تسلیم می کرد. ‹‹کروگستاد›› وام دهنده، کارمند بانکی است که مدیریت آن به عهده هلمر واگذار شده و هلمر با سابقه آشنایی به ذات خبیث کروگستاد در صدد اخراج او از بانک برآمده است. در آخر خواندن این نمایشنامه جذاب را به همه طرفداران قلم هنریک ایبسن پیشنهاد می کنیم.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

تعداد بازدید: 2,892 بار

Henrik%20Ibsen%20 %D9%87%D9%86%D8%B1%DB%8C%DA%A9%20%D8%A7%DB%8C%D8%A8%D8%B3%D9%86

عنوان کتاب: خانه عروسک و اشباح

نویسنده: هنریک ایبسن

مترجم: مهدی فروغ

تعداد صفحات کتاب: 214 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 3.5 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

رابطه ما با خداوند متعال یک رابطۀ مطلق و آزاد نیست؛ رابطۀ عبد و مولاست. اگر کسی می‌ خواهد از هر حیث آزادانه با خدا ارتباط برقرار کند، مفهوم خدا و خودش را درک نکرده است. خداوند متعال ربّ ماست و ما نیاز به ارتباط با ربّ‌ العالمین داریم.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1203
ازرگانی به سفر می‌رود و از همسرش می‌خواهد تا در غیبت او، قبل از اقدام به هر کاری، با طوطیِ وی مشورت کند. در مدت غیبتِ بازرگان، همسر او عاشق جوانی می‌شود و هر شب که قصدِ دیدار او می‌کند، ابتدا راز...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 637

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *