آن دنیای دیگر

آخرین ویرایش: 3 هفته قبل
آن دنیای دیگر (nbookcity.com)

دانلود کتاب آن دنیای دیگر

کتاب آن دنیای دیگر مروری است بر زندگی و آثار نویسنده چندزبانه روسی-آمریکایی، ولادیمیر ناباکوف.

کتاب پیش رو اثری به قلم دکتر آذر نفیسی می باشد. این اثر در واقع نقد و تاملی بر آثار، نویسنده، مترجم و منتقد روسی است که در قرن بیستم می زیسته است.

البته این اثر را می توان شرح حالی از زندگی وی نیز در نظر گرفت زیرا که نویسنده مطالبی از زندگی شخصی ناباکف را نیز بیان می نماید.

معرفی نویسنده

آذر نفیسی (زادهٔ آذر ۱۳۳۴ خورشیدی) نویسنده و استاد دانشگاه ایرانی مقیم آمریکا است. مشهورترین اثر او کتاب پرفروش لولیتاخوانی در تهران است که توجه زیادی را به خود جلب کرد و به ۳۲ زبان ترجمه شد. کتاب دوم او با نام آنچه درباره‌اش سکوت کرده‌ام، به یک زندگی‌نامه نزدیک‌تر است.

رمانی که زندگی خاندان نفیسی از کودکی نویسنده تا زمان از دست‌دادن پدر و مادرش را روایت می کند. نفیسی یکی از همکاران و استادان مؤسسه سیاست خارجی دانشکده مطالعات پیشرفته بین‌المللی دانشگاه جان هاپکینز است و در هیئت امناء خانه آزادی مشغول به کار است. کتاب آن دنیای دیگر نیز یکی از آخرین نوشته های وی می باشد.

بخشی از متن کتاب

کنمل برادر ناتنی «ملکه» است، مادر «چارلز». انگلیسی را نزد خود می آموزد (درحقیقت فرهنگ لغات ازبر می کند)؛ و نیم قرنی را به ترجمه شکسپیر می گذراند. آنگاه سراغ شعرای بعدتر می رود. در تنها نوبتی که به لندن سفر می کند شهر را مه آلود می یابد و زبان مردمانش را غیرقابل فهم.

در حال ترجمه کیپلینگ است که در بستر مرگ می افتد. آخرین جمله ای که در حال اغماء به زبان می آورد این که به فرانسه) می پرسد در انگلیسی به مرگ چه می گویند؟ نسخۀ زمبلائی «تیمونی آتنی» که کین بت در اختیار دارد ترجمه همین کنمل است؛ از همین ترجمه است که کین بت تکه ای را دوباره به انگلیسی برمی گرداند.

ولی چه سود، چون نکته اصلی نقل قول – آتش رنگ باخته شکسپیر – گم و گور می شود. کینت، البته، متوجه مضحكه مترجم انگلیسی ندانی که شکسپیر ترجمه می کند هست؛ فقط متوجه نیست که یک بار دیگر نخواسته و ندانسته تصویر مسخره ای از خودش به دست می دهد.

با این همه، شخصیت دائی کنمل – اگرچه مسخره و اگرچه مجنون – همچنان با مهر ترسیم می شود، و با احترام. کیشوت حتی وقتی مسخره می نماید دوست داشتنی باقی می ماند. در مورد کین بت هم نمی توان، یا نباید از یاد برد که خالقی است. همچنان که شباهتش را با پنین نباید از یاد برد.

نقد کتاب آن دنیای دیگر

بیش از چهل سال از مرگ ولادی‍م‍ی‍ر می گذرد؛ نویسنده ای که بیشتر به دلیل اثر بحث برانگیزش، رمان لولیتا شناخته می شود. ناباکوف، نویسنده ای است که میراثش شاید تا ابد از تصویر «آب نبات چوبی قرمز» و «عینکی به شکل قلب» جدا نشود. 

اما در دنیای ن‍اب‍اک‍وف، سؤال درباره ی زندگی پس از مرگ، اهمیتی ویژه و مضاعف دارد. هنر به عنوان راهی برای متعالی ساختن روح انسان، به نوعی مشغله ی ذهنی اصلی ناباکوف بود و پایه های عمارت ادبی او را شکل می داد. بسیاری از شخصیت های داستانی ن‍اب‍اک‍وف به این مسیر وارد می شوند. 

هر کدام از آن ها تا حدی در آن موفق هستند و در عین حال، ساختارهای ادبی ظریف او با الگوها و اَشکالی بازی می کند که به این موضوع مرکزی می پردازد. کتاب آن دنیای دیگر شرح حال این نویسنده می باشد.

کتاب آن دنیای دیگر

عنوان کتاب: آن دنیای دیگر

تاملی در آثار ولادیمیر نابوکوف

نویسنده: دکتر آذر نفیسی

تعداد صفحات کتاب: 528 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 8.4 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

آنچه خواندید...

نوشته‌های مشابه

شب بود، مهتاب مى تابید، من در مدینه بودم و پشت پنجره هاى بقیع ایستاده بودم. هواى دلم بارانى شد. به یاد آوردم که دیگران مرا شاگرد امام صادق(ع) مى خوانند، حتماً مى دانى مردم به کسانى که در حوزه علمیّه درس مى خوانند «شاگرد امام صادق(ع)» مى گویند.
بروزرسانی: 1 هفته قبل
تعداد بازدید: 693
کتاب اسطوره های خاورمیانه اثر پیر گریمال با ترجمه مجتبی عبدالله نژاد است؛ در این کتاب سخن از اساطیر ناحیه‌ای است که بخش اعظم خاور نزدیک قدیم از بین‌النهرین تا آناتولی را در بر می‌گیرد.
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 1247

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *