آه ما الاغ ها

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
آه ما الاغ ها (nbookcity.com)

دانلود کتاب آه ما الاغ ها

مجموعه داستان آه ما الاغ ها به قلم عزیز نسین طنز نویس ترکیه ای و از معروفترین نویسندگان جهان است. عمده‌ی شهرت نسین به دلیل طنزهای سیاسی و انتقادی او است؛ به عنوان مثال در ۱۹۴۹ میلادی طنزی سیاسی نوشت که محمدرضا شاه پهلوی و پادشاه مصر (ملک فاروق دوم) از او شکایت کردند. صمد بهرنگی کتاب حاضر را ترجمه کرده است.

خلاصه کتاب

کتاب آه ما الاغ ها مجموعه ده داستان کوتاه است. این داستان ها با زبان طنز عزیز نسین هرکدام به یکی از مشکلات جامعه و مردم کنایه می زند. آه ما الاغ ها نام یکی از داستان های این مجموعه است که شهرت بسیاری دارد. این داستان درباره الاغی است که هنگام چریدن متوجه می شود گرگی نزدیکی او ایستاده است. الاغ صدای گرگ را هم می شنود، اما به جای اینکه فرار کند به خودش تلقین می کند «گرگ نیست، گرگ نیست»…

بخشی از متن کتاب

فکر این که داریم صاحب خانه می شویم، چنان همه ی ما را برداشته بود که زن چاق یک دفعه گفت: واه، چه پیچ قشنگی! مگه میشه ماشین نتونه بره؟ زنم روش را کرد به طرف او و گفت: نه خانم عزیز، هیچ پیچ ندیدین و خیال می کنین که این هم شد پیچ. این که به راه صاف و صوف بیشتر نیس. صاحب کوی ما وقتی دید راننده ها حرکت نمی کنند، گفت: آقایان و خانم ها! دو قدم بیشتر راه نیس، بفرمایید پیاده بریم. بعد به راننده ها گفت: شما همین جا منتظر بشین؟ یکی از راننده ها گفت: ما نمی تونیم منتظر بشیم. آفتاب ماشینا رو آب می کنه. من به راننده ها گفتم: بسه دیگه کش ندین! نسیم به این خنکی رو نمی بینین؟  خودتونو بیایید و جلو باد نایستید که به وقتی سینه پهلو بشین. کتم را کندم و روی بازو انداختم.

اگر می چلاندمش یک سطل پر عرق ازش می ریخت. دل به دریا زدیم و سر به کوه گذاشتیم. اولش کوره راهی ماشین رو بود. بعدش راه مال رو شد و آخرش اصلا راهی نبود. همین جوری زمین های بایر پر فراز و نشیب بود. همه مان یک دقیقه از تعریف و توصیف منظرهی دل انگیز اطراف به یکدیگر غفلت نمی کردیم. نمی دانم چقدر پیاده روی کرده بودیم که یکی از مشتری ها به صاحب ملک گفت: هیچ معلومه تو کدوم مملکت خارجی راه میریم؟ وقتی نگاه های تلخ و غضبناک صاحب ملک را دیدم، وسط حرف دویدم و گفتم: خواهش می کنم آقا، اینجا مث ناف استانبول می مونه. صاحب ملک گفت: «میمونه» چیه بابا! ناف استانبوله دیگه. گفتم: منظور من هم همین بود.

نقد کتاب آه ما الاغ ها

عزیز نسین نویسنده کتاب آه ما الاغ ها از بقالی، دستفروشی، حسابداری و عکاسی تا روزنامه نگاری، ناشری، نویسندگی و از گوشه های زندان و حَبس و حَصر گرفته تا فرش های قرمز معتبرترین جشنواره‌ های ادبی جهان را به خود دیده است! در حقیقت از “قعر چاه تا روی ماه” را تجربه کرده است! او را همسان ملانصرالدین می دانند که با “خنداندن” مخاطبانش آنان را به “تفکر عمیق” فرو می برد!

عزیز نسین، در آثارِ خویش تناقضات، تعارضات و نابسامانی های “تمامی اقشار مختلف” جامعه ی خود را در گوشه و کنار کشورش منعکس می کند. فقر و محرومیت، فشارها، بی عدالتی ها و ستم هایی را که بر اقشار پایین اجتماع روا داشته شده، به وسیله ی “طنزی تلخ و انتقادی” نشان می دهد و به تعبیر استعاری خودش، بر فراز بام ایستاده و “اِختلال در ساختار اجتماعی” را، که در زندگی روزانه ی مردم منعکس شده، رصد کرده و با تفاسیری “شوخ طبعانه” گزارش می کند. دوست‌داران آثار طنز و علاقه‌مندان به نوشته‌های عزیز نسین از خواندن داستان های آه ما الاغ ها  لذت می‌برند.

تعداد بازدید: 595 بار

Aziz%20Nesin%20 %D8%B9%D8%B2%DB%8C%D8%B2%20%D9%86%D8%B3%DB%8C%D9%86

عنوان کتاب: آه ما الاغ ها

مجموعه داستان کوتاه

نویسنده: عزیز نسین

مترجم: صمد بهرنگی

تعداد صفحات کتاب: 104 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 17 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

این کتاب مجموعه‌ای از داستان‌های نویسنده است که در زمان‌های متفاوت نوشته است. داستان‌ها روایت جذابی دارند که خواننده را با خود همراه می‌کند و به کشف تجربیات تازه می‌برد. این کتاب مجموعه‌ای از اتفاقات و گفت‌و‌گوهای جذاب است...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 258
این اثر شامل هفت داستان کوتاه «چند روایت درباره‌ سوسن»، «من دانای کل هستم»، «مغول‌ها»، «و ما ادریک ما مریم؟»، «ملکه الیزابت»، «مشق شب» و «دوزیستان» است که با نثری روان و ساده به نگارش درآمده‌اند. داستان اول این مجموعه درباره‌ی زنی به نام «سوسن» است که با مردان زیادی...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 879

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *