به کسی مربوط نیست

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
به کسی مربوط نیست (nbookcity.com)

دانلود کتاب به کسی مربوط نیست

کتاب به کسی مربوط نیست اثر نويسنده‌اي در اوج خلاقيت است. اين کتاب پيش از اين با نام‌هاي ديگري منتشر شده است.

داستان‌های این کتاب روایت‌هایی از زندگی خانواده‌های مهاجر هندی است اما پیامش این نیست که مشکلات زندگی مردمان سرزمینش را در کشوری بیگانه بنمایاند؛ لاهیری در این کتاب می‌خواهد بگوید زندگی واژه‌ای با معنایی یکسان در فرهنگ‌های گوناگون است و هر چقدر هم سال‌های میان تولد و مرگ انسان‌ها در سرزمین‌های مختلف، باهم فرق داشته باشد، باز درون‌ مایه آنها یکی است.

عموم موضوعاتی که جومپا لاهیری در داستان‌هایش به آن‌ها می‌پردازد مهاجرت است. خانواده‌هایی که از هند به لندن و آمریکا مهاجرت کرده‌اند و این مهاجرت، تفاوت فرهنگی، دغدغه‌های والدین، مسائلی که با آن روبه‌رو می‌شوند، اهمیت فرهنگ کشور مبدا و تاثیر آن در زندگی فرزندانشان و … در کتاب‌ها و آثار او بازتابی گسترده دارند.

خلاصه کتاب

کتاب به کسی مربوط نیست مجموعه داستانی است خيره‌ کننده نوشته‌ي نويسنده‌ي برنده‌ي جايزه‌ي پوليتزر، جومپا لاهيري. کتاب شامل هشت داستان است – طولاني‌تر و غني‌تر از هر چه تاکنون نوشته ـ که ما را از کمبريج و سياتل به هند و تايلند مي‌برد، و با شرح زندگي خواهرها و برادرها، پدرها و مادرها، دخترها و پسرها، و عشاق طلسم مي‌کند. در داستان نخست، پدر روما، مادر جواني که در شهري جديد ساکن شده، به ديدارش مي‌آيد، با علاقه به باغچه‌ي خانه‌ي او رسيدگي مي‌کند، و در اين فرآيند پدربزرگ و نوه‌اش رابطه‌اي خاص برقرار مي‌کنند.

ولي پدربزرگ رازي را از دخترش مخفي نگاه مي‌دارد، رابطه‌اي عاطفي را که فقط خودش از آن باخبر است. در داستان «انتخاب محل سکونت» آخر هفته‌ي رمانتيک يک زوج جوان، پيچ‌و‌تاب‌هاي تاريکي مي‌يابد که تا اعماق شب مي‌انجامد. «در حسن‌نيت تمام» خواهري که مشتاق است دوران کودکي برادرش آرماني باشد، چيزي که خودش از آن محروم بود،‌ دچار عذاب وجدان، اضطراب و خشم مي‌شود، زماني که بيماري برادر زندگي خانوادگي او را تهديد مي‌کند.

و در «هِما و کوشيک» سه داستان درهم‌تنيده‌، زندگي پسر و دختر جواني‌ را در يک زمستان سرنوشت‌ساز، در خانه‌اي در حومه‌ي ماساچوستس دنبال مي‌کنيم. آن‌ها در مسيرهاي جداگانه‌ و دردناکي از معصوميت به بلوغ مي‌رسند، تا که دست تقدير سال‌ها بعد آن‌ دو را در رم سر راه هم قرار مي‌‌دهد. به کسی مربوط نیست، شاهد آشکاري است از استعدادهاي يگانه‌ي جومپا لاهيري: نثر شکيل، خرد عاطفي، و شرح زيرکانه و ظريف ترفندهاي قلب و ذهن.

بخشی از متن کتاب

طبیعی ترین کار این بود که پدرش به خانه ی او بیاید و با او زندگی کند. پدرش حتا اشاره ای هم به این مسئله نکرده بود، و پس از فوت مادرش امکان این گزینه هم وجود نداشت؛ آپارتمان شان بیش از حد کوچک بود. ولی در سی یاتل اتاق های اضافی داشتند؛ اتاق هایی که خالی و بدون مصرف مانده بودند.
روما می ترسید پدرش به مسئولیتی تبدیل شود، فشاری اضافی، و مدام در دست وپای او بلولد به نحوی که به آن عادت نداشت. که این به معنای پایان خانواده ای بود که خودش به تنهایی تشکیل داده بود: خودش، آدام و آکاش و فرزند دومش که در ژانویه به دنیا می آمد، و نطفه اش درست پیش از نقل مکان شان بسته شده بود.

تصورش را هم نمی کرد که بتواند مشابه مادرش به پدرش رسیدگی کند، یا غذاهایی را که او می پخت بپزد. با وجود این، از دعوت نکردنش احساس بدتری داشت. این معضلی بود که آدام درکش نمی کرد. هربار مسئله را مطرح می کرد، آدام به مورد آشکار قضیه اشاره می کرد، که روما کودکی دارد که احتیاج به مراقبت دارد، و دومی که در راه است. یادآوری می کرد که پدرش به نسبت سنش از سلامت کامل برخوردار است، و از جایی که بود رضایت داشت. ولی نسبت به فکر دعوت او از پدرش برای آمدن و زندگی کردن با آن ها هم مخالفتی نمی کرد.

اشتیاق او حکایت از نهایت مهربانی، و دست و دلبازی اش می کرد، صفاتی که روما به آن سبب عاشقش بود، با وجود این نگران بود. آیا واقعاً برای آدام بی تفاوت بود؟ می دانست قصد دارد به او کمک کند، لیکن در عین حال می دانست که صبوری او هم حدی دارد. همین قدر که آدام موافقت کرده بود روما کارش را رها کند، هزینه ی سنگینی برای خانه ی زیبایی بپردازند، و فرزند دومی داشته باشند، حاکی از این بود که برای خوشحالی روما از هیچ چیزی فروگذار نمی کرد. ولی هیچ چیز او را خوشحال نمی کرد؛ اخیراً در حین گفت و گویی با هم آدام به این نکته هم اشاره کرده بود.

نقد کتاب به کسی مربوط نیست

آنچه جومپا لاهیری را از دیگران مجزا می‌كند، سبك نوشتاری ساده و در عین حال سرشار از جزئیاتی است كه در فرآیند بیان دقیق زندگی شخصیت‌ هایش، قلب را به درد می‌آورد. کتاب به کسی مربوط نیست به همه طرفداران قلم لاهیری و ادبیات هندوستان پیشنهاد می شود.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 378 بار

Jhumpa%20Lahiri%20 %D8%AC%D9%88%D9%85%D9%BE%D8%A7%20%D9%84%D8%A7%D9%87%DB%8C%D8%B1%DB%8C

عنوان کتاب: به کسی مربوط نیست

(خاک غریب ، زمین ناآشنا)

برنده ی جایزه ی بین المللی فرانک اوکانر سال 2008

برنده ی جایزه ی کامن ولث سال 2009

جز برترین مجموعه داستان های کوتاه

جزو برترین کتاب های ادبیات مهاجرت

جز آثار برگزیده در دهه 2000 به انتخاب نیویورک تایمز

نویسنده: جومپا لاهیری

مترجم: گلی امامی

تعداد صفحات کتاب: 399 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 32.11 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب جهان در پوست گردو در زمینه فیزیک نظری است که برای مخاطب عام نوشته شده‌است. این کتاب تاریخچه و اصول فیزیک نوین را بیان می‌کند و به مطالب گوناگونی در ارتباط با مکانیک کوانتومی و نظریه ریسمان می‌پردازد. انسان همیشه در جست‌ وجوی کشف رازهای جهانی بوده...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 3027
داستان بلند " بر جاده های آبی سرخ " حکایت جوانمردی و رشادت دلاورمرد جنوبی گمنامی است به نام "میرمهنای دوغابی" هم او که خواب و آرامش را قریب یک دهه از استعمارگران هلندی، انگلیسی، پرتغالی و عثمانی ربود، تا برای همیشه خلیج فارس از دستبرد اشغالگران در امان بماند.
بروزرسانی: 9 ماه قبل
تعداد بازدید: 3342

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *