توتوچان دخترکی آن سوی پنجره

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
توتوچان دخترکی آن سوی پنجره (nbookcity.com)

دانلود کتاب توتوچان دخترکی آن سوی پنجره

ماجرای کتاب توتوچان: دخترکی آن سوی پنجره برگرفته از سرگذشت و خاطرات نویسنده است.

داستان از اخراج توتو آغاز می شود. توتو دختری سربه هوا و بازیگوش است و نمی تواند تمام مدت بر روی صندلی خود بنشیند. او دائما در کلاس راه می رود و لب پنجره به تماشای منظره‌ی بیرون می نشیند. رفتارهای توتو در نهایت معلمش را عاصی می کند و او از مدرسه اخراج می شود. مادر توتو مسئله‌ی اخراج از مدرسه را از او مخفی می کند و او تا قبل از بیست سالگی هرگز متوجه این موضوع نمی شود.

این کتاب را می توان کتابی تاثیرگذار و مفید برای گروه‌های سنی مختلف دانست. کتاب حاضر برای پدر و مادرها بسیار مناسب است. زیرا دیدگاه آنان را نسبت به آموزش‌ فرزندانشان تغییر می‌دهد. مطالعه این کتاب علاوه بر والدین به مربیان و معلمان فعال در حیطه آموزش و پرورش توصیه می گردد. توتوچان درواقع یک راهنمای عملی و جذاب است و می تواند تاثیر عمیقی بر بینش کودکان داشته باشد و خلاقیت آن‌ها را افزایش دهد.

خلاصه کتاب

فرهنگ قدیمی و متفاوت ژاپن از دیرباز تا اکنون به شدت مورد توجه ملل مختلف قرار بوده است. فلسفه و جهان‌ بینی مردم ژاپن تاثیر شگرفی بر ادبیات‌، آموزش، تغذیه و سبک زندگی آن‌ها گذاشته است. این نگاه خاص نسبت به رشد و سرنوشت کودکان را می توان در کتاب توتوچان، دخترکی آن سوی پنجره مشاهده نمود. توتو چان، ماجرای واقعی یک مدرسه به نام توموئه است. تتسوکو کورویاناگی خود یکی از دانش آموزان این مدرسه بوده است.

او در این کتاب  به توصیف شیوه‌ی آزاد و متفاوت آموزش و پرورش در مدرسه رویایی‌اش پرداخته است. در عین حال نیم نگاهی به جنگ جهانی دوم و وضعیت تحصیل دانش آموزان در آن دوران دارد. کورویاناگی کتاب پیش رو را به بخش‌های متنوعی تقسیم‌بندی کرده است. عنوان هر بخش کلیدواژه‌ای است برای اینکه به مخاطب بگوید که قرار است در این بخش، نقش اصلی را چه فرد یا اتفاقی ایفا کند. کتاب او متنی قوی و جذاب دارد؛ بنابراین بسیار بیشتر از آنچه انتظار می رفت، مورد توجه قرار گرفت و موفق شد.

در مدرسه‌ی توموئه که دانش‌آموزان آن مجاز بودند روی هر موضوعی که به آن علاقه‌مندند کار کنند، باید بدون توجه به آنچه در اطرافشان جریان داشت، ذهن خود را روی موضوع موردعلاقه‌شان متمرکز کنند. به این ترتیب، هیچ‌ کس به بچه‌ای که آواز «چشم، چشم، دو ابرو» را می‌خواند، توجهی نمی کرد. یکی دو نفر به این موضوع علاقه‌مند شده بودند؛ اما بقیه غرق در کتاب‌های خودشان بودند. کتاب توتوچان قصه‌ای افسانه‌ای بود؛ درباره‌ی ماجراهای مرد ثروتمندی که می‌خواست دخترش ازدواج کند. نقاشی‌های آن جالب بود و کتاب طرفدار زیادی داشت.

بخشی از متن کتاب

تشکیل کلاس درس در واگن راه آهن کاملاًعجیب بود؛ اما ترتیب نشستن دانش آموزان نیز عجیب ترش کرده بود. در مدرسه قبلی توتو چان، هر دانش آموز جای خاصی برای نشستن داشت؛ اما در اين کلاس هرکس, هروقت هرجا را که دوست داشت. برای نشستن انتخاب می کرد. توتوچان پس از مدت درازی فکرکردن و سنجیدن جاهای مختلف؛ تصمیم گرفت در کنار دختری بنشیند که بعد از او وارد کلاس شده بود. این دختر لباسی به شکل پیش بند با نقش خرگوشی با گوش های بسیار بلند پوشیده بود. بالاخره. غیرعادی ترین جنبه این کلاس ها نوع درس هایی بود که در آن ها تدربس می شد.

مدارس دیگر غالبا برنامه مشخصی برحسب ساعات درس دارند. مثلا ساعت اول درس زبان ژاپنی است. در این ساعت. همه این درس را یاد می گیرند؛ ساعت بعد ممکن است زنگ حساب باشد و همه باید حساب کار کنند. اما در این مدرسه, برنامه کاملا متفاوت بود. در آغاز ساعت اول، معلم فهرستی از همه مسائل و سوالات مربوط به درس هایی را که باید مطالعه و پاسخ داده می شدند. فراهم می کرد و سپس می گفت:«حالا کار را با هر موضوعی که خودتان دوست دارید. شروع کنید.» به این ترتیب فرقی نمی کرد هر دانش آموز ساعات درس را با مطالعه ژاپنی یا ریاضی آغاز می کرد با هر چیز دیگری که به آن علاقه بیشتری داشت.

امکان داشت دانش آموزی در حال نوشتن انشای خود باشد؛ اما نفر پشت سرش علاقه مند به فیزیک و در حال جوشاندن مایعی روی چراغ الکلی. به این ترتیب،هر لحظه امکان داشت در یکی از کلاسها  انفجار یا آتش سوزی رخ دهد. این شیوه آموزش, آموزگاران را قادر می‌ساخت دانش آموزان را در حالی‌ که کلاس به کلاس بالاتر می‌رفتند. زیر نظر گرفته و موضوعات مورد علاقه و همچنین شیوه تفکر و پا شخصیت آن‌ها را کشف کنند و دیدی واقع‌ بینانه نسبت به دانش آموزان خود پیدا کنند.

نقد کتاب توتوچان دخترکی آن سوی پنجره

کتاب توتوچان، مجموعه ای جذاب از خاطرات دوران کودکی تتسوکو کورویاناگی است که به مدرسه ای ایده آل در توکیو در زمان جنگ جهانی دوم می پردازد. آموزش و یادگیری در این مدرسه با سرگرمی، آزادی و عشق آمیخته بود و از واگن های جدا شده ی قطار به جای کلاس های درس استفاده می شد.

مؤسس و مدیر این مدرسه ی رویایی، مردی به نام سوساکو کوبایاشی بود که اعتقاد راسخی به آزادی بیان و عمل دانش آموزان داشت. توصیفات فوق العاده جذاب نویسنده از این مدرسه، خیلی سریع دل مخاطبین بیشماری در سنین مختلف را به دست آورد و کتابش را با فروشی میلیونی تنها در سال اول، به یکی از تأثیرگذارترین عناوین ادبی ژاپن تبدیل کرد.کتاب پیش رو می تواند انتخاب مناسبی برای ذهن، پس از مطالعه کتاب‌های سنگین باشد.

کتاب توتوچان: دخترکی آن سوی پنجره، ما را به دنیایی متفاوت می برد.

تعداد بازدید: 1,001 بار

Tetsuko%20Kuroyanagi%20 %D8%AA%D8%AA%D8%B3%D9%88%DA%A9%D9%88%20%DA%A9%D9%88%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86%D8%A7%DA%AF%DB%8C

عنوان کتاب: توتوچان

دخترکی آن سوی پنجره

جزو کتاب هایی که به بیشترین زبان های دنیا ترجمه شده اند

نویسنده: تتسوکو کورویاناگی

مترجم: سیمین محسنی

تعداد صفحات کتاب: 147 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 2.5 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

در باب عشق همیشه سخن فراوان گفته شده و می‌شود. ژانری که نویسندگان بسیار در آن گام نهادند و از آن برای نگارش داستان‌ها و رمان‌های خود بهره برده‌اند. در رمان دخترخاله‌ی ماهنوش، رعنا که حتی نسبت به خواهرهایش بیشتر احساس...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 691
داستان فارسی شکر است مربوط به چهار نفر ایرانی است که به علت نامعلومی توسط ماموران گمرک انزلی بازداشت شده اند و در بازداشتگاه با هم برخورد می کنند؛ یکی از آنها دهاتی ساده دلی به نام رمضان است که به دنبال علت زندانی شدن خود است و این علت را می خواهد از هم سلولی...
بروزرسانی: 4 هفته قبل
تعداد بازدید: 6563

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *