در قلمرو پادشاهان

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
در قلمرو پادشاهان (nbookcity.com)

دانلود کتاب در قلمرو پادشاهان

با مطالعه کتاب در قلمرو پادشاهان در رابطه با نابرابری بین زن و مرد؛ و افکار عقب مانده، واقعیت های تلخی را درک خواهید کرد!

کارمن بن لادن در این کتاب که با عنوان پرده برداری از اسرار بزرگترین و قدرتمند ترین خانواده سعودی منتشر شده است؛ سعی می کند تصویر نسبتا کاملی از روابط درون فامیلی خانواده بن لادن نشان دهد و به دنبال اثبات این مطلب است که اگرچه خانواده بن لادن در ظاهر اسامه را از خود طرد کرده اند اما در حقیقت همچنان پیوندهای خود را با او حفظ کرده اند و به او کمک های مالی و اقتصادی می رسانند و هرگز سهم او را از ارث پدری بین خود تقسیم نکرده اند.

او در این کتاب با شکافتن رابطه میان برادران بن لادن این حقیقت را آشکار می کند که پیوندهای عشیره ای در جامعه سنتی و بدوی عربستان در این کشور که مظاهر تمدن غرب در همه جای آن مشاهده می شود، همچنان حرف اول را می زند.

خلاصه کتاب

کارمن بن لادن در کتاب در قلمرو پادشاهان ماجرای ازدواج و زندگی‌اش با یسلام بن لادن (برادر اسامه) را تعریف کرده است. کارمن که اکنون ساکن اروپاست، در این اثر کوشیده تا علاوه بر بازگو کردن سرگذشت تلخ خود، نگاهی به مسائلِ درونی خانواده‌ی ثروتمند بن لادن نیز بیندازد. نام اسامه بن لادن تا مدت‌ها طنینی هولناک در گوش جهانیان داشت. این تروریست مخوف که به عنوان رهبر گروه بنیادگرای القاعده، و عامل جنایاتی نظیر حمله به مرکز تجارت جهانی در یازده سپتامبر شناخته می‌شود، مدت ‌هاست از دنیا رفته است.

او در سال 2011 توسط تکاوران آمریکایی به قتل رسید. با این حال میراث وی که می‌توان آن را ملغمه‌ای از خشک اندیشی و توحش دانست، هنوز که هنوز است در در جای‌جایِ خاورمیانه قابل مشاهده است. گروه‌های تروریستی‌ای نظیر داعش در عراق و جبهه النصره در سوریه، همگی نشأت گرفته از تشکیلاتی‌اند که اسامه بن لادن پایه ریزی کرد. با این وصف، این واقعیت که اسامه در خانواده‌ای فوق العاده ثروتمند و نه چندان متعصب چشم به جهان گشود، برای بسیاری باورنکردنی به نظر می‌رسد.

حقیقت اما جز این نیست. بن لادن نام یک خانواده‌ی سرشناس عربستانی است، که از دهه‌ها پیش در صنعت ساختمان سازی فعال بوده است. اعضای این خانواده، برخلاف تصویر مخدوشی که اقدمات اسامه در ذهن‌ها ساخته و پرداخته است، دل مشغولی های سیاسی یا مذهبی چندانی نداشته، و بیش از هر چیز به فکر سود اقتصادی و ارتقای مقام اجتماعی خود بوده‌اند. کارمن بن لادن در کتاب در قلمرو پادشاهان، به خوبی مناسباتِ حاکم بر این خانواده را به تصویر کشیده است.

او که اصالتی ایرانی – سوئیسی دارد، در سال 1974 به عقد یسلام، یکی از برادران اسامه درآمد. این ازدواج زمینه‌ساز ورود او به یکی از بزرگ‌ترین و سرشناس‌ترین خاندان‌ها در عربستان سعودی شد؛ اتفاقی که او را به سوی سرنوشتی دردناک سوق داد. کارمن که به واسطه‌ی تربیت غربی خود از ذهنیتی آزاد و مدرن برخوردار بود، به هیچ‌وجه به زندگی در فضای بسته‌ی عربستان عادت نداشت. او اگرچه همسر مردی محترم و ثروتمند بود، به دلیل جنسیتش، پیوسته با رفتاری نابرابرانه و تبعیض آمیز مواجه بود.

اوضاع برای کارمن، بعد از به دنیا آمدن دخترهایش سخت‌تر نیز شد. این مادر جوان عزم خود را جزم کرده بود تا برای آزادی فرزندانش مبارزه کند؛ خودش چیز چندانی برای از دست دادن نداشت. اما نمی‌خواست با تن دادن به ادامه‌ی زندگی با بن لادن‌ها، برای دختران کوچکش سرنوشتی تلخ را رقم بزند. همین شد که نهایت کوشش خود را برای رهایی از آن وضعیت اسفبار به کار برد؛ این کتاب شرح همین کوشش‌ جسورانه است.

در پایان ذکر این نکته نیز ضروری است که نویسنده در کتاب در قلمرو پادشاهان، بیشتر از هر چیز بر زندگی شخصی خودش متمرکز بوده، با این حال، با خواندن روایتش، می‌توان اطلاعات جذاب فراوانی درباره‌ی اسامه، سرشناس ترین عضو خانواده‌ی بن لادن نیز به دست آورد؛ علاوه بر این، با مرور مطالب این کتاب می‌توانید به واقعیت‌های فراوانی درباره‌ی ساختارهای اجتماعی – سیاسیِ مستقر در کشور عربستان، خصوصا در ارتباط با زنان، پی ببرید، که شاید از منابع دیگری قابل دریافت نباشند.

بخشی از متن کتاب

سعی کردم نگرانی هایم را کنار بگذارم، هرچند ترسی پنهان ناخودآگاه مرا تا وقتی که در عربستان بودم در برگرفته بود اما دوباره با زندگی ام کنار آمدم و سرگرم برنامه جدیدی شدم. ام یسلام و فوزیه تصمیم گرفتند از پیش ما بروند. یسلام زمینی را که کنار خانه اصلی بود در نظر گرفت تا خانه ای جدید برای مادر و خواهرش بسازد. حالا من و یسلام و دو فرزندمان یک خانواده کامل بودیم.

با اجرای این طرح میتوانستم تمام فضای خانه را در اختیار بگیرم و هر آنچه دلم میخواست برای تغییر دکور و تعویض ساختار داخلی خانه ام انجام دهم. برخلاف ام يسلام، من هیچ علاقه ای به آشپزخانه و آشپزی نداشتم، بنابراین یک آشپز استخدام کردم. سپس تصمیم گرفتم دیوار اتاقها را خراب کنم و فضای دلگیر خانه را که به دلیل دیوارهای اضافی ایجاد شده بود، تغییر دهم. همین طور نقشه ای دیگر برای یک آشپزخانه باز که به خانه چسبیده بود، طراحی کردم:

آشپزخانه ای با یک دیوار بزرگ شیشه ای که به اتاق پذیرایی متصل میشد و در آن به سوی اتاق باز میشد و فضای کافی برای کار کردن دو پیشخدمت و یک آشپز را داشت. در آن زمان دیگر یاد گرفته بودم با پیشخدمتها به طور مستقیم و به زبان عربی صحبت کنم. مردها نیز از این قاعده مستثنی نبودند؛  پسربچه خانه، آشپز، باغبان و دو راننده ای که داشتیم.  آنها همه در اتاقک هایی کنار در بزرگ ورودی زندگی میکردند.

یک روز بعد از ظهر متوجه شدم پیغام گیر کار نمی کند. ناگزیر به بخش مسکونی مستخدمها رفتم تا عبدو را صدا کنم. وقتی سرم را داخل خانه آنها کردم، چنان مکان به هم ریخته و کثیفی دیدم که نمی توانستم از تجسس در آن صرف نظر کنم. پیشخدمتها همه در خانه باقر و بخش سکونت مستخدمين او فوتبال تماشا می کردند – پخش فوتبال تازه رایج شده بود – از عبدو خواستم کنار در مواظب باشد که کسی نیاید تا من به خانه آنها سرکشی کنم.

ریسک بزرگی کردم اگر کسی مرا در اتاقهای مستخدمین میدید با اینکه عبدو نیز آنجا بود، قطعاً اتفاقات ناگواری برایم رخ میداد. همه چیز به طرز عجیبی به هم ریخته بود و بو میداد. آشپزخانه را که پیدا کردم منبع بوی بد را یافتم. آنجا کثیف تر از هر جایی بود که تا آن زمان در زندگی ام دیده بودم. دیوارها از دوده سیاه شده بودند و همه چیز بو میداد. حتی اتاقهای خواب نیز نامرتب و کثیف بودند. آنجا ملک من بود اما احساس میکردم وارد محدوده ممنوعه شده ام…

نقد کتاب در قلمرو پادشاهان

داستان کارمن در کتاب در قلمرو پادشاهان، ما را وارد خانواده بن لادن و یکی از ثروتمندترین، اسرار آمیزترین و سرکوب گرترین پادشاهی های جهان می کند. نویسنده، که در فضایی آزاد بزرگ شده و بالیده بود، با ازدواج با یسلام در عربستان وارد دنیای عجیب و غریب و بدوی عرب‌ها شد و به قول خودش، با پا گذاشتن به عربستان، اولین اشتباه زندگی‌اش را مرتکب شد.

با اینکه کارمن پس از ازدواج به امریکا بازمی‌گردد، پس از تولد اولین فرزندش با پافشاری یسلام به عربستان برمی گردد و زندگی در میان بن لادن‌ها را آغاز می‌کند تا در دنیای آنها شاهدی بر تحجر، انحطاط و بی‌ریشگی‌شان باشد. کارمن در انتهای کتابش، دربارهٔ اسامه بن لادن نوشته است:

در نهایت، اعتقاد دارم آنچه اسامه را شکل داده است، تعلیمات غلط وهابی است و به تجربه برایم ثابت شده است بسیاری از مردم سعودی همچون او فکر می‌کنند و مردم غرب در نظرشان موجوداتی منحط و بی‌ریشه‌اند که در تعلقات مادی و هوی و هوس‌های دنیوی راه گم کرده‌اند. این خیل مرتجعین خشمگین، مثل نوجوان های بی‌تجربه، ساده‌ترین راه را نابود کردن غرب می‌دانند: تخریب جوامع غربی، کشتن مردم غرب و از بین بردن آمال و آرزوهای بی‌شمار آنها.

کتاب در قلمرو پادشاهان، داستانی جسورانه و نگاهی نافذ و به شکلِ عجیبی شخصی به جامعه ی سعودی دارد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 362 بار

Carmen%20bin%20Laden%20 %DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%85%D9%86%20%D8%A8%D9%86%20%D9%84%D8%A7%D8%AF%D9%86

عنوان کتاب: در قلمرو پادشاهان

(من … عروس بن لادن)

زندگی من در عربستان سعودی

پرده برداری از اسرار بزرگترین و قدرتمندترین خانواده سعودی

نویسنده: کارمن بن لادن

مترجم: علی رضا میراسدالله

تعداد صفحات کتاب: 156 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 14.3 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کشته شدن رمی بر تمام زندگی آنتوان سایه می‌اندازد و او لحظه‌ای نمی‌تواند از سایه شوم این قتل فرار کند. رمی از دنیا می‌رود اما همچنان در داستان حضور دارد و زندگی آنتوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد...
بروزرسانی: 11 ماه قبل
تعداد بازدید: 180
بیماری منتهی به مرگ معادلی است که مترجم با توجه به شرح خود کی یرکگور برگزیده و بر سایر معادل هایی که میتوان آورد ترجیح داده، معادل هایی نظیر مرض موت، مرض متصل به موت، بیماری مرگ انجام، بیماری تا پای مرگ و....
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 358

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *