بن لادن پدری که تروریست شد

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
بن لادن پدری که تروریست شد (nbookcity.com)

دانلود کتاب بن لادن پدری که تروریست شد

کتاب بن لادن پدری که تروریست شد، از معدود کتاب هایی است که درباره رهبر تروریست بین‌المللی القاعده نگاشته شده است.

این کتاب با اختصاص بخش هایی به همسر اسامه و اوج‌گیری داستان به روایت فرزند وی، جریان صعود و نزول زندگی این مرد ثروتمند و آسپرگری را نشان داده و رفته‌ رفته عملکرد تک‌بعدی ذهنی که با روان‌نژندی سر و کار داشته را عیان ساخته و سقوط شرافت شخص را در گرو تندروی‌های متمرکزِ دینی نشان می‌دهد.

به راستی این عاقبت هر شخصی‌ست که بدون پذیرش عقاید دیگری و دیگران، حلقه‌ای چند از یارانی که صرفاً موافق و هم‌نظر باشند به دور خویش جمع نموده و در جزیره‌ای متروک از تمجید‌های یک‌طرفه و تصدیق‌های سودجویانه خویشتن را اسیر می‌کند.

مقدمه مترجم

از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ژورنالیست های بسیاری تقلا کرده اند تا از اطلاعات به دقت حراست شده زندگی خصوصی اسامه بن لادن پرده بردارند. تا به امروز اما اعضای خانواده اسامه بن لادن با هیچ نویسنده و ژورنالیستی همدستی و مساعدت نکرده اند. اینک اما، جین ساسون نویسنده کتاب بن لادن پدری که تروریست شد، با بینش و دسترسی بی سابقه ای به لطف و یاری زن و فرزند بن لادن ما را به درون دنیای نهان و ناگفته های اسامه بن لادن می برد.

«از اولش که زن اسامه بن لادن نبودم، یک وقتی طفل معصومی بودم که خواب و خیال های دخترکانه میدیدم…» این آغازین فراز گیرای روایت جذاب و مغتنم کتابی به قلم جین ساسون و از زبان اهل و اندرونی اسامه است. نجوه غانم بن لادن، این روایت خواندنی را اینچنین آغاز میکند، کسی که در پانزده سالگی با پسر عمش اسامه بن لادن ازدواج میکند و زن اول و مادر یازده فرزندش میشود و عمر بن لادن چهارمین پسر اسامه بن لادن که در این شرح و واگویی با مادرش همراهی میکند.

مادر و پسر عزیز کرده اش به اتفاق، حکایتی فوق العاده از مردی را روایت میکنند که مورد نفرت و بیزاری بسیاری است. منتها مادر و فرزند عشق و ترس بسیاری نثارش می کنند. همراه با جزئیاتی صاف و ساده، بکر، شگفت و چه بسا خوف برانگیز، از سر و همسری، از مهربانی و خانواده، از ایمان و اعتقاد، از وفا و صفا، از یاس و حرمان، از وجد و سرور، از عزت و قهرمانی، از خفت و خواری، از شکست و پیروزی و از حیات و دوران مردی که به عنوان شوهر و پدر میشناسند.

خلاصه کتاب

جین ساسون نویسنده کتاب بن لادن پدری که تروریست شد، به شیوه ای جذاب و روان، روایت های همسر و فرزند اسامه بن لادن را مانند پازلی کنار هم چیده است. وی اضافات و تکراها را کنار گذاشته و طبق ترتیبی زمانی جلو میرود. در هر برهه، روایتی که گویاتر است – چه از جانب مادر و البته بیشتر از جانب پسر – را برگزیده و به جای تکرار کردن روایتی که احتمالا از جانب هر دو بیان شده است، ادامه ماجرا را از زبان دیگری پی می گیرد.

در این کتاب خواننده با منبعی دست اول در مورد خصوصیات اخلاقی، زندگی خصوصی مشرب و تا حدودی طرز فکر و علایق و سلوک اسامه بن لادن مواجه است و همچنین با خانواده ای بزرگ آشنا میشود که در پی مردی سرسخت و انعطاف ناپذیر، پله پله سقوط کرد. اما اهمیت این آشنایی در چیست؟ اسامه بن لادن قطعا چهره ای تاریخ ساز است، اگر بخواهیم مبداهایی برای تاریخ معاصر، به خصوص تاریخ روابط بین الملل در نظر بگیریم بی شک واقعه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ از نامزدهای اصلی برای این منظور است.

به علاوه اسامه بن لادن نخستین کسی است که روابط میان غرب و شرق به ویژه خاورمیانه را از روابط دوستانه یا خصمانه دولتی به مرحله جهادی غیر دولتی کشاند؛ آنچه آغاز جریان حملات گسترده تروریستی به منافع غرب حتی در زمین خود غرب شد تا پدیده ای در سیمای تروریسم جهانی را به دستور کار دولتها و مطالعات دانشگاهی بیافزاید. مطالعه زندگی پشت پرده چنین مردی و اینکه چگونه چنین مردی شد و چگونه می زیست قطعا خالی از لطف و فایده نخواهد بود.

ضمن اینکه تا پیش از مطالعه کتاب بن لادن پدری که تروریست شد و دسترسی به منابعی بلافصل از زیست و کردار و آرای بن لادن اذهان بسیاری سرشار از قضاوت ها و پیش داوری های بسیار در مورد مردان سعودی – به طور عام – و اسامه بن لادن – به طور خاص ـ بود. و صد البته خانواده او هرگز محل نظر و توجه عموم قرار نگرفته بود. اینکه بن لادن هم فرزند، هم برادر، هم همسر و هم «پدر» بود.

بن لادن که بود؟

از دید بسیاری از مردم دنیا بن لادن تنها تروریستی بی رحم و شریر بود که تا می توانست کشت و فرمان کشتن داد و نهایتا کشته شد. گویی او تروریست زاده شد، تروریست زیست و نهایتا این گونه تروریست به هلاکت رسید. اما این کتاب بعد دیگری از این شخصیت را آشکار می کند. در این کتاب با بن لادن نوجوان، باهوش، محجوب و مورد وثوق و احترام روبه رو می شویم که عاشق شد و از قضا همسرش نیز عاشقش بود و به جبر والد تن به نکاح نداد.

بن لادن پدر را می بینیم که با وجود مشغله بسیار به فرزندانش اهمیت میداد. بن لادن مجاهد را می شناسیم که با وجود ادعای عامل آمریکایی بودن خودانگیخته به افغانستان رفت و سالها با شوروی ها جنگید. با بن لادنی ثروتمند آشنا می شویم که در کسب و کارش کوشا و موفق بود و در اثنای تمام اینها با چگونگی سوق یافتنش – به زعم خودش – به سوی جهاد و – به زعم جهان – به سوی تروریست شدن، آشنا خواهیم شد.

و سرآخر، چنانکه گفته شد نویسنده روایتی روان، خواندنی و جذاب ارائه داده است. با عنایت به موضوعیت کتاب بن لادن پدری که تروریست شد که در رده «رویدادهای اجتماعی و سیاسی» و «خودزیستنامه» جای دارد، مترجم نیز به سبک و قلمی همسو با روایت گزارش گون کتاب، لحنی نزدیک و متناظر با صدای هر یک از دو راوی را در نگارش به کار بسته و با ترجمه ای درخور روایتی خواندنی و جذاب ارائه کرده است.

بخشی از متن کتاب

هیچ معلوم نبود راهی کجا بودم یا چقدر طول میکشید، هر حرکت پدرم را دنبال میکردم. هر دو کلاشنیکف به شانه انداخته بودیم، ولو در حلقه اقدامات تامینی شدیدی قرار داشتیم، با وجود پاسدارهایی که تنگ هم ایستاده بودند تا اینکه بی خطر داخل شاسی بلند شیشه دودی شدیم. همه که در خودروهای تعیین شده شان نشستند، همه خودروها همزمان در هیئت کاروانی موتوری راه افتادند.

قطار ماشینی دور برداشت و با چنان سرعت و شتابی از الریاض ویلیج گذشت که معجزه بود خودروهای پیشتاز کارگران سودانی را که بی هوا از جاده های باریک رد میشدند، نقش زمین نکردند. پدرم حسابی در فکر بود و طی سواری کوتاه تا فرودگاه حرفی به من نزد. همین که رسیدیم آنجا، بی معطلی رفتیم طرف یک فروند جت چارتر. پدرم و دسته همراهش مانند اشخاص عالی رتبه تلقی می شدند، بدون نیاز به تشریفات گمرکی و پاسپورت.

سوای من و پدرم، تنها هشت مسافر مرد دیگر در این سفر حضور داشتند، هفت نفرشان برای پدرم کار میکردند، یار و همراهان وفادار طی اوقات مورد نیاز پدرم. برخی شان را اغلب دور و بر مهمانسرای پدرم میدیدم: برادر سیف عادل، فرمانده نیروی امنیتی پدرم و محمد عاطف فرمانده ارشد و دوست صمیمی پدرم، همراه سفرمان بودند. مسافر غیرمنتظره، فرد عالی مقام سودانی بود. مردی که پدرم محمد ابراهیم خطابش میکرد. خودم را در حکم پاسدار محافظ پدرم به حساب می آوردم.

هرچند واقعیتش را بخواهی تنها پسری ۱۵ ساله بودم؛ کوچک اندام و به لحاظ جسمانی هم نابالغ که هنوز تک زبر مویی روی صورت صافم سبز نشده بود. به رغم جوانی ولی برای محافظت از مردی که از وقتی راه افتاده بودم عشقش را جسته بودم، جان میدادم. همین طور که با احترام و ملاحظه کنار ایستاده بودم، جایگاهم به عنوان پسر مقرب را به خوبی حس کردم. منطقه پیرامونمان را بازدید و بررسی کرده و در حالی که پدرم پنج پله پیش از ورودی را بالا می رفت، آرزویم ایمنی داخل هواپیما بود…

نقد کتاب بن لادن پدری که تروریست شد

کتاب بن لادن پدری که تروریست شد؛ آغازی نه چندان تاثیرگذار دارد که رفته رفته با ورود فرزند چهارم اوج می گیرد و ابعاد مختلف زندگی پدری دیکتاتور و رادیکال را به رخ می‌کشد. در بخش پایانی کتاب، ضربه‌ای مهلک به خواننده وارد می‌آید و بالاخره در جایی همه چیز رها می‌شود و به حال تعلیق می‌ماند درست به مانند زندگی.

داستانی‌ هایی از این دست را پایانی نیست چرا که این چرخه‌ی بیمار‌گونه‌ی جنگ طلبانه و صلح‌کُش همواره در اشکال مختلف سر درآورده و در قامت اسامه‌ای جدید راه خویش را می‌سازد. باشد که درسی شود از دلِ تاریک تاریخ بر ضمیر روشن جان‌هایمان.

این کتاب نشان می دهد که رهبری کار سخت و پیچیده‌ای است: چه رهبر یک تشکیلات تروریستی باشی یا رهبر یک فعالیت صلح طلب. مطالعه کردن شخصیت افراد و نتیجه‌ هایی که از رفتارشان حاصل شده، ارتباطی به خوب یا بد بودن آن شخص ندارد. بن لادن، قربانی اجتماع است . هیچ کس از شکم مادرش تروریست به دنیا نیامده!

کتاب بن لادن پدری که تروریست شد، کلیاتی از زندگی بن لادن (مرد اول القاعده و گربه سیاه امریکا) را به صورت یک داستان به تصویر می کشد، مردی که به لحاظ شخصیتی بسیار درون گرا، قاطع و بسیار مذهبی است!

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 254 بار

Jean%20Sasson%20(%D8%AC%DB%8C%D9%86%20%D8%B3%D8%A7%D8%B3%D9%88%D9%86)

عنوان کتاب: بن لادن پدری که تروریست شد

زندگی خصوصی، سیاسی و نظامی بن لادن به روایت زن و فرزندش

نویسنده: جین ساسون

مترجم: مهریار میرنیا

تعداد صفحات کتاب: 433 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 33.95 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

در دخترها در حدود هشت سالگی سطح هورمون‌های زنانه کم‌کم افزایش می‌یابد؛ سینه‌ها كم‌كم شکل می‌گیرند و در حدود سیزده سالگی عادت ماهانه شروع می‌شود. در پسرها افزایش هورمون...
بروزرسانی: 7 ماه قبل
تعداد بازدید: 461
«هال» می داند که اشتباهی رخ داده؛ پدربزرگ او «ماریون وست اوی» نام داشت و حدود دو دهه پیش درگذشت. اما او که پول زیادی را به افرادی خطرناک بدهکار است، تصمیم می گیرد از مهارت هایش در فالگیری استفاده کند تا...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *