روان شناسی طلاق

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
روان شناسی طلاق (nbookcity.com)

دانلود کتاب روان شناسی طلاق

خواندن کتاب روان شناسی طلاق به جوانان در آستانه‌ی ازدواج و مشاوران خانواده به شدت پیشنهاد می شود.

پروانه رشیدپور و حسین ابوذری در کتاب حاضر تشریح می کنند که بی تفاوتی آخرین مرحله روابط بین زن و شوهر است که در آن اصل بود و نبود همسر فرقی برای زوجین نمی‌کند بلکه مسائل جنبی دیگر زندگی از جمله مسائل مالی و امنیت اجتماعی زن است که احساس نیاز به همسر را شکل می دهد. در چنین شرایطی میزان ناهنجاری‌های اجتماعی افزایش پیدا می کند و موجب به وجود آمدن ارتباطات خارج از چارچوب خانواده می شود. در این کتاب مؤلفان بر روانشناسی طلاق و آثار و پیامدهای آن در جامعه پرداخته‌اند.

خلاصه کتاب

ازدواج امری مهم و سرنوشت ساز است که کامیابی و یا شکست در آن در زندگی آینده تأثیر بسزایی دارد. انسان دوست دارد که هم دوست داشته باشد و هم دوستش بدارند در غیر این صورت یک احساس تنهایی غریبی در انسان به وجود می‎ آید که در آن احساس غربت و دلتنگی می ‎کند. نویسنده ها در کتاب پیش رو، به بررسی آثار مخرب جدایی زن و شوهر بر تمام اعضای خانواده می پردازند و نظریه‌های مختلف پیرامون آن را از دیدگاه روانشناسی تحلیل می کنند. طلاق در بیشتر اوقات وقتی پیش می آید که استحکام رابطه زناشویی از بین می رود و بین زوجین ناسازگاری و تنش به وجود می آید.

انسان مثال گیاهی است که خشک شده و از بین می رود و تمام زیبایی‌های انسان نیز همچون گلی است که پژمرده می شود. آری؛ گیاه‌ خشک و پژمرده می شود و انسان نیز مانند گیاه از بین می رود اما تنها کلام، افکار و آثار او باقی می ماند. انتشارات نسل روشن در تلاش است تا با ایجاد یک بستر مناسب در حمایت از مولفان و همچنین ماندگاری ایدهها، آثار و افکار آنها و با انتشار کتابی ارزشمند که از سطح علمی‌ مطلوبی برخوردار باشد به وظیفه‌ی انسانی و اعتقادی خویش عمل کند تا بتواند اثری سازنده را به عنوان میراثی ناچیز برای نسل روشن باقی گذارد.

آمار طلاق روز به روز در حال افزایش است اما این آمار تنها نشان دهنده‌ی افرادی است که به طور قانونی و رسمی از هم جدا شده‌اند؛ زوج‌های بسیاری هستند که بدون طلاق جدا از هم زندگی می‌کنند یا با وجود نارضایتی‌های فراوان، به زندگی خود ادامه می‌دهند. به همین ترتیب آمار طلاق تنها نشان دهنده‌ی درصد ناچیزی از طلاق‌های عاطفی است. در کتاب حاضر مولفان به روان شناسی طلاق و پیامد‌های آن در جامعه پرداخته‌اند.

بخشی از متن کتاب

هر چقدر هم بخواهیم طلاق را یک امر روتین و جهان شمول نشان بدهیم و جوری وانمود کنیم که انگار اتفاقی نیافتاده، ولی همیشه در گوشه ذهنمان، زندگی گذشته را با خود حمل میکنیم. چون بخشی از زندگیمان بوده و قابل حذف شدن نیست. از طرفی هم طلاق الزاما دلیل بر عدم موفقیت فرد در زندگی نیست. موارد بسیاری دیده شده که کسی که در ازدواج ها متعدد ناموفق بوده کما اینکه در زندگی فردی به سطح موفقیت بالایی رسیده و به گمان خود نفر اول رشته خود بوده. ولی وقتی از او در مورد زندگی شخصیش سوال بپرسیم جواب وی چه خواهد بود؟

این افراد خلا زندگی شخصی خود را در مسیر دیگر جبران کرده اند ولی اگر به بالاترین سطح هم برسند از زندگی شخصی خود و مخصوصا در خلوت خود ابراز نارضایتی میکنند. پس به خاطر داشته باشیم زندگی تجمیع آرامش و آسایش است. آسایش در زندگی بستگی به محیط و ارتباط با دوستان یا محل کار دارد. ولی آرامش درونی و آرامش فکری با آسایش از محیط اطرف تفاوت دارد. و تا وقتی این دو در کنار هم نباشند، فرد احساس خوبی نخواهد داشت و اگر ابراز خوشحالی هم بکند، تمارض است. قرار نیست همه زوج‌ها، تمام راه حل جدایی را بدانند. خوشبختانه مردم جامعه ما نگاه خوبی به مشاوران و درمانگران و مشاوره پیش از ازدواج و مشاوره پس از ازدواج دارند و آنها را همراه خود در طول مراحل جدایی می‌دانند.

متاسفانه در کشور ما همانطور که عجولانه ازدواج می کنند که منجر به جدایی می‌شود، همانطور هم طلاق عجولانه می‌گیرند که منجر به پشیمانی و آسیب‌های شدید می‌شود. اهمیت مشاوره پیش از طلاق عواملی که باعث ایجاد طلاق می‌شوند را می‌توان به شرح زیر نام برد: بی وفایی و خیانت.  مشاوره پس از طلاق نشان می‌دهد یکی از دلایل طلاق، بی وفایی و خیانت یکی از دو طرف و گاه بی بند و باری هر دو است. خیانت دلایل مختلفی دارد که عدم علاقه نسبت به همسر، سردمزاجی و مشکلات جنسی همسر، تعارض‌های بین زوج‌ها، ابتلا به بیماری روانی مانند ابتلا به افسردگی و بیماری‌های شدید روانی، مقابله به مثل و انتقام جویی از این موارد هستند.

برون ریزی هیجانی یکی از دفاع‌های روانی است که فرد با آن هیجانات خود را بیرون می‌ریزد، بدون آنکه در مورد آن صحبت کند. همسری که خیانت می‌کند در واقع نیازهای عاطفی و جنسی ارضا نشده و کشمکش‌های حل نشدهٔ خود (مانند نیاز به رابطهٔ صمیمانه، تمایل به ارضای جنسی، رنجش و خشم(را تخلیه و خود را به نوعی ارضا می‌کند. این نوع برون ریزی هیجانی شیوه ای ناسالم و مخرب است، زیرا فرد خیانت کننده به جای این که همسرش را از خلأ ناشی از نیازهای ارضا نشده اش آگاه سازد، به منظور تنبیه همسر دست به اقدامی‌ مخرب می‌زند.

نقد کتاب روان شناسی طلاق

کتاب روان شناسی طلاق اثریست کاربردی در مورد زندگی زناشویی. ازدواج از مقدس ترین و مهمترین اتفاقات در زندگی تمام انسان‌ها به شمار می رود که نه تنها در تمامی اقوام و ملل مختلف دنیا مورد پذیرش است، بلکه همه‌ی ادیان الهی نیز به آن تاکید دارند. به ویژه دین اسلام که ازدواج در آن به قدری مهم است که از آن به عنوان یکی از ارکان دین یاد می شود. در فرهنگ ما نیز ازدواجی مقبول است که فرد مورد نظر هم مورد تایید خانواده‌ها و هم مورد پذیرش جوانان باشد، اما در ایران اکثر ازدواج‌ها بیشتر از آنکه عقلانی باشند، سنتی یا احساسی هستند.

دختران و پسران یا ازدواج را به عنوان روندی عادی در زندگی می دانند که بعد از اتمام تحصیل و پیدا کردن کار مناسب، باید به سراغ آن بروند یا بنا بر رسومات فرهنگی یا تنها با تکیه بر احساسات و بدون آگاهی و مطالعه‌ی کافی، ازدواج می‌کنند. به این ترتیب این ازدواج‌های غیرمنطقی، پس از زیر یک سقف رفتن باعث بروز تعارض‌های زناشویی می‌شود که عدم آگاهی نیز به مشکلات ازدواج بیشتر دامن می زند.

علت اکثر این معضلات این است که زوج‌های جوان در مراحل آشنایی پیش از ازدواج یا به احساساتشان بیشتر اهمیت می‌دهند یا تنها با اتکا بر تصمیمات والدینشان شریک زندگی خود را انتخاب می‌کنند. دلیل این تصمیمات نابجا این است که افراد آموزش‌های لازم را در این باره ندیده‌اند؛ خواندن کتاب روان شناسی طلاق و سایر کتاب های مشابه در این زمینه می تواند کمک کننده باشد و راهکارهای لازم را به آن‌ها آموزش دهد.

تعداد بازدید: 324 بار

%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%20%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%20%D8%B7%D9%84%D8%A7%D9%82%20 nbookcity.com 1

عنوان کتاب: روان شناسی طلاق

نویسندگان: حسین ابوذری و پروانه رشیدپور

تعداد صفحات کتاب: 52 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4.1 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

با خواندن عنوان «موکب رنگی پنگی» انتظار چه چیزی دارید ؟ انتظار من خواندن درباره موکب هایی با فعالیت فرهنگی در روز های اربعین بود. تا حدودی هم به این انتظار رسیدگی شد اما تنها یک سوم کتاب. بهزاد دانشگر بعد از کتاب موکب آمستردام...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 211
نمایشنامه دستهای آلوده در هفت مجلس است. اولین ‌بار در پاریس به تاریخ دوم آوریل ۱۹۴۸ در صحنه تأترآنتوان( به مدیریت خانم سیمون به ریو) به صحنه گردانی پیروالاد، همرا با دکور امیل-و-ژان برتن و طراحی اولگاشومانسکی اجرا شد.
بروزرسانی: 12 ماه قبل
تعداد بازدید: 2618

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *