سرگذشت تام جونز کودک سرراهی

سرگذشت تام جونز کودک سرراهی (nbookcity.com)

دانلود کتاب سرگذشت تام جونز کودک سرراهی

هنری فیلدینگ در رمان سرگذشت تام جونز کودک سرراهی از مطلق گرائی پرهیز دارد، شخصیت‌های ساخته و پرداخته اش انسان‌هایی هستند دمدمی مزاج، مثل تام جونز که هر چند به سوفیا عشق می‌ورزد و اگر چه این عشق بی شائبه است، با این همه هر جا و هر گاه به زن زیبا و رامی برمی‌خورد، بدون احساس ناراحتی وجدان با او به بستر می‌رود. بدون آنکه ذره‌ای از عشقش به سوفیا کاسته شده باشد، قهرمان کتاب فیلدینگ هر چند انسان متقی نیست ولی شهوتران هم نیست، و مثل بیشتر شوهرها، کارش را که کرد به خانه می‌آید.

چکیده رمان سرگذشت تام جونز کودک سرراهی

کتاب سرگذشت تام‌ جونز کودک سر راهی ، نوشته‌ی هنری فیلدینگ و ترجمه‌ی «احمد کریمی حکاک» است. تام جونز سرگذشت کودکی سر‌ راهی است که یک شب در رختخواب فرد ثروتمند و اهل فضیلتی به‌نام «آلورتی» پیدا می‌شود. آلورتی، تام را تحت حمایت و محبت خود قرار می‌دهد. با گذر زمان و دلباختگی تام جوان به دخترانی از جمله دختر شکارچی ثروتمند منطقه به‌نام «سوفیا»، موجب خشم و طرد آلورتی می‌شود. تام تصمیم به سفر می‌گیرد و در این سفر با فردی به‌نام «پارتریچ» همسفر می‌شود.

برملا شدن رازهایی از زندگی تام و آلورتی و اتفاقاتی نظیر فرار سوفیا از خانه، حکایت دیگری را برای این داستان رقم می‌زند. فیدلینگ موضوعاتی از جمله شرف، عشق و خیرخواهی را دست‌مایه‌ی این رمان خود قرار‌داده است. «جورج سینسبری»، منتقد انگلیسی در باب این داستان نوشته است:««تام جونز»، یک حماسه‌ی زندگی است.

در واقع، حماسه عالی‌ترین، نادرترین و پرشورترین صحنه‌ها و مراحل زندگی نیست، بلکه حماسه‌ زندگی سالم و عادی آدم عادی و معمولی است. انسان مورد نظر فیلدینگ، به هیچ وجه بی‌نقص و کامل نیست، ولی، خصائص بشری دارد و واقعی‌ است، آنچنان که هیچ‌کس دیگر جز شکسپیر، او را در دنیای مسخره، نشان نداده است.» یکی از ویژگی‌های خاص فیدلینگ آن است که او در زمانی رمان نوشت، که جایی برای تخیل در داستان‌سرایی ادبیات انگلستان وجود نداشت. از این رو او را بنیان‌گذار رمان‌نویسی انگلستان می‌نامند.

معرفی نویسنده

هنری فیلدینگ ، زاده ی 22 آوریل 1707 و درگذشته ی 8 اکتبر 1754، نویسنده، نمایشنامه نویس و روزنامه نگار برجسته ی بریتانیایی است که از او به عنوان بنیان گذار سبک رئالیسم در ادبیات انگلستان یاد می شود.هنری فیلدینگ در «سامرست» انگلستان متولد شد. پدرش از نجیب زادگان اصیل و مادرش از خانواده ی وکیلی نامدار بود. پدرش، سرهنگ ادموند فیلدینگ، از مالکان سامرست شایر و متعلق به خانواده ای اصیل بود که بعدها ثروت خود را از دست داد و با فقر، روزگار گذراند. مادرش، سارا گلد، زنی مهربان و موقر بود.

مروری بر داستان

قرن هجدهم، دوران منحصربه فرد و هیجان انگیزی بود و از سده های گذشته، خشونت بارتر، پرانرژی تر و خلاقانه تر جلوه می نمود. شخصیت اصلی کتاب، تام جونز، در چنین دوره ای زندگی می کرد. او، مهربانی، صمیمیت و سخاوت را به همراه در لحظه بودن و روحیه ی بالا در خود پرورش داده بود، اما این موضوع، او را در مخمصه های اجتماعی می انداخت و یا بر سر دوراهی های اخلاقی قرار می داد. ماجراجویی های تام در بخش های مختلف انگلیس، تصویری شفاف و بی واسطه از زندگی در میانه ی قرن هجدهم به مخاطب می دهد و در این مسیر، خواننده را با هنرمندی تمام سرگرم می کند.

تام جونز، بچه ای سرراهی با والدینی ناشناخته توسط مردی به نام آقای آلورتی پرورش می یابد و به شدت عاشق و شیفته ی سوفیا وسترن، دختر زیبا و به ظاهر دست نیافتنی ارباب خانه ی کناری می شود؛ گرچه گاهی اوقات زیبایی های دختران محلی نیز تام را به وسوسه می اندازد. وقتی که آقای آلورتی، تام را به منظور ایستادن روی پای خود از مزرعه طرد می کند و سوفیا هم برای فرار از ازدواجی اجباری با او به لندن می گریزد، ماجراجویی های جذاب کتاب آغاز می شود.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

  1. کلبه عمو تام
  2. فرهنگهای غلط یا غلطهای فرهنگی
  3. جزیره وحشت
  4. قلعه حیوانات
  5. رمان مقلدها

تعداد بازدید: 1,630 بار

Henry%20Fielding%20 %D9%87%D9%86%D8%B1%DB%8C%20%D9%81%DB%8C%D9%84%D8%AF%DB%8C%D9%86%DA%AF

عنوان کتاب: سرگذشت تام جونز کودک سرراهی

نویسنده: هنری فیلدینگ

مترجم: احمد کریمی حکاک

تعداد صفحات کتاب: 844 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 11.3 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

دکتر هرمزی جنگی در فروردین ماه 1371 در دل سرزمینی از سرزمین های کویری ایران زمین پا به عرصه وجود نهاد. دوران کودکی و نوجوانیش به منوال کویرنشینان به آسمان آبی و بی پروای نامدار کویر پیوند خورد...
بروزرسانی: 22 ساعت قبل
تعداد بازدید: 319
می‌خواهم در آستانت بگریم پیش از گمرکی شدن اشک‌هام، می‌خواهم دوستت بدارم ای بانوی من، تا بر ارابه‌ی زمان، تقویم‌ها را بگردانم، ماه‌ها و روزها را به نامی دیگر بخوانم. ساعات جهان را تنظیم کنم، با کوبه‌ی...
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 509

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *