کلبه عمو تام

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
کلبه عمو تام (nbookcity.com)

دانلود کتاب کلبه عمو تام

کلبه عمو تام کتابی است با موضوع ضد برده داری نوشتهٔ هریت بیچر استو نویسنده آمریکایی. کتاب در سال ۱۸۵۲ منتشر شد و تأثیر زیادی بر جنگ داخلی آمریکا، موضوع آمریکایی های آفریقایی تبار و برده داری در آمریکا گذاشت.

این کتاب پرفروشترین کتاب داستان در قرن نوزدهم و دومین کتاب پرفروش بعد از انجیل بود و در چاپ اول ۳۰۰ هزار عدد از آن فقط در آمریکا فروش رفت. کلبه عمو تام درابتدا به صورت پاورقی در یکی از روزنامه ها چاپ شد و وقتی به صورت کتاب چاپ شد نه تنها در آمریکا بلکه در تمام کشورهای جهان نیز میلیون ها نسخه از آن به فروش رفت و تا سالها نمایش هایی بر اساس آن بر صحنه تئاترهای جهان اجرا شد.

در مورد نویسنده کتاب

هریت بیچر استو از نامی‌ترین نویسندگان ادبیات پایداری سیاهان و از هواداران فعال لغو بردگی در ایالات متحده آمریکا به ‌شمار می‌رود. هریت در خانواده‌ای مذهبی و تهی‌دست در روستای «لیچفیلد» ایالت کنتاکی آمریکا چشم به جهان گشود. پدرش مردی روحانی بود و هفت برادر و دو خواهر داشت. برادرانش همگی وارد خدمات مذهبی شدند و خواهر بزرگترش مدیر یک دبستان شد. وی نیز از ۱۳ سالگی در مدرسه خواهرش به تدریس پرداخت.

مروری بر کتاب

چطور می‌شود مردمی را به عمل‌گرایی وا داشت؟ چطور می‌شود علاقه‌شان را به موضوعی جلب کرد که پیش از آن، هرگز مسئله‌شان نبوده؟ چطور می‌توانید به ملتی ثابت کنید کاستی بنیادی در ساختار جامعه‌شان، نیازمند اصلاح است؟ با خطابه و موعظه؟ با التماس و درخواست؟ با روبه‌رو کردن صادقانه‌ی آن‌ها با عمیق‌ترین ترس‌هاشان؟ هریت بیچر استو، نویسنده‌ای که هم سفیدپوست بود و هم زن، آینه‌ای تمام‌نما در برابر جامعه‌ی چندقطبی آمریکا گذاشت. او از دردهای برده‌های سیاه‌پوست نوشت و با تکیه بر عشق عیس به انسان، داستانی تعریف کرد از قدرت عشق، پایداری، و خاصیتِ تخریب‌گر فرهنگ برده‌ داری.

روابط عاطفی، وفاداری به هم‌نوع، باورهای عمیق مذهبی و خط داستانی پرفراز و نشیب کتاب کلبه‌ی عمو تام را به یک موفقیت ادبی برای نویسنده‌اش تبدیل کرده است. تصویرهای کلیشه‌ای از زنانِ درشت‌اندام و مهربان سیاه‌پوست که مامی صدایشان می‌کنند، ارباب‌های بی‌رحم و تاجران برده که جز سرمایه به چیزی نمی‌اندیشند، عمو تامِ زجرکشیده اما بخشنده، نورِ نجات‌بخشِ ایمان در کتاب بسیار است؛ اما از یاد نبریم که این اثر در بستر تاریخی خود، انقلابی در اخلاق و انسانیت بوده و خلقش توسط یک زن بر اهمیت آن می‌افزاید.

تنها در یک مورد است که مخالفان و هواداران کتاب « کلبه عمو تام » با یکدیگر توافق دارند: جملگی برآنند که این کتاب در عصر خود نفوذ و تأثیر عمیقی داشته و در افروختن آتش جنگ‌های داخلی آمریکا مؤثر بوده است. گروهی برآنند که این رمان «تحریف تمام ‌‌قامت حقایق است که از تعصبات ضد بردگی الهام گرفته و به‌‌ منظور ایجاد نفاق و دودستگی طرح‌‌ریزی شده است.» و چنانکه یک تن از استادان و نویسندگان معروف در اوایل قرن اخیر اظهارنظر کرده است: « کلبه عمو تام  بیش از هر کتاب دیگری به دنیا صدمه زده است.»

بخشی از کتاب

عصر یک روز سرد فوریه، دو مرد نجیب زاده، در سالن پذیرایی مجلل خانه‌ای در شهر کنتاکی، در کنار هم نشسته بودند. مستخدمی درآنجا نبود. صندلی‌های دو مرد خیلی به هم نزدیک بود ظاهرا درباره‌ی موضوع مهمی صحبت می کردند. یکی از مردان، کوتاه قد و تنومند بودو بیش از حد به سرو وضعش رسیده بود: جلیقه ای پر زرق و برق و رنگ و وارنگ به تن داشت و دستمال گردنی آبی با خال های زرد به گردنش بسته بود. انگشتان پت و پهن وزمختش پر از انگشترهای تزیینی بود و زنجیر طلای ساعت کلفتی داشت که یک مشت انگشتر و مهرهای رنگ وارنگ از آن آویزان بود.

موقع صحبتفخیلی راحت اما غلط غلوط حرف می زدو گاه گاه اصطلاحات زشتی چاشنی صحبت هایش می کرد. مرد دیگر، آقای شلبی، برخلاف دیگری، ظاهر نجیب زاده ها را داشت و وضع خانه‌اش نشانگر ثروت و رفاه او بود. آقای شلبی گفت: راه حل من این است. هی لی گفت: اما من این جور معامله را قبول ندارم، آقای شلبی. آقای شلبی گفت: اما تام برده‌ی بی نظیری است و به آن قیمت می ارزد. تام واقعا برده‌ی خوب، فهمیده، پاک و مؤمنی است. اومزرعه را مثل ساعت اداره می کند.

نقد کتاب کلبه عمو تام

دیری نگذشت که در آمریکا خانم استو از یک سو به شخصیتی بسیار محبوب و از سوی دیگر به چهره ای بسیار منفور مبدل شد. حتی در گرماگرم جنگ داخلی آمریکا آبراهام لینکلن رئیس جمهور وقت آمریکا در ملاقاتی به او گفت: «پس شما همان خانم کوچکی هستید که باعث جنگی بزرگ (جنگ داخلی آمریکا) شد». به دلیل اینکه جنگ داخلی ۹ سال بعد از انتشار کتاب آغاز شد عده ای انتشار این رمان را جنجالی ترین حادثه در تاریخ رمان نویسی می دانند.

آبراهام لینکلن (رئیس جمهور وقت آمریکا) اظهار کرد: یکی از دلایل جنگ داخلی آمریکا بر سر آزادی بردگان، انتشار رمان کلبه عمو تام بود. در دوران رواج برده داری در آمریکا، آقای شلبی، مزرعه دار خوش قلب، بدهکار می شود و سفته هایش به دست مردی می افتد که تاجر برده است. لیزا که از قضیه مطلع شده، شبانه به همراه فرزندش می گریزد اما عمو تام که اربابش را درک می کند، به فروش خود اعتراضی نمی کند، اگرچه نمی داند چه سرنوشت تلخی در انتظارش است….

تعداد بازدید: 3,644 بار

Harriet%20Beecher%20Stowe%20 %D9%87%D8%B1%DB%8C%D8%AA%20%D8%A8%DB%8C%DA%86%D8%B1%20%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%88

عنوان کتاب: کلبه عمو تام (کلبه عمو تم)

نویسنده: هریت بیچر استو

مترجم: منیر جزنی (مهران)

تعداد صفحات کتاب: 706 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 8.85 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهر کتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

بامدادان در این کتاب با اتکا به منابع تاریخی و با استفاده از روشی تحلیلی، به بررسی روایت های مختلف از پیدایش اسلام می‌پردازد. او در این کتاب به این نتیجه می رسد که روایت های سنتی از پیدایش اسلام...
بروزرسانی: 3 روز قبل
تعداد بازدید: 85
کتاب چراغها را من خاموش میکنم که بیش از هشتاد و هشت بار تجدید چاپ شده است، اثر نویسنده‌ای به‌نام زويا پيرزاد است. این رمان درمورد زندگی چند خانواده‌ی ارمنی ساکن آبادان در دهه‌ی ۴۰ است...
بروزرسانی: 17 ساعت قبل
تعداد بازدید: 9510

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *