شب نشینی باشکوه

آخرین ویرایش: 4 هفته قبل
شب نشینی باشکوه (nbookcity.com)

دانلود کتاب شب نشینی باشکوه

کتاب شب نشینی باشکوه، مجموعه داستانی از آدم های معمولی اطرافمان است. تشریح و تصویرسازی بسیار خوبی را در این مجموعه خواهید دید.

کتابی که پیش رو دارید، شامل 12 داستان کوتاه فارسی است. اکثر موضوع داستان‌های غلامحسین ساعدی بر مبنای ترس شخصیت‌های داستان است. عنصر اصلی داستان‌نویسی او تخیل است.

او آغازگر داستان‌ نویسی درباره‌ی دنیای ارواح و اشباح بوده و در آثارش این اوهام‌ نویسی و شبح‌ نگاری به‌خوبی مشهود است. آثاری چون «عزاداران بیل» و «واهمه های بی نام و نشان» و «ترس و لرز» از جمله آثار او با این سبک است.

خلاصه کتاب

آنچه در کتاب شب نشینی باشکوه با آن مواجه هستیم، یکی از نخستین تلاش های صورت گرفته در پی ریزی شیوه ای از داستان نویسی است که در آن جهان اشباح و مردگان همراه با فضایی وهم آلود ارائه شده است. آنچه غلامحسین ساعدی در به تصویر کشیدن آن در این مجموعه داستان تاکید داشته: نمایی از پوچی، یکنواخت بودن، و ملال های زندگی کارمندی است که به خوبی هم از پس آن برآمده است.

او در بستری از فضاسازی های وهم آلود، دغدغه ها و مشکلات اجتماعی مربوط به زندگی روزمره ی این قشر از جامعه را توصیف می کند و وحشت و اضطراب ناشی از این سبک زندگی را در خلال عملکرد و رفتار هر کدام از شخصیت ها به تصویر می کشد. این دوازده داستان خواندنی و تامل برانگیز که خط فکری مشابهی دارند عبارت اند از: «شب نشینی باشکوه»، «چتر»، «حادثه به خاطر فرزندان»، «ظهر که شد»، «مراسم معارفه»، «سرنوشت محتوم»، «استعفانامه»، «خواب های پدرم»، «مفتش»، «دایره ی درگذشتگان»، «مسخره نوانخانه» و «مجلس تودیع».

زندگی کارمندی در صحنه های مختلفی در این مجموعه به توصیف کشیده شده است و یک صحنه مراسمی از تودیع کارمندان بازنشسته ی شهرداری است. صحنه ی دیگر داستان ویرانی کارمند اداره ی ثبت آمار و احوال بوده و بعدی به تعویض روسای این اداره به صورت پیاپی می پردازد. یکی از ترس کارمندی که نگران است به اختلاس متهم شود سخن می گوید و دیگری بحث و جدل های کارمندان بر سر به رخ کشیدن فرزندانشان می باشد. وجه مشترک تمام داستان های شب نشینی باشکوه همانطور که مشاهده می شود، زندگی کارمندی بوده و این مساله در فضایی سرد و موقعیت هایی گریزناپذیر وصف می شود.

بخشی از متن کتاب

از هفته ی گذشته من معتقد شده ام که شعبه ی ما محکوم به تجزیه و انشعاب و پاشیدگی است. بعد از آن واقعه ی بسیار کوچک که در حقیقت بلوای بزرگی حساب میشد هیچ یک از هم قطاران عزیز نمی توانند به چشم همدیگر نگاه کنند. بالاخره هر چه باشند آدمند و آدم هم که نمی تواند برای همیشه بی حیا و چشم دریده باشد. با همه ی اینها معتقدم که اگر دوباره اتفاقی پیش بیاید و دوباره سرشاخ شوند، چنان همدیگر را لت و پار کنند که در تاریخ اداره جات سابقه نداشته باشد. یا یک چنان بی آبرویی به بار بیاورند که بویش را تمام عالم بشنود.

صبح روز پنج شنبه ی گذشته بود که همه ی هم قطاران، مطابق معمول به اداره آمدند و پشت میزها قرار گرفتند. بدین ترتیب، آقای علی پور که جلو پنجره می نشستند و آقای کریم زاده که میزش کنار در قرار داشت و من که بالای اتاق هستم و آقای رحیم زاده که پهلو دست من می نشیند و آقای پناهی که با عادت همیشگی هنوز نیامده بودند روبه روی آقای علی پور می نشستند و صندلیشان خالی بود. لازم است توضیح دهم که ما چهار نفر عبوس و خشمگین پالتوها را کندیم و کلاه ها را برداشتیم و دور بخاری جمع شدیم، خودمان را گرم کردیم و بعد سیگارها را آتش زدیم و به جای خود برگشتیم.

آقای رحیم زاده گفتند: شروع کنید دوستان امروز هم پنج شنبه است و اداره زود تعطیل میشه. آقای علی پور جواب دادند: خواهشمندم دستور ندهید هرکس صاحب اختیار خودش هست که شروع بکند یا شروع نکند. توضیح واضحات هم نفرمایید همه میدانیم که امروز پنج شنبه است… من عینکم را زدم و چون وجدانم به من دستور میداد که به علت کبر سن آنها را به آرامش دعوت کنم و همچنین برای این که آقای رحیم زاده در مقابل توپ و تشر آقای علیپور از کوره در نرود چنین گفتم:

دوست عزیز آقای علیپور هم قطار گرامی ما، آقای رحیم زاده نیت به خصوصی نداشتند. به نظر من هیچ وقت نباید از این صحبتها رنجیده خاطر شد به علاوه ما در محیط کار هستیم و صلاح در این است که با آب حلم آتش هر نوع کینه و دشمنی را خاموش کنیم. بدین ترتیب واقعه ای که میخواست شعله ور شود با گفتار این جانب مهار شد. باد عجیبی در بیرون میوزید و چنگوله چنگوله برف از روی زمین بلند میکرد و به شیشههای پنجره ی اتاق ما می کوبید.

نقد کتاب شب نشینی باشکوه

کتاب شب نشینی باشکوه در عین سادگی، دربردارنده‌ی نکات اجتماعی و حتی ادبی قابل تأمل و ارزشمندی است که می‌تواند تلنگری باشد برای انسان امروزی که غرق در روزمرگی و روزگذرانی ماشینی شده و مفهوم واقعی زیستن را از یاد برده و به پوچی رسیده است.

این کتاب را می‌توان برگردان ادبی و زیبایی‌شناختی کارنامه زیستی مردم ایران در دهه اول بعد از کودتای ۲۸ مرداد به شمار آورد. از این رو است که مکان‌ها و فضاهای بسته و رخوتناک و کم‌نور و انگار از زیر خاک بیرون آمده قصه‌ها به یکی از مهم‌ترین عناصر برسازنده قصه‌های این مجموعه بدل شده‌اند.

اگر طرفدار داستان‌های کوتاه هستید، اگر به مطالعه‌ی داستان‌های خوب از نویسندگان ایرانی علاقه دارید و دوست دارید اثری متفاوت بخوانید، کتاب کتاب شب نشینی باشکوه می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 279 بار

Gholam%20Hossein%20Sa edi%20 %D8%BA%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%20%D8%B3%D8%A7%D8%B9%D8%AF%DB%8C

عنوان کتاب: شب نشینی باشکوه

نویسنده: غلامحسین ساعدی

تعداد صفحات کتاب: 77 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 6.26 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

پژوهش رندانه‌ای است درباره سنت سحر و جادو در غرب آفریقا و برخورد و مقابله دو فرهنگ کاملاً متضاد در دوران "جنگ تمدن‌ها" و در عین حال داستانی است مهیج که خواننده را تا صفحه آخر مسحور می‌کند...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 112
سوزان جفرز در این کتاب از تجربه‌اش درباره پذیرش بیماری‌اش می‌گوید و معتقد است اگر باور داشته باشیم که در آنچه پیش رویمان قرار گرفته است درسی برای آموختن وجود دارد. از قرار گرفتن در نقش قربانی رها...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 292

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *