شرح غزلیات سعدی

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
شرح غزلهای سعدی (nbookcity.com)

دانلود کتاب شرح غزلیات سعدی

کتاب شرح غزلیات سعدی  به کوشش فریبا نیازکار نوشته شده است. در شرح‌هايي كه پيش از اين بر غزليات سعدي نگاشته شده، بسياري از دشواري‌ها و نيز شاخص انديشه‌هاي سعدي مورد بررسي قرار نگرفته ‌است.

بهره‌مندي شاعران و نويسندگان از آثار يكديگر و ميزان تأثيرپذيري آنان نكته درخور توجهي است كه در اين شرح به ضرورت، به بهره‌مندي سعدي از آثار بزرگاني چون غزالي‏، روزبهان، نظامي و ديگران، بهره‌مندي شاعران ديگر از آثار سعدي همچون حافظ، خواجوي كرماني، جامي و ديگران پرداخته شده است. همچنين در هيچ‌يك از اين شرح‌ها، به مقالاتي كه تاكنون درباره غزليات سعدي نگاشته شده و در آن‌ها به تصحيح ضبط نادرست كلمه و يا شرح معناي واژه، عبارت، بيت و يا غزلي از غزليات سعدي پرداخته شده است، هيچ‌گونه اشاره و يا ارجاعي نشده، كه در اين شرح بدان پرداخته شده است.

چکیده کـتاب

شرح غزلیات سعدی بر اساس نسخه کلیات سعدی به تصحیح محمدعلی فروغی صورت گرفته و بر حسب ضرورت،به موارد زیر پرداخته شده است: معنای واژه­ها،اشارات تاریخی،معناشناختی ابیات،تعیین اوزان عروضی اشعار،نام­های پروردگار اعم از نام­های معمول و اسماء و صفات او،القاب و نعوت،آیات و احادیث موجود در غزل­ها،اصطلاحات عارفان و صوفیان همچون،حال،مقام،نیاز و سماع،مفاهیم رمزی همچون، می،میخانه و قلندر،قصص قرآنی همچون داستان­های یوسف (ع)،خضر (ع)،موسی(ع)، داوود(ع) و ابراهیم (ع)،تبییین تضمین یا بهره جویی محتوایی از آثار پیشینیان، همانند سنایی ، انوری و خاقانی ،استعارات ،تمثیلات ،اصطلاخات خاص و امثال حکم

در مورد سعدی 

سعدی از شاعران بزرگ غزل ‌سراي ايران است که نقش مهم و تأثيرگذاري در سير تکاملي غزل در ادبيات فارسي داشته است. قريحه توانمند شاعري او در قالب زبان فاخر غزل به جلوه درآمده و او را در جايگاه يكي از شاعران بنام و توانمند «غزل پارسي» قرار داده است. پرداختن به غزليات سعدي، شناخت زبان و انديشه توانمندي است كه در قرن هفتم در ايران رقم خورده است.

غزلیات سعدی جايگاه ويژه‌اي در ميان سروده‌هاي او دارد. اين غزل‌ها زاده روح بزرگ و شاعرانه متفكري هستند كه بوستان و گلستان را آفريده است و غزل‌هايش در قلمرو جمال و كمال حاصل تلفيق پرشگون حكمت نظري و عملي و ذوق شاعرانه است. غزل سعدي آميزه انگيزه و ساحت انديشه است. سبك او را سهل و ممتنع خوانده‌اند و معناي غزلش را برخي زودياب يافته‌اند؛ اما برخلاف اين باور، هنوز در تقسيم‌بندي غزل‌هاي سعدي در ميان سعدي ‌پژوهان اجماعي وجود ندارد.

تعداد بازدید: 10,555 بار

Saadi Shirazi %D8%B3%D8%B9%D8%AF%DB%8C %D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C 1

عنوان کتاب: شرح غزلیات

غزلیات، نقد و تفسیر

شاعر: سعدی (مصلح بن عبدالله سعدی شیرازی)

به کوشش فریبا نیازکار

تعداد صفحات کتاب: 1506 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 17.9 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

نمادگرایی نقش مهمی در حیات دینی نوع انسان بازی می‌کند. به وسیله نمادها است که جهان روشنایی پیدا می‌کند و قادر می‌شود که امر متعالی را نشان دهد. آب‌ها نماد مجموعه کلی امور بالقوه...
بروزرسانی: 1 ماه قبل
تعداد بازدید: 253
آنا گاوالدا در کتابش نه‌ تنها توانسته است داستان‌ هایی جذاب تعریف کند، بلکه با روشی به روایت آن‌ها پرداخته که توجه هر خواننده‌ای را به خود جلب می‌کند؛ بنابراین مطالعه‌ی این داستان‌ها...
بروزرسانی: 10 ماه قبل
تعداد بازدید: 244

4 پاسخ

  1. فیلترشکن من فعال نبود. پیغام تایید پرداخت هم داد. اما دسترسی vip ده روزه من فعال نشد

    1. با سلام. اشتراکتون به صورت دستی فعال شد لطفا یکبار صفحه رو رفرش کنین.

  2. سلام
    قصد دانلود کتاب را داشتم.اشتراک فیروزه ای هم تهیه کردم .فعلاً که نتوانستم.لطفاً راهنمایی بفرمایید.
    متشکرم

    1. با سلام. اشتراک شما به دلیل استفاده از آی پی خارجی (استفاده از فیلترشکن موقع خرید) به صورت اتوماتیک فعال نشده بود و به صورت دستی فعال کردیم. لطفا پس از ورود به حساب کاربری خود یکبار صفحه را رفرش کنید. در صورت بروز هرگونه سوالی با کمال میل در خدمتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *