امثال و حکم

آخرین ویرایش: 2 هفته قبل
امثال و حکم (nbookcity.com)

دانلود کتاب امثال و حکم

کتاب پیش رو، شرح و توضیح و بیان، گزیده ایست از مجموعه چهارجلدی امثال و حکم علامه دهخدا، گنجینه ای پربار و ارزشمند در فرهنگ و ادب فارسی با مقامی بس ارجمند.

یکی از مظاهر فرهنگ و تمدن و ادبیات هر کشور امثال و حكم و کلمات قصار و پر مغزی می باشد که از دهان بزرگان علم و ادب و یا مردم عامی آن دیار تراوش شده است. 

در زبان فارسی بیش از هر زبان زنده دنیا هزاران مثل سائره هست که هر کدام دارای یک جهان ذوق و اندیشه و ملاحت و محسن تعبیر در ادای مقصود آن می باشد و به کار رفته است.

خلاصه کتاب

علی اکبر دهخدا ضمن کوشش و اهتمام در جهت توضیح و شناخت تک‌تکِ ضرب المثل‌ها، به خاطر خودداری از اطاله کلام و جلوگیری از ازدیاد بیشتر حجم کتاب، اغلب با اشاراتی مختصر و در چند کلمه و با توجه به عدم شرح کافی، خواننده را به کاوش و تفحص بیشتری برای پی بردن به مایه و مفهوم امثال و جایگاه و حدود بکارگیری شان وامی دارد.

و از طرفی در رابطه با یک ضرب المثل ابیات بسیاری از شاعران و سرایندگان را به عنوان مبنا و مصداق و شاهد آورده است. در پیشگفتار کتاب امثال و حکم پس از توضیح شیوه نگارش کتاب و اهمیت موضوع آن، شرحى حالى از دهخدا و آثار او به اختصار آمده است. 

کتاب مشتمل بر حدود سى هزار عنوان ضرب المثل، حکمت، اصطلاح و کنایه است و نزدیک به ده هزا مثل یا حکمت و کنایه و اصطلاح به عنوان نظیر و مترادف آمده و عنوان نیافته است.

دهخدا در تألیف خود بیش از هزار عبارت عربى آورده است که بیش‌تر آیات قرآن و احادیث نبوى و کلمات منسوب به امامان شیعه و امثال و نظایر آن‌ها است. مؤلف مفهوم ضرب‌المثل را با مفهوم کلمات کوتاه حکیمانه و اخلاقى درهم آمیخته است.

بخشی از متن کتاب

چشم تنگ دنیادار است: عدم امکان انجام و تنگی مسیر و مفر را بدان تشبیه نمایند. زمانی که طرف، سخت گیر و بدون گذشت و نرمش باشد. همانطور که دنیادار زراندوز سختگیر و بدون گذشت و تنگ نظر است. 

به تب خود راضی می شود تا مرگ همکار و رقیب را بیند. آنکه سیر نمی شود و به قول معروف سیرائی ندارد. گفت چشم تنگ دنیادار را – یا قناعت پر کند یا خاک گور.

چشم، چشم را نمی بیند: کنایه از نهایت تراکم و انبوهی جمعیت در محل و مکانی باشد: تاریکی و تراکم آنجا که آدمها در انبوه به یکدیگر هم توجه نداشته باشند و هر کس به فکر خود باشد، روز وانفسا

چشمها چهار تا شدن:  کنایه بر نهایت تعجب از دیدن شخص، منظره یا چیزی جالب توجه و دیدنی. کسانی را شامل می شود که در اینگونه موارد، یگه می خورند و بی پروا و از روی حسادت قضاوتها و اظهار نظرهای سردرگم می کنند و می کوشند ارزش موضوع را کم جلوه داده و به قول معروف ماست مالی بکنند و از بین ببرند.

خانمی که از توفیق ارزشمند فرزند همسایه ناراحت شده حال آنکه فرزند خودش امتیازی بدست نیاورده است. بی درایت ورشکسته ای که متوجه بهره کلان و ناباورانه همکار و یا دوست خود حیرت زده شده باشد.

نقد کتاب امثال و حکم

گروهى بر کتاب خرده گرفتند که عنوان کتاب امثال و حکم است ولى در طى آن اصطلاحات و کنایات و اخبار و احادیث و کلمات دیگرى که مثل نیستند وارد شده است. دهخدا بر این خرده‌گیرى چنین پاسخ گفته است که اگر عنوان کتاب «امثال و حکم و مصطلاحات و کنایات و اخبار و احادیث و…» یا نظیر آن انتخاب می گردید، عنوانى دراز مى‌شد.

و احتراز از آن واجب بود و از او به عنوان مختصر «امثال و حکم» اکتفا شد. راه دیگر این بوده است که آن اصطلاحات و… حذف شود و طبیعى است که آن حذف، پاسخگوى خردیران می توانست باشد؛ اما محرومیت خوانندگان از فواید آنها جبرانى نمى‌توانست داشته باشد.

دهخدا به پیروى از رسم و شیوه شاعران و نویسندگان قدیم ایران، ضرب المثلها را نه به صورتى‌که در زبان مردم بوده، بلکه به صورتى‌که در کتاب‌ها و دیوان‌ها آمده نقل کرده است. چنان که گویى اصلاً درصدد گردآورى فولکلور (فرهنگ و دانش عامه) نبوده، بلکه قصد داشته که شعرها و کلمات اخلاقى و پندآموز را در یک‌ جا گرد آورد.

از این رو است که ضرب المثلها در کتاب او مقام دوم را گرفته و اغلب تنها به عنوان مترادف امثال و حکم ادبى ذکر گردیده است.

کتاب امثال و حکم (دوره دو جلدی)

عنوان کتاب: امثال و حکم (دوره دو جلدی)

نویسنده: علی اکبر دهخدا

گزیده و شرح فرج الله شریفی گلپایگانی

تعداد صفحات کتاب: 501 و 509 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 6.1 و 6.5 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

آنچه خواندید...

نوشته‌های مشابه

درمان خانگی کهیر کتابچه ای پزشکی است که در ۳۵ صفحه به نگارش در آمده است.کهیر نوعی عارضه‌ی پوستی است که نتیجه‌ی حساسیت بدن به ماده‌ای حساسیت‌زا (آلرژن) است. کهیر پاسخی به آزادسازی هیستامین توسط بدن است؛ هیستامین زمانی آزاد می‌شود ...
بروزرسانی: 1 هفته قبل
تعداد بازدید: 617
کلیه های شما یک جفت اندام است که در کمر شما واقع شده است . یک کلیه در هر طرف ستون فقرات شما قرار دارد . آن ها خون شما را فیلتر می کنند و سموم بدن را از بدن شما خارج می کنند
بروزرسانی: 1 هفته قبل
تعداد بازدید: 270

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *