عبور از خط

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
عبور از خط (nbookcity.com)

دانلود کتاب عبور از خط

ارنست یونگر نویسنده معاصر آلمانی است که آثارش مثل همین کتاب عبور از خط رنگ فلسفه دارد. ماجراهایی که براین آدم قرن بیستمی گذشته است هر یک نشانه ای از حادثه ایست که بر گوشه ای از جهان گذشته و آثاری که از او در دست داریم هر یک برگه ایست و سندی درباره این قرن.

در ۱۸۹۵ در هایدلبرگ متولد شد. پدرش داروخانه داشت. در هانور رشد کرد. در ۱۸ سالگی از مدرسه گریخت و به «لژیون اترانژه» وارد شد. بعدها از این ماجرا که قطع رابطه ای با نظم بورژوازیست در کتاب «بازیهای افریقایی » – ۱۹۳۹ سخن گفته است. در ۱۹۱۹ داوطلبانه وارد جنگ شد و چند بار مجروح گشت و در درجه ستوانی مدال لیاقت گرفت. زندگی جنگ را در کتابهای خود «طوفان فولاد» – ۱۹۲۰ و «جنگ چون زندگی در ونی» – ۱۹۲۲ شرح داده است. تا سال ۱۹۲۳ جزو نیروهای دفاعی کشور خود بود و سپس تا ۱۹۲۵ در لایپزیگ و ناپل جانورشناسی و فلسفه آموخت. یونگر تا امروز نیز یک مسافر خوش نشین باقیمانده است که هر کجا که سرآید سرای اوست.

بخشی از متن

 نظم گسترده تمدن اروپایی، متکی به تکنولوژی است و این نقطه قدرت، درست همان نقطه ضعف او است. وقتی انسان به قدرتی اتکا پیدا کند که بیرون از وجود او است دیگر نمی تواند خود را قدرتمند بداند. تکنولوژی هسته نابودی خویش را در درون خود دارد و این امری است فراتر از این حقیقت که کمال تکنولوژی با کمال انسانی جمع نمی شود. اتوماسیون واقعه ای است که بین انسان و ابزار او حائل گشته است و اینچنین نظم گسترده اتوماتیک تکنولوژی، فارغ از وجود انسان به نحوی حیات انتزاعی دست یافته. عالم امروز، عالمی انتزاعی است که بر مبنای علوم انتزاعی امروز صورت پذیرفته است.

منطق بشر امروز، منطق انتزاعی ریاضیات است و معماری شهرها و خانه های او را هندسه تحلیلی دکارت که بر مبنای سلسله ای از انتزاعات، صورتی کاربردی یافته است شکل داده. دو قرن است که بشر نظم حیات فردی و اجتماعی خویش را نیز با نظم انتزاعی کارخانجات و سیستمهای گسترده بوروکراتیک تطبیق داده است. و از این راه رفته رفته خود را به صورتی که مورد نیاز یک مکانیسم بسیار گسترده اتوماتیک باشد استحاله بخشیده است.

این نظم گسترده نیهیلیستی بسیار قدرتمند می نماید. اما در واقع چنین نیست. وقتی که برق در شهری چون نیویورک قطع شود همه با نحوی از آگاهی فطری برق را چون پاشنه پای آشیل و چشمان اسفندیار می یابند. و یا هنگامی که جریان نفت از تنگه هرمز به حلقوم نفتخوار کارخانجات مسدود شود، بازار بورس وال استریت خود را «بیچاره» می یابد. نقطه اتکاء بیرونی همواره با یک نقطه ضعف درونی مقابل است.

چکیده کتاب

آن که قدرت عظیم نیستی را نیازموده و به این وسوسه تن در نداده است، کمتر از دیگران زمان را می‌شناسد. هر کس فارغ از این‌که از چه طبقه‌ای یا مقامی باشد، در نبردی بی‌واسطه و مستقل به سر می‌برد و با پیروزی او است که عالم تغییر می‌کند. اگر او قوی‌تر باشد، نیستی به آشیان خود خواهد خزید. ارنست یونگر در کتاب عبور از خط همچون کسی که در آیینه‌ی آینده نظر کرده است، وقایع را یکی پس از دیگری بازگو می‌کند؛ از گذشته می‌گوید، حال را وصف می‌کند و از آینده خبر می‌دهد. شاید به همین سبب است که این کتاب خواننده‌ی اهل فکر را راحت نمی‌گذارد و به اندیشه وا می‌دارد.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

  1. نظم اشیا
  2. حس یک پایان
  3. کتاب روزگاران
  4. نظم گفتار
  5. برای یک روز بیشتر

تعداد بازدید: 1,924 بار

Ernst%20J%C3%BCnger%20 %D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%B3%D8%AA%20%DB%8C%D9%88%D9%86%DA%AF%D8%B1

عنوان کتاب: عبور از خط

نویسنده: ارنست یونگر

ترجمه و تقریر: دکتر محمود هومن

تحریر: جلال آل احمد

به همراه «آخرین دوران رنج» نوشته سید مرتضی آوینی

تعداد صفحات کتاب: 127 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 6.56 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

بامدادان در این کتاب با اتکا به منابع تاریخی و با استفاده از روشی تحلیلی، به بررسی روایت های مختلف از پیدایش اسلام می‌پردازد. او در این کتاب به این نتیجه می رسد که روایت های سنتی از پیدایش اسلام...
بروزرسانی: 3 روز قبل
تعداد بازدید: 92
ان تولی زمانی که تصمیم گرفت کتاب دهکده‌ی آدمخواران را بنویسد، تنها به مدارکی که در دست داشت بسنده نکرد. او به همان روستا سفر کرد و با مردم صحبت کرد. این گفتگوها تا حدی پیش رفت که مردم روستا او...
بروزرسانی: 2 ساعت قبل
تعداد بازدید: 4855

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *