ماهی سیاه کوچولو

آخرین ویرایش: 3 هفته قبل
ماهی سیاه کوچولو (nbookcity.com)

دانلود کتاب ماهی سیاه کوچولو

کتاب ماهی سیاه کوچولو زمانی که برای اولین بار منتشر شد به‌ عنوان یک داستان سیاسی شناخته شد، موضوع این کتاب به ایده‌ های سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران بسیار نزدیک بود، و به همین علت این گروه تا مدت‌ها از این کتاب به‌عنوان مانیفست استفاده می‌ کردند.

کتاب حاضر، محدودیت‌ های ذهن جوانی را شرح می‌ دهد که شجاعتش را روزها و ذره ذره جمع می‌کند تا دل به دریا بزند. گروهی معتقدند که داستان کتاب پیش رو فقط برای کودکان نوشته شده است. در حالی‌ که برخی دیگر معتقدند که این کتاب بیشتر از اینکه یک داستان کودکانه باشد، داستانی است پر از نمادهای سیاسی و اجتماعی.

خلاصه کتاب

کتاب ماهی سیاه کوچولو نوشته ی صمد بهرنگی به حقیقت داستان شکوفایی نوع بشر و غلبه بر ترسها و حرکت در مسیر آنچه که هستیم می باشد. داستان سرشار از حکمت است که بر خلاف لحن کودکانه آن، خطاب به افراد بزرگ جامعه نوشته شده است. داستانی به زبان حیوانات که با صمیمت تمام بیان شده و به سادگی آنچه را که مقصود نویسنده است، بیان می کند که این سادگی بیان، خود نشان از تسلط نویسنده بر آنچه می گوید است و میزان حکمت و عمق بینش نویسنده را نشان می دهد.

ماهی سیاه کوچولو نماد افرادی در جامعه می باشد که با غلبه کردن بر ترس های خود پیش به سوی آزادی و آنچه که باید باشند می روند و در مسیر زندگی خود در عین مشکلات فراوانی که پیش می آید ناامید نمی شوند و به مسیر خود ادامه می دهند. شخصیتی که به دیدگاه اریک فروم شخصیتی سازنده می باشد و در مسیر زندگی خود نسبت به دیگران بی تفاوت نیست و از آنجا که نور وجودیتش او را فرا گرفته روشنی گر افرادی است که در سر راهش قرار می گیرند. البته هر که به اندازه فهم خود از او بهره می جوید.

بهرنگی در این کتاب به خوانندگانش نشان می‌دهد که هرگز نباید کسی که موجب آگاهی شما شده است را فراموش کنید. او قدرت عشق به هم‌ نوع و نوع‌ دوستی را را در قصه‌اش روایت می‌ کند. نکته‌ی مهم دیگری که بهرنگی در قصه‌ی این کتاب اشاره‌ی ظریفی به آن می‌ کند، بی تفاوتی جامعه است. در این کتاب دوازده هزار بچه‌ ماهی داستان ماهی سیاه را می‌ شنوند، اما کمی بعد همه‌شان شب بخیر می‌ گویند و به خواب می‌ روند!

بخشی از متن کتاب

ناگهان صدای زیر قورباغه‌ای او را از جا پراند. قورباغه لب برکه، روی سنگی نشسته بود؛ جست زد توی آب و آمد پیش ماهی و گفت: « من اینجام، فرمایش؟» ماهی گفت:« سلام، خانم‌بزرگ!» قورباغه گفت:« حالا چه وقت خودنمایی‌ست، موجود بی اصل و نسب! بچه‌گیر آورده‌یی و داری حرف‌های گنده گنده می‌زنی! من دیگر آنقدر‌ها عمر کرده‌ام که بفهمم دنیا همین برکه‌ست. بهتر است بروی دنبال کارت و بچه‌های مرا از راه به در نبری.» ماهی کوچولو گفت:« صدتا از این عمرها هم که بکنی، بازهم بک قورباغه‌ی نادان و درمانده بیشتر نیستی.»

قورباغه عصبانی شد و جست زد طرف ماهی سیاه کوچولو، ماهی تکان تندی خورد و مثل برق در رفت و لای و لجن و کرم‌های ته برکه را بهم زد. نخ سفیدی می‌دیدی. یک‌جا تخته‌ سنگ بزرگی از کوه جدا شده بود و افتاده بود ته دره، و آب را دو قسمت کرده بود. مارمولک درشتی، به اندازه‌ی کف دست، شکمش را به سنگ چسبانده بود. از گرمی آفتاب لذت می‌برد و نگاه می‌کرد به خرچنگ گردو درشتی که نشسته بود روی شن‌های ته آب، آنجا که عمق آب کمتر بود، و داشت قورباغه‌ای را که شکار کرده‌ بود،می‌خورد. ماهی کوچولو ناگهان چشمش افتاد به خرچنگ و ترسید؛ از دور سلامی کرد. خرچنگ چپ چپ به او نگاهی کرد و گفت:« چه ماهی با ادبی! بیا جلو کوچولو، بیا!

افتخارات کتاب

  • برنده جایزه هانس کریستین اندرسون تصویرگری در سال 1974
  • برنده جایزهٔ نخست نمایشگاه بین المللی کتاب کودک بولونیا در سال 1968
  • کتاب برگزیده کودک در سال ۱۳۴۷
  • برنده دیپلم افتخار دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا در سال 1968

نقد کتاب ماهی سیاه کوچولو

زبان نمادین این داستان الهام بخش بسیاری از نویسندگان و شاعران مختلف بوده‌ است و اشعار و متون بسیاری در وصفش سروده شده‌ است. ماهی سیاه کوچولو کتاب برگزیده کودک در سال ۱۳۴۷ شد. همچنین جایزه ششمین نمایشگاه کتاب کودک در بلونیا ایتالیا و جایزهٔ بی‌ ینال براتیسلاوای چک‌ اسلواکی را در سال ۱۹۶۹ دریافت کرده‌ است. این کتاب به بسیاری از زبان‌های جهان ترجمه شده‌ است. داستان حاضر یک داستان قهرمان محور است. به این معنا که تمام شخصیت‌ های جانبی این داستان برای حمایت شخصیت اصلی (قهرمان) شکل گرفته‌اند.

هرکدام از شخصیت‌های این داستان را می‌ توان نماد یک گروه اجتماعی دانست. خود ماهی سیاه هم نماد نسل جوان انقلابی و روشن فکر است. پیام داستان صمد بهرنگی هم در شخصیت «ماهی سیاه کوچولو» نهفته است. این ماهی شخصیتی متفکر و کنجکاو دارد، و این کنجکاوی و شجاعتش باعث می‌ شود برای پیشروی در مسیر پرپیچ و خم مقابلش آماده باشد. کتاب آه ما الاغ ها نیز از این نویسنده بسیار خواندنی است.

کتاب ماهی سیاه کوچولو

عنوان کتاب: ماهی سیاه کوچولو

نویسنده: صمد بهرنگی

تعداد صفحات کتاب: 45 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 1 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

آنچه خواندید...

نوشته‌های مشابه

نویسنده در کتاب در جریان انقلاب فرانسه، در قالب خاطرات خیالی شخصیتی به نام لوییز مدره‌اک در طول سال‌های ۱۷۸۹ تا ۱۷۹۱، به شرح بریده‌ای از رویدادهای انقلاب فرانسه پرداخته است...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 159
این نوشتار گشودن پنجره و چشم اندازی مختصر و فشرده بر عروج انسان در روند تکامل و جایگاه ذهن و اندیشه بشری در ساختار مدنیت و جامعه می باشد .
بروزرسانی: 1 هفته قبل
تعداد بازدید: 772

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *