مثل هیچ کس

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
مثل هیچ کس (nbookcity.com)

دانلود کتاب مثل هیچ کس

دلفین دو ویگان، نویسنده زن قرن بیستم میلادی اهل فرانسه است. رمان هیچ مانعی در برابر شب که در 2011 منتشر شد، برایش حداقل 4 جایزه ادبی به ارمغان داشت. رمان دیگر او که با عنوان بر اساس داستان واقعی منتشر شد، در همان سال جایزه رنودو را به خود اختصاص داد. کتاب مثل هیچ کس اولین رمان این نویسنده است که در سال 1393 به فارسی ترجمه شد.

خلاصه کتاب

کتاب مثل هیچ کس در سال ۲۰۱۲، جایزه ادبی سال فرانسه را به دست آورد. داستان پیرامون زندگی و اندیشه‌های دو دختر نوجوان فرانسوی است. «لو» دختری ۱۳ساله و دانش‌آموز است که مادری افسرده و خانواده‌ ای نه‌ چندان منسجم دارد. او با دختری ۱۸ ساله و بی‌ خانمان به نام «نو» آشنا می‌شود و در این رابطه جدید می‌ کوشد از دنیای نا به‌ سامان خودش کمی فاصله بگیرد و به دختر ولگرد و طرد شده کمک کند.

بخشی از متن کتاب

چه خوب می‌ شد اگر «نو» به خانۀ ما می‌آمد. و اگر ما تصمیم می‌گرفتیم که خلاف پیشامدها عمل کنیم، اگر تصمیم می‌گرفتیم اتفاقات جور دیگری رخ بدهد، حتی اگر خیلی سخت و پیچیده تر از آنی باشد که تصورش را می‌کردیم. تنها یک راه حل وجود دارد: نو پیش ما بیاید. او در خانۀ ما یک تختخواب خواهد داشت، میز، کمدی که وسایلش را داخلش بگذارد و حمامی که خودش را بشوید. پیش ما او نشانی ثابتی خواهد داشت و به این ترتیب می‌تواند دنبال کار بگردد. اتاق تئیس از همان زمان خالی مانده است. پدرم تختخواب نوزادی، لباس‌ها و کمد را بخشیده بود و گهگاه اگر کاری برای انجام دادن، یا احتیاج به تنهایی داشت داخل آن اتاق می‌رفت.

مادرم از آن روز به بعد دیگر هرگز داخل آن اتاق نشد یا حداقل در حضور ما هرگز پایش را آن جا نگذاشت. او به هیچ چیز آن اتاق دست نزد و پدرم بود که همه چیز را جا به جا کرد. از آن به بعد هر وقت می‌خواستیم در مورد آن جا حرف بزنیم نمی‌گفتیم اتاق، می‌گفتیم دفتر کار. دفتر کاری که درش همیشه بسته ماند. چند روزی برای گفتن قضیه صبر کردم و منتظر یک موقعیت خوب شدم. در عین حال می‌دانستم که راه‌های مختلفی پیش پایم نیست. از یک طرف واقعیت محض بود و از طرف دیگر داستانی ساختگی و حیله و ترفند برای جلوگیری از جلوه کردن نو به عنوان دختری خیابانی.

نقد کتاب مثل هیچ کس

کتاب مثل هیچ کس اثر برجسته دلفین دو ویگان است. این رمان، حکایت زندگی دو دختر با پیشینه‌ای کاملا متفاوت است که دوستی میان‌شان، زندگی آن‌ها را به هم گره زده است. داستان گرد زندگی دو دختر جوان می‌ چرخد، یکی ولگرد و سرگشته‌ی کوچه و خیابان و آن یکی دانش‌آموز اما در پی تجربه‌های نو برای شناخت زندگی.

این برخورد بر عکس بسیاری داستان‌های مشابه، تباهی در پی ندارد، بلکه حاصل آن شناخت، آگاهی و درکی تازه از دنیاست. رمان مثل هیچ کس تصویری زنده و جاندار از دغدغه‌ها، هراس‌ ها و دلبستگی‌ های نسل جوان امروز فرانسه را با نثری روان و داستانی جذاب برای ما تصویر می‌ کند.

تعداد بازدید: 558 بار

Delphine%20de%20Vigan%20 %D8%AF%D9%84%D9%81%DB%8C%D9%86%20%D8%AF%D9%88%20%D9%88%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%86

عنوان کتاب: مثل هیچ کس

برنده ی جایزه ی کتاب فروشان فرانسه سال 2008

برنده ی جایزه ی روتاری بین الملل سال 2009

نویسنده: دلفین دو ویگان

مترجم: صدف محسنی

تعداد صفحات کتاب: 282 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 12.8 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

بامدادان در این کتاب با اتکا به منابع تاریخی و با استفاده از روشی تحلیلی، به بررسی روایت های مختلف از پیدایش اسلام می‌پردازد. او در این کتاب به این نتیجه می رسد که روایت های سنتی از پیدایش اسلام...
بروزرسانی: 3 روز قبل
تعداد بازدید: 89
کتاب چراغها را من خاموش میکنم که بیش از هشتاد و هشت بار تجدید چاپ شده است، اثر نویسنده‌ای به‌نام زويا پيرزاد است. این رمان درمورد زندگی چند خانواده‌ی ارمنی ساکن آبادان در دهه‌ی ۴۰ است...
بروزرسانی: 20 ساعت قبل
تعداد بازدید: 9510

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *