معنای زندگی ام

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
معنای زندگی ام (nbookcity.com)

دانلود کتاب معنای زندگی ام

خواندن خاطرات رومن گاری در کتاب معنای زندگی ام برای همه کسانی که به خواندن سرگذشت نامه‌ها و خاطرات افراد مشهور و تاثیرگذار دنیای ادبیات علاقه دارند، لذتبخش خواهد بود.

«فکر نمی‌کنم فرصت چندانی برای نوشتن یک زندگی‌نامه‌ جدید داشته باشم.» این آخرین سخنان رومن گاری در گفت‌ و گوی اختصاصی‌اش با رادیو کاناداست. چند ماه پس از ضبط این برنامه، در دوم دسامبر 1980 به زندگی پر فراز و نشیب خود پایان داد.

نشر گالیمار در سال 2014 این مصاحبه‌ی قدیمی را در قالب یک زندگی‌نامه به انتشار رساند و روژه گرونیه نیز آن را ویراستاری نمود. نویسنده در کتاب حاضر تمامی رخدادها و خاطرات زندگی‌اش را در چهار بخش به تصویر می‌کشد و از عقاید و تجربیات خود در مواجهه با زندگی سخن می‌گوید.

خلاصه کتاب

گذار معنای زندگی ام متن پیاده شده ی گفت وگویی تصویری با گاری است که چند ماه پیش از درگذشت او انجام شده است. متن کتاب به شکل تک گویی گاری تنظیم شده است و می توان آن را به قول روژه گرونیه، ویراستار متن، واپسین فصل از خودزندگی نامه ی گاری دانست. کتاب به چهار بخش تقسیم شده است. گاری در هر بخش مقطعی از زندگی پرماجرایش را روایت می کند:

دوران کودکی پررنج، جوانی و بلندپروازی هایش، حضور موثر در جنگ و همراهی با ژنرال دوگل، شهرت به دست آمده از نویسندگی، درگذشت مادرش که بیش از هر کسی دوستش داشت، کار سخنگویی فرانسه در سازمان ملل، فعالیت در هالیوود، ازدواج با جین سیبرگ (هنرپیشه فیلم از نفس افتاده) و…

نویسنده در کتاب معنای زندگی ام خاطراتی از خود و مادرش و مهاجرت به فرانسه، اولین شغل‌هایی که مادر برگزید تا خرج خود و فرزندش را آورد، و درس‌خواندنش و نمرات عالی اش در زبان فرانسه می‌گوید. نمراتی که مادرش را همیشه خوشحال و خرسند می‌کرد. گاری از روزهای کودکی و نوجوانی می‌گوید که به سختی گذشت و از بلندپروازی‌های جوانی و شرکتش در جنگ همراه ژنرال دوگل و رنجی که از درگذشت مادرش متحمل شد، از ازدواجش، شغل‌هایش و….

بخشی از متن کتاب

نمایش های هالیوودی به من فهماند که سه چهارم زندگی سیاسی کنونی و زندگی ایدئولوژیک هم نمایش اند. من در سمت کنسول فرانسه نزدیک به چهار سال در لس آنجلس ماندم و در آن زمان ملاقاتی با جین سیبرگ داشتم که برای ساخت فیلم سنت ژان و سلام بر غم به آنجا آمده بود، او در کار قبلی اش، از نفس افتاده، به موفقیتی بزرگ دست یافته بود. من از همسر اولم لزلی بلانش جدا شدم و با جین سیبرگ ازدواج کردم و فرزندی از او دارم که به زودی هفده سالش می شود و سال آخر دبیرستان است.

در آن زمان، زندگی برایم پیچیده شده بود و بایستی انتخاب می کردم؛ نمی توانستم هم زمان هم رمان نویس باشم و هم دیپلمات، از طرف دیگر با زنی بیست و چهار سال کوچکتر از خودم ازدواج کرده بودم که در آن زمان ستاره ی سینما بود و به خاطر شغلش مجبور بود به کشورهای گوناگونی سفر کند و من یا باید این جدایی را تحمل می کردم و یا به هر جایی که برای فیلم برداری می رفت همراهی اش می کردم، حتی اگر جای دوری مثل کلمبیا باشد. من از وزارت امور خارجه درخواست انتظار خدمت کردم، درحالی که دلم می خواست دوباره بتوانم شغلم را به دست آورم.

زیرا به کار در وزارت امور خارجه بسیار علاقه مند بودم، اما شرایط و نیازهای زندگی مادی و اقتصادی مجبورم می کرد که دیگر هرگز نتوانم در این وزارت خانه کار کنم، هر چند که در ایجاد چنین شرایطی، وزارت خانه هیچ تقصیری نداشت؛ مایلم این نکته را بگویم که درست در زمانی که قابلیت سمت وزارت را داشتم و فرصتی برای تحقق رؤیای مادرم بود، که دلش می خواست من سفیر فرانسه باشم، منتظر خدمت شدم. شاید هنوز در ذهنم تا حدودی انگیزه هایی وجود داشت تا بتوانم رؤیای شکوهمند مادرم را محقق کنم.

به نظر می آید اگر در پی تحقق این رؤیا بودم بیشتر به واسطه ی حسی معنوی و درونی بود تا نیازی درونی، چرا که مادرم از هیچ یک از این اتفاقاتی که برایم رخ داده مطلع نبود و پیش از همه ی این اتفاقات مرده بود؛ نه از شرکت من در جنگ چیزی می دانست، نه از آثار ادبی ام و حتی مشاغل دیپلماتیکی ام. به هر روی، وزارت امور خارجه را ترک کردم و به استثنای چند مأموریت خاص، هرگز تا زمان بازنشستگی ام به این وزارت خانه نرفتم. در آن زمان، امریکا را خیلی خوب میشناختم و دو کتاب نوشتم…

نقد کتاب معنای زندگی ام

معنای زندگی ام کتابی که خواننده، از خلال خاطرات و شرح رویدادهای مهم زندگی رومن گاری، به‌ خوبی با طرز تفکر و نیز ظرافت‌های شخصیتی‌اش آشنا می‌شود؛ کتابی که با حوادث دوران نوجوانی و جوانی نویسنده آغاز و با تجربه‌ی او در عرصه‌ها و مشاغلی چون نظامی‌گری، مشاغل دیپلماتیک و به‌ویژه تجربه‌ی او در عرصه‌ی سینما و نگارش فیلم‌نامه و حتی ساخت فیلم تداوم می‌یابد و در واپسین فصل کتاب، که هم‌عنوان با نام کتاب است، پایان می‌یابد.

رومن گاری یکی از پرکارترین و محبوب‌ترین نویسندگان فرانسه به شمار می‌رود که در طول زندگی ادبی‌اش 21 رمان با نام واقعی خود و یک رمان با نام مستعار فوسکو سینی بالدی و چهار رمان با نام مستعار امیل آژار نوشت.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 216 بار

Romain%20Gary%20 %D8%B1%D9%88%D9%85%D9%86%20%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C 4

عنوان کتاب: معنای زندگی ام (گذار روزگار)

نویسنده: رومن گاری

مترجم: محمدرضا حسنی

تعداد صفحات کتاب: 67 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 5.3 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

سه روز قبل از اتمام ماموریت آپولو 13، جک سوایگرت جایگزین کِن متینگلی فضانورد به عنوان خلبان قسمت فرماندهی آپولو شد. متینگلی در معرض یک بیماری که سرخک آلمانی نامیده می شد، قرار گرفته بود. پزشکان نگران...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 183
این کتاب توانایی این را دارد که خواننده اش را مجذوب شخصیت اصلی آن کند و او را به جستجوی بیشتر در مورد این شخصیت سوق بدهد. نکته بعدی اینکه باید این کتاب را در رده کتب انگیزشی هم به حساب آورد زیرا...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 779

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *