مغز داستان شما

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
مغز داستان شما (nbookcity.com)

معرفی کتاب مغز داستان شما

واقعیت چیست؟ شما کی هستید؟ چگونه تصمیم می گیرید؟ چرا مغز شما به افراد دیگر احتیاج دارد؟ چگونه فناوری آماده است تا معنای انسان بودن را تغییر دهد؟ در طی تحقیقات خود ، دیوید ایگلمن نویسنده کتاب مغز: داستان شما ما را در دنیای ورزش های شدید ، عدالت کیفری ، حالات چهره ، نسل کشی ، جراحی مغز ، احساس روده ، رباتیک و جستجوی جاودانگی راهنمایی می کند.

برای تور مسافرتی سفر به کیهان درونی هرچه سریع تر با متن این کتاب همراه شوید. در پیچ و خم بی نهایت متراکم میلیاردها سلول مغز و تریلیون اتصال آنها ، چیزی پدیدار می شود که شاید انتظار نداشته باشید در آنجا ببینید. مغز داستان شما یک کتاب ساده نیست بلکه داستان چگونگی شکل دادن زندگی شما در مغزتان و شکل گیری مغز شما در زندگی تان است.

دیوید ایگلمن از جمله دانشمندان قرن حاضر است که تلاش می‌کند تا علوم اعصاب را به زبان مردم عامه ترویج دهد و تا حدود زیادی نیز موفق بوده است. او در نشریه‌های معتبری همچون نیویورک تایمز و نیویورکر قلم می‌فرساید و مطالبی که می‌نویسد طرفداران بسیاری از سراسر دنیا دارند. شاید بتوان دیوید ایگلمن را با میچو کاکو در دنیای فیزیک مقایسه کرد.

خلاصه کتاب

دانش بررسی و شناخت مغز دارای اهمیت زیادی است. این ماده عجیب که در درون جمجمه ما قرار دارد دارای توان محاسبه بسیار بالا و نوعی ماشین ادراکی است که به کمک آن به سیر در جهان می‌ پردازیم. این ماده همان چیزی است که تصمیم‌های ما از آن نشات می‌گیرد و تخیل ما با آن جان می‌گیرد. زندگی ما در خواب یا بیداری از کنش سریع و بی‌وقفه میلیاردها سلول آن پدید می‌آید.

فهم بهتر مغز سبب می‌شود که بهتر دریابیم چگونه می‌توانیم در روابط شخصی خود واقعی‌تر باشیم و رعایت چه نکاتی و رعایت چه نکاتی در زندگی اجتماعی ضروروی‌تر است. اینکه چگونه مبارزه کنیم، چگونه عشق بورزیم. چه چیزی را درست بدانیم، چگونه تخصیل کنیم. درمی‌یابیم چگونه خط مشی اجتماعی بهتری را دنبال کنیم. و چگونه به طراحی جسم خود در سده‌های آینده بپردازیم. در مدارهای کوچک میکروسکوپی مغز، داستان آینده انسان حک شده است.

بخشی از متن کتاب

چنانچه محیطی دارای مراقبت عاطفی و تحریک شناختی کافی نباشد، خط سیر رشد طبیعی مغز انسان مختل خواهد شد مطالعه نلسون به طریقی مثبت روی دیگر سکه را نیز نشان داد. اینکه اگر کودکان گرفتار در این وضعیت به محیط مطلوبی از نظر عاطفی و امنیتی منتقل شوند، امکان بهبود مغز تا حد زیادی وجود دارد. کودکانی که قبل از دو سالگی تحت سرپرستی خانواده های دیگر قرار می گرفتند اغلب وضع شان بهتر می شد. بعد از دو سالگی نیز پیشرفت زیادی برای آنها به وجود می آمد، لیکن بسته به سن فرد درجاتی از مشکلات رشد در آنها باقی می ماند…

نلسون که از دیدن چنان شرایطی یکه خورده بود برنامه میانجی گری سریع بخارست» را پایه ریزی کرد. در این برنامه آنها ۱۳۶ کودک ۶ ماهه الی سه ساله را که از بدو تولد در این گونه موسسه ها زندگی می کردند مورد بررسی قرار دادند. نخست روشن شد که این کودکان در مقایسه با سایر کودکان که از ضریب هوشی متوسط ۱۰۰ برخوردار بودند، دارای ضریب هوشی ۶۰ الی ۷۰ هستند. نشانه هایی از نارسایی رشد مغزی در این کودکان وجود داشت و رشد زیانی آنها دچار تأخیر بود. وقتی نلسون از آنها نوار مغزی تهیه کرد تا فعالیت الکتریک مغز آنها را بررسی کند متوجه شد که فعالیت سلول های مغزی آنها تا حد زیادی کاهش یافته است.

نقد کتاب مغز داستان شما

از آن جا که دانش بررسی و شناخت مغز انسان به سرعت در حال تحول است کمتر کسی به خود زحمت می‌دهد لختی بایستد و به گستره آن بنگرد و با زبانی صریح و روشن به شرح دست آوردهای آن برای موجود زنده بپردازد. هدف کتاب مغز: داستان شما انجام چنین کاری است. در این کتاب از اشخاصی نام‌ برده شده است که به دلیل آسیب مغزی قدرت انجام کارهای روتین را از دست داده‌اند و شرح وضعیت آن‌ها برای انجام همان کار قبل مثلا راه رفتن و یا تصمیم‌گیری نشان می‌دهد که چه فرایند پیچیده‌ای در مغز برای انجام آن فعالیت ساده وجود دارد و چقدر آگاهی نداشتن به این فرایند به نفع انسان است.

کتاب مغز: داستان شما شامل ۶ فصل با عناوین بسیار فریبنده است(کتاب حدود ۱۹۰ صفحه است و ترجمه روانی دارد)، عناوینی که احتمالا حداقل یکبار در طول عمرمان درگیر فکر کردن به یکی از بخش‌های آن بوده‌ایم: فصل یک: من کیستم؟ فصل دو: واقعیت چیست؟ فصل سه: فرمانده کیست؟ فصل چهار: چگونه تصمیم می‌گیریم؟ فصل پنج: آیا من به شما نیاز دارم؟ فصل شش: ما به چه کسی تبدیل خواهیم شد؟

تعداد بازدید: 1,559 بار

David%20Eagleman%20 %D8%AF%DB%8C%D9%88%DB%8C%D8%AF%20%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D9%84%D9%85%D9%86 1

عنوان کتاب: مغز؛ داستان شما

زندگی ما چگونه شکل می گیرد

جز پرفروش ترین کتابها

نویسنده: دیوید ایگلمن

مترجم: دکتر محمداسماعیل فلزی

تعداد صفحات کتاب: 254 صفحه

زبان کتاب: فارسی

منبع: شهرکتاب

این پست صرفا معرفی کتاب بوده و برای خرید باید به نشر مازیار مراجعه کنید.

نوشته‌های مشابه

چرا ملت ها شکست می خورند نشان می‌دهد هرجا شکوفایی اقتصادی به بار می‌نشیند الیگارشی رخت بربسته و هرجا اقتصاد زمین می‌خورد الیگارشی حاکم است.  تجربه کشورهای مختلف از اروپای شرقی و شوروی سابق گرفته تا آفریقا و آمریکای لاتین مسجل...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 2817
وابی سابی مفهومی در زیبایی‌ شناسیِ سنتیِ ژاپنی است؛ جهان‎بینی‌ای بر پایه‌ی اعتقاد به ناپایداری و زودگذریِ جهان و پذیرش نقص‌ها. این نوع تفکرِ زیبایی‌شناختی به‌عنوان یک نوع زیباییِ «ناپایدار، ناتمام» توصیف می‌شود. مفهومی که به زودگذربودن زیبایی، تغییرپذیربودن...
بروزرسانی: 8 ماه قبل
تعداد بازدید: 3153

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *