همراه آهنگ های بابام

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
همراه آهنگ های بابام (nbookcity.com)

دانلود کتاب همراه آهنگ های بابام

داستان های کتاب همراه آهنگ های بابام خیلی بی تکلف جلو می روند و همین بی تکلفی، دردهای جامعه را به زیبایی تصویر می کند.

قلم استاد علی اشرف درویشیان شباهت زیادی به لیمو شیرین دارد! شیوه نگارش و چیدمان کلمات و توصیفات به گونه‌ای است که هنگام خواندن آثار ایشان طعم شیرین داستان را با تمام وجود احساس می‌کنید. اما با اندکی درنگ و تأمل درباره‌ی داستان و مفاهیمی که در عمق کلمات و جمله‌ها پنهان شده‌اند، طعم تلخی جایگزین آن حس شیرین می‌شود.

داستان‌هایی که درویشیان از شصت، هفتاد سال قبل از فقر و رنج مردم نوشته، هنوز هم بسیاری از مردم بعد از گذشت این همه سال اندر خم یک کوچه مشکلات و مسائل همان دوره‌ها هستند!  این نویسنده، حرف دل مردم را از زبانی که خوب درد را می‌فهمد بیان کرده و این ویژگی، داستان‌هایش را دلنشین، عالی و به یادماندنی کرده است.

خلاصه کتاب

داستان‌های کتاب همراه آهنگ های بابام از زبان کودک روایت می‌شود، اما قصه، قصه کودک نیست و روایت‌ها و گره‌های داستانی موجود در کتاب خواننده بزرگسال را مجذوب می‌کند، داستان‌های کتاب به سرعت اوج می‌گیرند و گره‌افکنی می‌کنند و همین امر باعث درگیر شدن مخاطب با کتاب می‌شود.

علی درویشیان که تحت تأثیر و ادامه‌ دهنده‌ی راه صمد بهرنگی است در طول فعالیت خود در تلاش بوده‌ است همیشه اشاره‌ای به زادگاهش، کرمانشاه و روستا‌های اطراف آن و مسائل و مشکلات این منطقه‌ی تهی‌دست داشته باشد. داستان همراه آهنگ های بابام با عنوان استعاری‌اش داستان همراهی ماست؛ دعوت نویسنده به‌همراهی با فرودستانی که سرمایه‌داری همه‌ چیزشان را گرفته و آنها را بی مصرف، علیل، اخته و بی‌معنی کرده است.

همراه آهنگ های بابام داستان همراهی با غم‌ها و محبت‌ها داستان سرکوب‌هاست؛ داستان داراها و ندارها، داستان بالا و پایین‌ها داستان آقایان و حمال‌زاده‌هایی که دچار تراژدی توسعه‌اند؛ تراژدی فاوست. داستان قربانی کردن ارزش‌ها و اخلاق به‌دست فاوست و برآمدن مفیستوفلس از دل جامعه‌ی آنان. این داستان، به‌درستی با روح انتقادی و شکل ساده‌اش تعریفی از انسان کرمانشاهی یا به‌ شکلی کرمانشاه به‌عنوان یک مجاز مرسل از کل جهان‌هایی است که کارگران در آن زندگی می‌کنند.

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

کتاب همراه آهنگ های بابام مانند بیشتر آثار نویسندگان ایرانی پیش از انقلاب که طرزفکر سوسیالیستی داشته‌اند تلخ و سیاه است. اگرچه در پایان آخرین داستان کتاب به نام سحر در سبد، داستان با امید و خنده تمام می‌شود اما سایر داستان‌های کتاب به شکلی شعارگونه و یکپارچه روایت بدون وقفه‌ی فقر و گرفتاری طبقه‌ی کارگر است. این روایت دشواری در داستان ظلم نامه به اوج خود می‌رسد.

علی اشرف درویشیان یکی از مهم‌ترین و پرکارترین نویسندگان ایرانی است که بدون شک مطالعه‌ی آثار او برای آشنایی با طرز فکر وی برای علاقه‌مندان به داستان کوتاه فارسی اجتناب ناپذیر است. درویشیان که خود متولد و بزرگ شده در یکی از محلات فقیرنشین شهر کرمانشاه بود در داستان‌هایش بی‌تعارف به سراغ مردمان فرودست و محله‌های بی‌تکلف و خاکی می‌رفت و از حال و روز، وضع زندگی و آرزوها و رنج‌ های این طبقه می‌نوشت.

درویشیان یکی از اعضای موفق کانون نویسندگان ایران بود و برای مدتی هم عضو هیئت دبیران این کانون بود. او یکی از نویسندگانی بود که به بازگشایی دوباره‌ی کانون نویسندگان ایران در سال 1373 کمک شایانی کرد. علی اشرف درویشیان در چهارم آبان ماه سال 1396 بعد از گذراندن دوره‌ی بیماری بر اثر سکته‌ی مغزی درگذشت.

همراه آهنگ های بابام به عنوان مجموعه‌ی ادبی قدرتمند می‌تواند انتخاب مناسبی برای آشنایی با آثار درویشیان باشد. خواننده‌ی این کتاب شباهت بسیاری بین این اثر و آثار صمد بهرنگی را تجربه خواهد کرد که علیرغم نزدیکی طرز فکر دو نویسنده به یکدیگر تفاوت قلم و سبک نگارش این دو را به خوبی نمایش می‌دهد.

بخشی از متن کتاب

مرد با شتاب خود را به حاشیه جاده رساند. یک بوق گاوی دیگر شنیده شد. مرد دست بلند کرد. زن قشنگی کنار پسر ارباب نشسته بود و انار درشتی را مک میزد. مرد تا آن وقت چنان زنی را با پسر ارباب ندیده بود. اتومبیل از کنارش گذشت، آهسته کرد. زن شیشه را پائین کشید و یک انار درشت در حاشیه جاده انداخت. ماشین از جا کنده شد و در حالی که هر دو سرنشین قاه قاه خندیدند، دور شد.

مرد دولا شد و انارش را برداشت. زنش مواظب او بود. مرد همچنان که پشتش به زن و بچه اش بود، اندکی مردد ماند. مثل اینکه فکر میکرد؛ برگشت و در حالی که انار را زیر کتش پنهان کرده بود، آرام بسوی زنش آمد. زن که به محل برجسته کت شوهرش نگاه میکرد، پرسید: چه شه! چرا نگه نداشتن؟ حتماً کار واجبی داشتن. ببین چقدر ما را دوست دارن انار خودشان را برایمان گذاشتن و رفتن.

مرد در حالی که آب دهانش را قورت میداد با تردید گفت: – انار بود. انار به چه بزرگی! سرخ مثل خون. می‌گذاریمش برای شب، آبش را هم میدهیم به بچه تا خوب بشود. از آن انارهای شیرینه. زن دزدکی بطوری که شوهرش متوجه نشود آب دهانش را فرو داد و چیزی نگفت. ظهر که شد، همان جا نان پیچه‌شان را باز کردند و خوردند. نان با شیره سفت.

و دوباره به انتظار نشستند. اما دیگر دیر شده بود ناچار از همان راهی که آمده بودند، به سوی ده بازگشتند. غروب بود صدای خشک سگها در دهکده سرمازده و ساکت می‌پیچید و سرد میشد و سرد می شد. مرد انار را زیر کاه‌های طویله پنهان کرده بود و مشغول کوبیدن چندتا میخ روی قطعه چوب پهنی بود.

از آن چوب‌هایی که وقتی در جاده می‌اندازند لاستیک ماشینها را می ترکاند. زن در اتاق پیرهن چراغ را پاک می‌کرد. صدای قیژقیژ کشیده شدن کهنه به شیشه به گوش می‌رسید. بچه در گوشه اتاق سر و کر خوابیده بود تا شب دوباره پالان رویش بگذارند…

نقد کتاب همراه آهنگ های بابام

قلم نویسنده آنقدر قوی و ملموس است که در برخی از بخش‌های کتاب، دردی که شخصیت های داستان می‌کشند را در وجود خود لمس خواهید کرد. کتاب همراه آهنگ های بابام روایت دردهای گوناگون جامعه ی قبل انقلاب اسلامی است: از فقر و مبارزه علیه ظلم، حقوق لگدمال و به هیچ حساب شده ی زنان، توحش فضای شهری، محرومیت روستاها و اهالی‌شان و…

کتاب‌های پنج شش دهه قبل، از جمله همین کتاب را که می‌خوانیم حس می‌کنیم تمام هم و غم نویسندگان این بوده که خشم ملت را علیه رژیم حاکم برانگیزنند و کمتر رگ و ریشه‌های فلسفی در آثارشان دیده می‌شود. البته آنها به قیمت فقر فلسفی آثارشان به هدفشان رسیده‌اند اما سرنوشت‌شان از جمله سرنوشت مرحوم درویشیان در دوره بعد بسیار عبرت آموز بوده است.

کتاب همراه آهنگ های بابام سندی کوبنده از سال‌های نه چندان دور است که بر دل می نشینند! کتاب حاضر شامل شش داستان کوتاه در مورد سختی هایی است که مردم کرمانشاه متحمل می شوند. عناوین داستان ها به شرح زیر است:

  • همراه آهنگ های بابام
  • ظلم آباد
  • انار
  • مادر نمونه من
  • سحر در سبد

داستان های کتاب همراه آهنگ های بابام، ساده، دلنشین و بسیار لذتبخش است و به همه طرفداران مرحوم درویشیان، توصیه می کنیم.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 150 بار

Ali%20Ashraf%20Darvishian%20 %D8%B9%D9%84%DB%8C%E2%80%8C%D8%A7%D8%B4%D8%B1%D9%81%20%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%B4%DB%8C%D8%A7%D9%86

عنوان کتاب: همراه آهنگ های بابام

مجموعه داستان های کوتاه

نویسنده: علی اشرف درویشیان

تعداد صفحات کتاب: 49 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4.32 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب بادبادک، مجموعه ای از داستان های کوتاه نوشته ی سامرست موام است که نخستین بار در سال 1963 وارد بازار نشر شد. اگرچه موآم به خاطر خلق رمان ها و نمایشنامه های خود نیز مورد ستایش قرار می گیرد، بسیاری از منتقدین بر این عقیده اند که او موفق شد در...
بروزرسانی: 3 سال قبل
تعداد بازدید: 610
کتاب دل و دلبری اثری ست بسیار روان و دلنشین که همه علاقه‌مندان به داستان های ایرانی را مجذوب خود خواهد کرد. اگر می خواهید اوقات خود را با داستان های جذاب و معاصر سپری کنید، این کتاب انتخاب...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 88

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *