یک مرد تنها

آخرین ویرایش: 12 ماه قبل
یک مرد تنها (nbookcity.com)

دانلود کتاب یک مرد تنها

کتاب یک مرد تنها رمانی از گائو شینگجیان است که  از محبوب‌ترین نویسندگان در چین محسوب می‌شود.

گائو شینگجیان در چین متولد شده و دارای ملیت فرانسوی است. در آثار جیان سبک و لحن خاصی وجود دارد، روایتی که در ادبیات معاصر چین بی سابقه است و شاید دلیل آن هم بهره گیری او از ادبیات فرانسه است.

جیان در بیست و دو سالگی از رشته ادبیات فرانسه فارغ التحصیل و بعدها مقیم پاریس شد. کتاب های او تا مدت‌ها به صورت غیرقانونی در چین به دست خوانندگان می رسید. او که هم اکنون در فرانسه زندگی می‌کند معتقد است وقتی ادبیات با محدودیت‌هایی از نظر زبان بیانی روبه‌رو می‌شود، نقاشی می‌تواند سخن بگوید.

خلاصه کتاب

کتاب یک مرد تنها، حاوی شیرین‌ترین رویاها مربوط به هنگ‌کنگ در دوره انقلاب فرهنگی است. در این اثر، کار دلباختگی به یک زنِ آلمانی به زنده‌ شدن خاطرات نویسنده و چالش او با گذشته می‌کشد. بازی با تداعی خاطرات و زمان حاضر، قلم نویسنده را نه به خواست خودش، بلکه به خواست دلدار، به تکاپو وا می‌دارد.

هویت چینی و کوشش در پاک کردن خودخواسته آن، خفقان در جامعه چین، ترور سیاسی، ممنوعیت قلمی، دیکتاتوری حزبی و خشونت ایدئولوژیک، نقش عمده‌ای در این رمان بازی می‌کنند، اگرچه از چند ارتباط شدید قلبی و احساسی هم غافل نمی‌مانند.

گائو شینگجیان، نویسنده، مترجم، نقاش و منتقد ادبی در 4 ژانویه 1940 در شهر «گان ژو» در شرق چین به دنیا آمد. او برای ترجمه (به ویژه برگردان آثار ساموئل بکت و اوژن یونسکو)، فیلمنامه نویسی و کارگردانی نمایش نیز در چین شناخته شده است. او در چین بعد از اشغال ژاپن، بزرگ شد.

نویسنده کتاب یک مرد تنها، پدرش کارمند بانک و مادرش یک هنرپیشه بود که علاقه او را به تئاتر و نویسندگی برانگیخت. گائو در دوران تحصیل، زبان فرانسه را هم فرا گرفت. او به نقاشی نیز علاقه‌مند بود ولی می‌دانست نقاشی و ادبیات دو زبان کاملاً متفاوت هستند.

بخشی از متن کتاب

در آن آشوب‌بازار، هیچ آینده ای برای خودش نمی‌دید و باید فرار می‌کرد تا از دام خطر بیرون پریده باشد. باید به دنیای گم شده برمیگشت. زیبایی دختر صاحب خانه را دیده بود، چه تکانی از آن خورده بود، آن خط و خال ناز، آن صورت با نمک. وقتی دختر در قاب در ایستاده بود، خورشید از میان باغ پشت سرش می‌تابید و لاله های گوش‌اش خیلی روشن شده بود، نور روی موهایش می درخشید، لب ها و ابروهایش چه نورانی شده بود.

از زیبایی او در شگفتی فرو رفته بود که ناگهان کینه ای شدید در چشم‌های او دید. خواست پیش همسایه برود و این سوءتفاهم را توجیه کند. باید خودش را معرفی میکرد که در خانه ی آرام، تک و تنها زندگی کند. جدا از دنیای آشفته ای که دور و برش را گرفته. وقتی دید هوانگ پیره از خانه اش بیرون نیامد تا کرایه را به دستور کمیته خیابانی بگیرد خودش پیش همسایه رفت تا پولش را بدهد. این را بهانه کرد و رفت تا دختر را ببیند.

ته پله ای از خیابان به در کوچکی می‌خورد که در آن لحظه نیمه‌باز بود. باغی کوچک در پشت دیوار سنتی خانه قرار داشت که برخلاف توقع او، گداگونه بود؛ و بالای دیوارها و زیر پنجره ها پر از آشغال و زباله. بالای یک راه پله به در خانه میخورد، پیرزنی داشت در تشتی رویین لباس می‌شست. بچه ای کوچک جیغ کشید. فکر کرد داخل خانه شده، خواست رویش را برگرداند که زنی سرش را بالا کرد و به او گفت: «دنبال که هستید؟»

«خواستم کرایه ام را بدهم…» «چی؟» «من در خانه بغلی زندگی میکنم و دنبال صاحب خانه میگردم. او چند ماه است که نیامده کرایه بگیرد.» این توضیح را داد. پیرزن دست کف آلودش را به یک سو کرد و در خانه ای را نشان داد که قفل بود. دیگر به او نگاه نکرد، دوباره خم شد و مشغول رخت شستن اش گشت.

حدس زد که خانواده صاحب خانه هم باید گرفتار شده باشند. نه فقط دولت خانه شان را گرفته بود بلکه زود آنها را به ساختمان کناری منتقل کرده بودند. نمی‌توانست خود را از یاد چشم‌های پرکینه دختر خلاص کند. جرات نکرد در بزند و موضوع را برایشان توضیح بدهد…

نقد کتاب یک مرد تنها

گائو شینگ جیان، در کتاب یک مرد تنها، خاطراتی دلنشین را بازگو می‌کند که منبعی مناسب جهت کشف راهی‌ست که بزرگترین صادر کننده جهان، پشت سرگذاشته است، کشوری که بزودی یگانه ابرقدرت جهان خواهد شد. این رمان شگفت انگیز برنده جایزه نوبل در سال 2002 شده است.

این رمان با ترجمه ای از امیرحسین اکبری شالچی توسط انتشارات روزگار منتشر شده و تاکنون دو بار نیز تجدید چاپ داشته است.

اگر به رمان های چینی علاقه دارید، کتاب یک مرد تنها، انتخاب خوبی برای شماست.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 157 بار

Gao%20Xingjian%20(%DA%AF%D8%A7%D8%A6%D9%88%20%D8%B4%DB%8C%D9%86%DA%AF%D8%AC%DB%8C%D8%A7%D9%86)

عنوان کتاب: یک مرد تنها

نویسنده: گائو شینگجیان

برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات سال 2000

مترجم: امیرحسین اکبری شالچی

تعداد صفحات کتاب: 391 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 34.1 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

داستان کتاب ساختن فوق العاده است درباره دختر کوچولویی است که سعی می کند وسیله ای بسازد. او نقشه ای طراحی می کند و طبق آن پیش می رود؛ اما نتیجه مطلوب نیست و دختر کوچولو را راضی نمی کند. او بارها تلاش می کند؛ ولی فایده ای ندارد. سرانجام با عصبانیت دست...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 304
جیم ران در کتاب پنج قانون پول که باید بدانيد، مثل یک مشاور خوب و باتجربه راهنمایی‌تان می‌کند. او نکات کوتاه و مهمی را بیان کرده است. نویسنده ده جنبه‌ی مختلف از زندگی را مورد بررسی قرار...
بروزرسانی: 9 ماه قبل
تعداد بازدید: 419

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *