از به

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
کتاب از به (nbookcity.com)

دانلود کتاب از به

کتاب از به رمانی درباره‌ی بازیابی آرمان‌هاست. کتابی که رضا امیرخانی در آن با استفاده از نامه‌های مختلف شخصیت‌ّهای به یکدیگر تلاش می‌کند آرمان و آرزویی را زنده کند.

این کتاب پر از پیچیدگی‌های مختلف و شخصیت‌ پردازی‌های منحصر به‌ فرد است که در کنار هم قرار گرفتنشان یک داستان الهام‌ بخش می‌سازد. خواندن این اثر مخاطب را به فضای ذهن یک خلبان جانباز و افرادی که با او در ارتباط‌اند می‌برد و می‌گذارد او نیز احساسات شخصیت‌های داستان را تجربه کند. این کتاب جذاب را بخوانید و فضای متفاوتی را تجربه کنید.

ازبه در قالب دسته نامه‌های رد و بدل شده بین آدمهای گوناگونی نوشته شده‌است مانند کتاب بابالنگ دراز جین وبستر، با این تفاوت که آدمهای بیشتری در آن نقش دارند ماجرای اصلی این است که خلبان جانبازی بنام مرتضی مشکات که دو پای خود را از دست داده، بار دیگر می‌خواهد پرواز کند که با ممانعت همه مواجه می‌شود. اما دست آخر به کمک دوست خود رحیم میریان با شگردی جالب موفق به پرواز می‌شود ماجرای عاطفی دیگری هم در كنار همه این جریانات شکل می‌گیرد.

خلاصه رمان

کتاب از به داستانی آرمان گرا و الهام بخش است که در مطابق روحیه انقلابی رضا امیرخانی با شیوه ای جذاب اثری را به  فضای ادبیات دفاع مقدس اضافه نموده است. این کتاب به چاپ های متعددی رسیده است، قصه مرتضی است. مرتضی خلبانی جانباز که هردو پای خود را از دست داده است ولی هنوز در تلاش به پرواز خود ادامه بدهد. این کتاب تلاش بی نظیر مرتضی را برای رسیدن به هدفش نشان می دهد. قصه مرتضی در میان انبوهی از نامه هایی که بین اشخاص حقیقی و حقوقی مختلف رد و بدل می شود شکل می گیرد. همین نامه های توانسته اند شکل و محتوای داستان را در خود جای دهند.

داستان با نامه ای از دانش آموز فرانک ناصری کلاس دوم شایق به عقاب تیز پرواز جنگ شروع می شود. این نامه که به درخواست معلم فرانک برای یک رزمنده نوشته شده است به دست مرتضی می رسد. در جریان نامه او شرح می دهد که چگونه پدر و مادرش را در بمباران از دست داده و حالا با عمو سیروس زندگی می کند. او به مشکلات خود اشاره می کند و در نهایت معتقد می شود نباید از خلبانی که نمی داند کیست، تشکر کند زیرا او نتوانسته است در آن شب نحس که خلبانان عراقی پدر و مادرش را شهید کرده اند کاری کند.

این نامه باری می شود به دوش داستان «ازبه» و مرتضی که خودش  با دو پای نداشته کلی آرزو و مشکلات بر دوش دارد. کتاب از به تلاش می کند واقعیات مملوس جنگ را به مخاطب منتقل کرده و او را فضای دقیق و واقعی آن روزها آشنا کند. چشاندن حس روزگار جنگ از آرمان های این کتاب است که نویسنده به خوبی توانسته است از عهده آن برآید.

بخشی از متن داستان

سلام. حتا دو روز هم دوام نیاوردم. از پریروز که شما را دیدم، پرطاووسی که لای کتاب زیست دراز کشیده، چرت می‌زند؛ قبل از آن هرروز هفت- هشت صفحه جلو می‌رفت. حتا یک‌بار هم نتوانستم بروم سراغ کتاب‌های درسی. می‌دانید که؛ سال آخری هستم و پاکنکوری… شاید باورتان نشود، اما من در این هفت هشت سال هیچ‌وقت آن نامه را فراموش نکردم… بااینکه هیچ زمانی از شما جواب نگرفتم. همیشه خیال می‌کردم که شما را توی فرودگاه کنار یک هواپیمای جنگی خواهم دید، نه که روی صندلی چرخ‌دار… مرده‌شوی جنگ را ببرد…

دیدن شما مرا یاد گذشته‌ی نه‌چندان خوشایندم انداخت. پدر و مادری که در بمب باران کشته شدند و زیر آوار ماندند. ماشین بابا که توی پارکینگ له شد. مسیو پطروسیان که به من پیانو درس می‌داد. خانم احمدی که مرا دلداری می‌داد. عمو سیروس که مرا پهلوی خودش نگه‌داشت. حسادت‌های بچه‌گانه‌ی من به ارگ فریدون، پسرعمو سیروس… در کودکی‌ام تجربه‌های بزرگی کسب کردم. بچه‌ی یتیمی که هیچ نداشت… کنار خانواده‌ی عمو که اگرچه متمول بودند اما پیش‌تر همواره حسرت خانواده‌ی ما را می‌خوردند…

فریدون- پسرعمو سیروس- هیچ‌وقت نگذاشت که من به ارگش دست بزنم. حتا وقتی‌که بزرگ‌تر شدیم. شاید به پیانوی من حسودی‌اش می‌شده… پیانویی که سیم‌هایش از زیر آجرهای کج و معوج بیرون زده بود… نمی‌دانم چگونه برای‌تان بنویسم؛ اما در این مدت مدام دنبال کسی می‌گشتم تا برایش درد دل کنم. خیال می‌کنم فقط یک مرد- گیرم خیلی بزرگ‌تر باشد- می‌تواند یک زن را – گیرم دختربچه‌ای بیش نباشد- تسکین بدهد. می‌دانم که شما آن‌قدر متمدن هستید که فکر بدی نکنید.

نقد کتاب از به

امیرخانی برای روایتش فرم سختی را انتخاب کرده است و البته از پسش هم خوب برآمده. او در این فرم توصیف را که از اساسی‌ترین پایه‌های رمان است از دست داده و مجبور است هرچه می‌خواهد بگوید لابه‌لای قالب نامه‌ها بگنجاند. عنوان همه نامه‌ها یک «از» و «به» داریم که تکلیف مخاطب را با نامه ادامه‌اش روشن می‌کند و داستان پیش می‌رود. از دیگر ویژگی‌های کتاب از به، نوع نگاه امیرخانی به جنگ و بازماندگانش است.

سختی‌های خلبان برای زندگی روزمره، مشکلات همسر خلبان با تلاطم‌های روحی خلبان، زندگی دختر که خانواده‌اش را در بمباران از دست داده ‌است و دیگر خلبانان جنگ که امروز باید به قول نویسنده مسافرکشی کنند، البته هوایی و… ترکیبی است از آنچه تصویر ازبه را می‌سازد. امیرخانی به دنبال واقعیت زندگی آدم‌های قصه است، نه تصویری آرمانی و ناملموس.

جنگ سختی‌ها و تلخی‌هایی دارد که میان جامعه هنوز چشیدنی و دیدنی است، و این نقطه‌ برتری رمان است، واقع‌ نگری در حوزه دفاع مقدس. نتیجه فرم متفاوت و نگاه دقیق نویسنده کتاب از به را خواندنی کرده است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 396 بار

Reza%20Amirkhani%20 %D8%B1%D8%B6%D8%A7%20%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%DB%8C 1

عنوان کتاب: از به

نویسنده: رضا امیرخانی

تعداد صفحات کتاب: 130 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 12.03 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب «پله پله تا ملاقات خدا» نوشته‌ی دکتر «عبدالحسین زرین‌کوب» به زندگی، اندیشه و سلوک مولانا جلال‌الدین محمد بلخی می‌پردازد. این کتاب در ده بخش تدوین شده است. «بهاءولد و خداوندگار»، «هجرت یا فرار»، «لالای پیر در قونیه»، «طلوع شمس» ...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 9542
آرلوف نه تنها یکی از روسای برجسته سازمان امنیت شوروی بود بلکه یک شخصیت حزبی هم بود. و با تلاش فراوان استالین را در نقطه مقابل لنین قرار داده است. یعنی لنین را در مقام خیر و استالین را در مقام شر به نمایش در آورده...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 347

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *