تاریخ سری جنایتهای استالین

آخرین ویرایش: 2 سال قبل
تاریخ سری جنایت های استالین (nbookcity.com)

دانلود کتاب تاریخ سری جنایتهای استالین

کتاب تاریخ سری جنایتهای استالین اثری ست جنجالی از الكساندر آرلوف که بیشتر شبیه یک اعتراف است!

استالین از سال 1937 شروع به نابود کردن تمام دستیاران مورد اعتماد خود کرد تا کسی از آنها نتواند شاهد جنایات او باشد. در بهار 1937 کلیه مسئولان برجسته سازمان امنیت و کلیه بازپرسانی که طبق دستور استالین از رهبران به زنجیر کشیده حزب بلشویک اعتراف دروغین گرفته بودند، بدون بازجویی و محاکمه اعدام شدند. در ادامه هزاران نفر از کارکنان سازمان امنیت که بنا بر شغل و موقعیت خود امکان دسترسی به اطلاعات سری جنایتهای استالین را داشتند تیرباران شدند.

پس از این اتفاقات و در حالیکه آرلوف در اسپانیا حضور داشت از بیم جان خویش دیگر به شوروی برنگشت. ولی نمی‌توانست به صورت آشکار ارتباط خود را با رژیم استالین قطع کند زیرا مادر آرلوف و مادر همسر او همچنان در مسکو بودند. در ماه آگوست 1937 اسلوتسکی رئیس اداره امور خارجی سازمان امنیت برای آرلوف تلگرافی ارسال می‌کند که مامورین مخفی هیتلر و ژنرال فرانکو تصمیم گرفته‌اند آرلوف را بدزدند و اطلاعات سری شوروی را به دست بیاورند. در نتیجه سازمان امنیت گروهی را به اسپانیا خواهد فرستاد که مراقب آرلوف باشند. ولی آرلوف دریافت که این گروه به قصد ترور آرلوف خواهند آمد. به همین خاطر آرلوف اعلام کرد که نیازی به این گروه نیست و خود امنیتش را تامین خواهد کرد.

خلاصه کتاب

کتاب تاریخ سری جنایتهای استالین خاطرات الکساندر آرلوف، یکی از ژنرال‌های برجسته سازمان امنیت شوروی سابق است که در آن جزئیات بازپرسی از شخصیت‌های برجسته حزب کمونیست را باز می‌گوید و از بسیاری ماجراهای پشت پرده و اطلاعات سری و جنایات استالین پرده برمی‌دارد. آرلوف پس از انقلاب اکتبر 1917در ارتش سرخ به خدمت پرداخت و یکی از متخصصان جنگ‌های چریکی و پیکار در پشت جبهه دشمن بود. او پس از پایان جنگ‌های داخلی روسیه، مدتی در دیوان عالی کشور شوروی سابق با سمت دادیار و دادستان به کار پرداخت و در تدوین نخستین قانون جزای روسیه شوروی شرکت موثر داشت.

در سال 1924در سازمان امنیت شوروی مشغول فعالیت شد و چندی بعد به سمت فرمانده نیروهای مرزبانی اتحاد شوروی سابق در قفقاز منصوب شد. آرلوف از سال 1926تا 1935ماموریت‌هایی را از سوی سازمان امنیت شوروی در کشورهای فرانسه، آلمان، ایلات متحده آمریکا، چکسلواکی، اتریش و سویس انجام داد و شبکه‌هایی از ماموران سازمان امنیت شوروی را در این کشورها پدید آورد. او در سال 1936از سوی استالین به کشور اسپانیا رفت تا به عنوان مامور ویژه استالین و نماینده کرملین، مشاور دولت جمهوری‌خواه اسپانیا در پیکار با فرانکو و دولت فاشیست اسپانیا باشد.

وی در این ایام موفق شد هفتصد و پنجاه هزار کیلوگرم طلای اسپانیا را در هفت هزار و نهصد صندوق با چهار کشتی به شوروی ارسال کند. آرلوف که می‌دانست اطلاعات وسیعش از جنایات استالین او را گرفتار تصفیه‌های استالین خواهد نمود، درست در فرصتی مناسب از اسپانیا به فرانسه و از آن جا به کانادا و سپس ایالات متحده گریخت و به این ترتیب به نحو معجزه‌آسایی نجات یافت و این کتاب را در سال 1983 انتشار داد. در پایان کتاب تاریخ سری جنایتهای استالین، طی جدول‌هایی سرنوشت رهبران و اعضای عالی رتبه حزب کمونیست که عمدتا یا به قتل رسیده و یا اعدام شدند، به چاپ رسیده است.

بخشی از متن کتاب

مردم تعجب می کردند که شخصیتی تا این اندازه بلندپایه که مبالغ هنگفتی در اختیار دارد، لباسش بدتر از کوچکترین کارمندان مؤسسه انها است. پیاتاکوف متاهل بود. ولی از زندگی خانوادگی بهره نداشت. همسرش همانند او عضو حزب بود. ولی در صرف مشروب ضعف و بی احتیاطی از خود نشان می داد. این بانو به امور خانوادگی توجهی ابراز نمی داشت. بارها پیاتاکوف ناگزیر می شد هنگام سفر فوری به نواحی دوردست و یا خارج از کشور، از منشی خود نیکلای موسکالیف یقه پیراهن تمیز به عاریت گیرد. همسر موسكاليف ناراحت بود از این که پیاتاکوف اغلب فراموش می کرد یقه های جدای پیراهن عاریتی را به شوهرش بازگرداند.

ولی رفتارشان صمیمانه و دوستانه بود. آنچه این دو را به یکدیگر پیوند می داد، وجود یگانه پسرشان بود که به هنگام بازداشت پیاتاکوف ده سال از سنش می گذشت. مسئولان سازمان امنیت شوروی (ان. ک. و. د) در جریان بازپرسی از پیاتاکوف بنا بر خصلت خویش شقاوتی بی شرمانه و دور از وجدان ابراز داشتند. آنان از همسر و دوستان نزدیک پیاتاکوف، عليه او بهره گرفتند. این شیوه تمام و کمال منطبق با «روش» استالین بود. استالین که پس از مرگ دزرژینسکی فرمانروای واقعی و بلامنازع سازمان امنیت شوروی بود، بارها به مسئولان سازمان مذکور تلقین کرد که پیش از هر چیز اعتراف نزدیکان و دوستان متهمان می تواند اراده و نیروی مقاومت آنان را درهم شکند.

خوانندگان، ماجرای بازپرسی از اسمیرنوف را به یاد دارند. در این ماجرا از همسرش بانو سافونوا و دوست نزدیکش مراچکوفسکی استفاده کردند و با استفاده از اینان نیروی مقاومت اسمیرنوف را درهم شکستند. اعتراف زن عليه شوهر، اعتراف فرزند بر ضد پدر و اعتراف برادر عليه برادر از اهمیت فراوان برخوردار بود. اینگونه اعترافها نه تنها قوای روحی و نیروی مقاومت زندانیان را درهم شکست، بلکه هیچ تکیه گاهی در زندگی برای آنان باقی نمی گذارد. استالین از برهم خوردن روابط خانوادگی و مناسبات دوستانه زندانیان سخت خرسند می شد. بی گمان او در گرفتن انتقام به شیوه های گوناگون استادی چیرہ دست و بی نظیر بود.

مسئولان سازمان امنیت، نیروی مقاومت همسر پیاتاکوف را به سرعت درهم شکستند. بانوی مذکور از «ناپدید شدن» فرزندان متهمان به اصطلاح «مرکز تروریستی تروتسکی – زينويف» آگاهی داشت و به خاطر سرنوشت فرزند خود سخت نگران بود. او به خاطر نجات فرزند خویش حاضر شد به هر گونه شهادت دروغ عليه همسرش تن در دهد. نیکلای موسکالیف منشی پیاتاکوف نیز دختری داشت. هرگاه موسکالیف همانند ایامی که تازه به خدمت پیاتاکوف درامده بود، به صورت روستایی ساده دلی باقی می ماند، هرگز حاضر نمی شد به رئیس و دوست خود افترا بندد. ولی او طی چند سال از تجارب سیاسی قابل توجهی برخوردار شده بود…

نقد کتاب تاریخ سری جنایتهای استالین

نویسنده، کتاب تاریخ سری جنایتهای استالین را با یکی از بزرگترین فریبکاری‌ها و نیرنگهای استالین یعنی قتل کیروف آغاز کرد و به صورت کاملاً مفصل و با جزئیات کامل به بیان این اتفاق پرداخت. قتل کیروف سرآغازی شد بر تمام جنایات استالین.

علاوه بر اینکه یک عضو ساده حزب کمونیست را برای قتل کیروف فریب دادند و مقدمات قتل او را فراهم کردند، تمام افراد مورد نظر استالین به بهانه همدستی در قتل کیروف و تروتسکیست بودن اعدام شدند. در کتاب حاضر تمام مطالب (به جز دو یا سه مورد) به صورت رسمی و متکی بر شهادت شاهدان عینی و غیر قابل انکار هستند. و خیلی از محققان اثر آرلوف را از نظر صحت روایات قابل قبول می‌دانند.

نکته‌ای که ویراستار کتاب اعلام می‌کند این است که آرلوف نه تنها یکی از روسای برجسته سازمان امنیت شوروی بود بلکه یک شخصیت حزبی هم بود و با تلاش فراوان استالین را در نقطه مقابل لنین قرار داده است. یعنی لنین را در مقام خیر و استالین را در مقام شر به نمایش در آورده است. در نتیجه همه دوستان و اطرافیان لنین مثل تروتسکی، زینویف و … را به صورتی آرمانی مجسم کرده است. بسیاری از همین افراد پس از مرگ لنین از قدرت‌طلبی تروتسکی به هراس افتادند و با استالین همدست شدند و علیه تروتسکی به فعالیت پرداختند.

کتاب تاریخ سری جنایت های استالین مطالب مفید و تامل برانگیزی را با هر خواننده ای که به تاریخ علاقه دارد، به اشتراک می گذارد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 345 بار

Joseph%20Stalin%20 %DA%98%D9%88%D8%B2%D9%81%20%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%84%DB%8C%D9%86

عنوان کتاب: تاریخ سری جنایت های استالین

نویسنده: الكساندر آرلوف

مترجم: دکتر عنایت الله رضا

تعداد صفحات کتاب: 354 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 11.9 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

داستان، در ۱۸ روز از سال ۱۹۷۰روایت می‌شود. قهرمانِ بی‌نام و ۲۱ سالۀ این داستان، در این ۱۸ روز، از زندگی، روابط گذشته و دوران دانشجویی‌اش، سه دوست‌دخترش، خودکشی یکی از آنها و دوست هم‌پیاله‌اش که او را «موش» صدا می‌کنند، می‌گوید...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 496
در کتاب آینده یک پندار ، بذرهایی که در تلاشهای قبلی شروع به جوانه زدن کرده بود، به بار نشست. آنچه سربرآورد، بیان رسمی تفکر فروید در باب تجربه دینی همراه با تاثیر کامل اعتقاد و تعصب ضد مذهبی و لا ادری گری بود.
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 3577

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *